SiteLogo

راهی برای خشک نشدن پوست در پاییز

0 345
پوست خشک

حل مشکل خشکی پوست در فصل پاییز

تغییر فصل می تواند تاثیر چشمگیری بر روی پوست بگذارد. تغییرات آب و هوایی – چه سرد و چه گرم – می تواند پوست را تحریک کند، مشکلات پوستی را بدتر کند و یا باعث ایجاد مشکلات جدید شود. هوای پاییزی، اگرچه در بسیاری از مناطق کشور بسیار سخت تر از زمستان است اما اغلب غیر قابل پیش بینی است.

به طورکلی پاییز با درجه حرارت مطبوعی شروع می شود و به تدریج سردتر خواهد شد. این هوای سرد – همراه با افزایش استفاده از سیستم گرمایش مرکزی در منزل – رطوبت را از هوا و همچنین پوست شما می گیرد. این تغییرات دمایی تنها مختص به تعویض نوع لباس شما نمی شود بلکه همچنین نیاز به برخی از اقدامات روزانه مراقبت از پوست دارند.

بر اساس گفته متخصصین پوستی، با تغییرات دمایی که به همراه تغییر فصل ایجاد می شود، محصولات مراقبت از پوست و عادت های روزمره ما نیز باید تغییر کند. اقداماتی که در طول پاییز برای محافظت و مرطوب سازی پوست انجام می دهید به آماده سازی آن برای ماه های سخت زمستان کمک خواهد کرد.

با استفاده از نکات مراقبت پوستی که در این قسمت از بهداشت و سلامت ذکر شده اند، می توانید از بهترین شرایط آب و هوایی سال لذت ببرید و از پوست خود به بهترین شکل ممکن، محافظت کنید.

خشکی پوست

نکاتی برای مراقبت از پوست در برابر خشک و خشن شدن در فصل پاییز

1. از بودن طولانی مدت در زیر دوش یا وان آب گرم خودداری کنید

با ورود هوایی سرد، پوست به طور معمول خشک می شود و باعث قرمزی، ترک خوردگی و خارش می شود. مشکلات پوستی مانند اگزما نیز می تواند در هوای خشک و خنک تشدید شود. از ماندن طولانی مدت در حمام های گرم و وان خودداری کنید زیرا باعث خشکی پوست و تشدید آن خواهد شد. درعوض، سعی کنید با آب ولرم استحمام کنید.

2. به آب وان روغن زیتون بیافزایید

برای جلوگیری از خشک شدن پوست چند قطره روغن زیتون به آب وان اضافه کنید و در آن بنشینید. روغن زیتون باعث میشود پوست مرطوب شود (اگر وان حمام ندارید، میتوانید کمی روغن زیتون به پوست خود بمالید).

3. پس از حمام باملایمت خود را خشک کنید

پس از شستشو با صابون ملایم یا روغنی و یا صابون بچه و آب ولرم باملایمت خود را خشک کنید تا احساس خشکی و کشیدگی پوست نکنید. بلافاصله پس از حمام، از مرطوب کننده استفاده نمایید تا رطوبت را به پوست تان برگردانید.

خشک-کردن-بدن

4. روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید

به طور کلی، هوای پاییزی نسبت به تابستان رطوبت ندارد و می تواند حتی رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد در نتیجه پوست در این فصل خشک وپوسته پوسته می شود. استفاده روزانه از مرطوب کننده که در فصل تابستان از آن استفاده می کردید، می تواند به آبرسانی و تسکین خشکی پوست کمک کند. مرطوب کننده های روغنی در مقایسه با محصولات بر پایه آب، در حفظ رطوبت پوست کارآمدتر هستند.

5. از صابونی ملایم استفاده کنید

پوست خشک و پوسته پوسته شده در نهایت می تواند منجر به از بین رفتن سلول های پوستی مرده شده، منافذ پوستی را مسدود کند و باعث تشدید آکنه شود. گاهی اوقات استفاده از مرطوب کننده ها و لوسیون های غلیظ نیز می تواند باعث ایجاد آکنه شود. بنابراین مطمئن شوید که صورت خود را 2 بار در روز با صابونی ملایم شستشو می دهید که باعث خشکی بیشتر پوست شما نشود.

6. هنگام شستشوی ظرف ها دستکش بپوشید

برای پیشگیری از خشکی شدید دستها در خانه، قبل از شستشوی ظروف از دستکش ظرفشویی با لایه نخی داخلی استفاده کنید و خارج خانه از دستکش نخی یا چرمی استفاده نمایید.

استفاده از دستکش

7. روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید

آسیبات خورشیدی موضوعی نگران کننده است زیرا اشعه ماورابنفش آسیب رسان علت اصلی سرطان پوست و پیری زودرس آن است. این اشعه ها حتی هنگامی که بیرون از منزل احساس گرما نمی کنید هم وجود دارند و به شدت تابستان هستند. بنابراین حتی اگر بیرون خنک تر نیز بود، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

8. از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

تغییرات دما علاوه بر فصل پاییز، در خانه و محل کار نیز تغییر می کند با راه اندازی و استفاده از سیستم های گرمایش مرکزی رطوبت از هوای داخلی و سطح پوست شما گرفته می شود، بنابراین از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید تا رطوبت را در منزل و محل کار خود افزایش دهید.

9. لایه برداری کنید

سلول های مرده روی پوست خشک می شوند و می توانند موانعی را ایجاد کنند که مرطوب سازی پوست را دشوار خواهد کرد. استفاده منظم از ماسک لایه بردار روی صورت و دستان تان و بلافاصله استفاده از مرطوب کننده به شما کمک می کند تا پوستی نرم تر داشته باشید.

-parsnaz-com

10. از کرم دست غلیظ استفاده کنید

در فصول سرد سال – پاییز و زمستان – احتمال خشک شدن دست ها افزایش میابد. بنابراین ممکن است دفعات شستشو آن ها نیز افزایش یابد. این شستشوی مکرر دست ها می تواند باعث خشکی پوست در طول روز شود که در نهایت منجر به ایجاد پینه و ترک خوردگی خواهد شد. پس از شستن دست ها، از یک کرم مرطوب کننده غلیظ برای ایجاد سدی بر روی پوست خود استفاده کنید تا به شما در حفظ رطوبت کمک کند.

11. شب ها پاها و آرنج تان را مرطوب کنید

علاوه بر مرطوب کنندگی روزانه دست ها و صورت، آرنج و پاهایتان را نیز مرطوب کنید. این قسمت های پوستی نازک بوده و به سرعت رطوبت خود را از دست می دهند. از یک کرم یا لوسیون غلیظ و عمیقی استفاده کنید و شب ها این قسمت از بدن را مرطوب کنید. برای آنکه رطوبت به خوبی جذب پوست تان شود، پس از استفاده از مرطوب کننده جوراب یا دستکش نخی بپوشید.

12. کرم ضدآفتاب استفاده کنید

پس از خارج شدن از منزل، حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. حتما هنگام رفتن به ارتفاعات و کوهها و زمان قرار گرفتن زیر نور خورشید و در معرض اشعه ماورای بنفش کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

مرطوب کننده

13. آب بیشتری بنوشید

مورد مهمی که بارها و بارها در مطالب بهداشت و سلامت نماک عنوان شده است ؛ اگر آب بدن شما کاهش یابد، پوست بدن شما خشک خواهد شد پس به شما توصیه می کنیم حداقل روزانه 2 لیتر مایعات مصرف نمایید و 8 لیوان آب بنوشید.

14. غذای سالم مصرف کنید

برخی از لذت بخش ترین خوراکی های سنتی فصل پاییز می تواند منجر به برخی از عادات ناسالم غذایی شود. جشن ها و تعطیلات باعث می شود تا به خوردن غذاهای فرآوری شده مانند انواع نان ها،هات داگ،چیپس و غذاهای شیرین روی آورید .غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده و آن هایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند می توانند باعث افزایش قندها و هورمون ها شوند که تشدید آکنه و سایر بیماری های پوستی را به همراه دارد. مواد غذایی حاوی چربی امگا- 3 را بیشتر مصرف کنید. این چربی مفید در ماهی، انواع آجیل و تخمکتان وجود دارد.

15. از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنید

از خوردن مواد غذایی تند و قهوه و الکل خودداری نمایید. مواد دارای کافئین مثل قهوه و کولا را به میزان کم مصرف کنید، زیرا کافئین باعث کاهش آب بدن و پوست و در نتیجه خشکی آن میشود.

قهوه

16. لباس مناسب فصل بپوشید

با سردی هوا، لباس های آستین بلند و دستکش ها می توانند از پوست محافظت کنند. به یاد داشته باشید که در دمای سردتر نیز خورشید همچنان خطرناک است. پوشیدن لباس های محافظ در برابرآفتاب و اشعه UV با عث حفاظت از پوست می شود. به طور کلی، لباس هایی با جنس پلی استر، نایلون، پشم، ابریشم و جین بیشترین انسداد اشعه ماورا بنفش را ایجاد می کنند و پارچه هایی با رنگ تیره اشعه ماورا بنفش بیشتری را نسبت به رنگ های روشن جذب می کند.

 

https://namnak.com/