SiteLogo

علائم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو

(دلنیا یوسفی) 22 شهریور 1401
0 287
پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو در ورزشکاران حرفه‌ای شایع است. این عارضه به دلیل پرش، جهش و چرخش‌های شدید و ناگهانی مفصل زانو بروز می‌کند. شدت آسیب به میزان پارگی رباط زانو بستگی دارد. استراحت و کاهش فشار بر مفصل زانو اولین اقدام برای درمان است. در صورتی که آسیب شدید باشد جراحی گزینه درمان خواهد بود. این مقاله از درمانکده علائم و شیوه‌های درمان پارگی رباط صلیبی را با شما در میان گذاشته است.

 

علائم پارگی رباط صلیبی زانو چیست؟

علائم پارگی رباط صلیبی زانو با توجه به درجه‌بندی آن می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. برای آسیب رباط صلیبی سه گرید در نظر گرفته شده است:

  • درجه ۱: پارگی بصورت خفیف رخ داده است. بیمار احساس ناپایداری در زانو ندارد و همچنین سطح خونریزی کم است.
  • درجه ۲: رباط صلیبی به صورت ناقص پاره شده است. بیمار خونریزی دارد و در ناحیه زانو کمی احساس بی‌ثباتی می‌کند.
  • درجه ۳: در این حالت رباط زانو بطور کامل پاره شده است. با پارگی آن صدایی شبیه پوپ شنیده می‌شود. هنگام پارگی رباط درد بسیار شدید است و پس از آن روند کاهشی دارد. بیمار خونریزی دارد و به طور کامل احساس بی‌ثباتی در زانو را حس می‌کند.

اگر در این زمینه به مشاوره پزشکی نیاز دارید می‌توانید همین حالا از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید با پزشکان متخصص در استان تهران مانند دکتر گوارش، متخصص زنان و زایمان، متخصص قلب، دکتر ارتوپدی و… بصورت متنی، تصویری و صوتی و بدون محدودیت جغرافیایی مشاوره آنلاین داشته باشید.

 

از شایع‌ترین علائم پارگی رباط صلیبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    درد شدید

با پارگی رباط صلیبی زانو درد شدید و ناگهانی را در مفصل زانو حس خواهید کرد. این درد برخلاف درد بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت زانو است. در این نوع بیماری‌ها درد حالتی پیشرونده دارد؛ در حالی که درد ناشی از پارگی رباط صلیبی اصطلاحا تیز، شدید و ناگهانی است.

2.    تورم

بلافاصله پس از آسیب دیدگی رباط صلیبی، با تورم مواجه می‌شوید. البته همیشه اینطور نیست، گاهی اوقات ۲۴ ساعت پس از آسیب متوجه ورم کردن زانو می‌شوید. تورم به دلیل افزایش مایع مفصلی در زانو است. این مایع سینوویال (Synovial fluid) نام دارد و در حالت طبیعی همیشه مقداری از آن در مفصل‌های بدن وجود دارد. اگر این مایع نباشد، سطح غضروف لغزنده نخواهند بود و استخوان‌ها دچار ساییدگی می‌شوند. در واقع افزایش این مایع و تورم، پاسخ سیستم دفاعی بدن به آسیب و التهاب است.

پارگی رباط صلیبی زانو

 

3.    هنگام راه رفتن درد عمیقی را حس می‌کنید.

با پاره شدن رباط صلیبی زانو راه رفتن بیش از آنکه فکرش را کنید برایتان سخت می‌شود. در این حالت مفصل زانو توانایی تحمل وزن بدن را ندارد. البته اگر پارگی جزیی باشد، احتمالا می‌توانید به آرامی و لنگ لنگان راه بروید.

4.    دچار بی‌ثباتی زانو می‌شوید

بی ثباتی و ناپایداری مفصل زانو در اصطلاح عامیانه همان خالی کردن زانو است. در این حالت حس می‌کنید که زانوهایتان در حالت ایستاده لق می‌زنند و محکم و استوار نیستند. در این شرایط قادر به راه رفتن، دویدن و حرکت دادن زانو نیستید.

5.    کاهش دامنه حرکتی مفصل زانو

در حالت طبیعی دامنه حرکت مفصل سالم زانو هنگام خم شدن چیزی حدود  ۱۳۵ درجه است. یعنی تا این زاویه هیچ دردی ندارید و به‌راحتی می‌توانید زانو را خم کنید. زاویه زانو در کشش کامل صفر درجه، چرخش داخلی ۱۰ درجه و چرخش بیرونی ۳۰ تا ۴۰ درجه است. زمانی که رباط صلیبی آسیب می‌بیند محدوده طبیعی دامنه حرکتی مفصل زانو به طور کاملا محسوسی کاهش می‌یابد. اگر آسیب شدید باشد، توانایی صاف کردن زانو (زاویه صفر درجه) را نخواهید داشت.

6.    احساس گرما در زانو

احساس گرما در ناحیه زانو پس از پارگی رباط صلیبی می‌تواند مربوط به خونریزی باشد. این مشکل معمولا در آسیب‌دیدگی‌های درجه ۳ اتفاق می‌افتد. یعنی رباط زانو به طور کامل پاره شده است و فیبرهای آن آسیب دیده‌اند.

برای رزرو نوبت آنلاین از دکتر ارتوپد تهران به سایت درمانکده مراجعه و تخصص پزشکی مورد نظر را جستجو کنید. به این ترتیب به لیست پزشکان ارتوپدی در استان تهران براحتی دسترسی خواهید داشت.

پارگی رباط صلیبی زانو

 

شیوه‌های درمان پارگی رباط صلیبی چگونه است؟

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با تکنیک RICE

اولین اقدامات درمانی برای پارگی رباط صلیبی R.I.C.E است که چهار اصل مهم زیر را شامل می‌شود:

  1. استراحت (Rest). مهمترین اصل پس از آسیب رباط صلیبی این است که فشار را از روی مفصل بردارید. به این ترتیب مفصل زانو مجبور نیست وزن بدن را تحمل کند یا خم و صاف شود.
  2. کمپرس یخ (Ice). استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از آسیب در کاهش تورم و درد موثر است. البته نباید کمپرس یخ را بصورت ممتد در ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. باید اینکار به دفعات انجام شود و هر بار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.
  3. فشرده سازی (Compression). بهتر است ناحیه آسیب‌دیده را با بانداژ یا زانوبندهای طبی ببندید، البته نه آنقدر محکم که جریان خون بند بیاید. اگر در ناحیه مفصل احساس ضربان دارید، یعنی بانداژ را سفت بسته‌اید.
  4. بالا نگه داشتن پاها کمی بیشتر از سطح قلب (Elevation). بهتر است چند بالش زیر پای آسیب‌دیده قرار دهید تا پاها کمی بالاتر از قلب قرار گیرند. این کار به گردش خون و کاهش درد و تورم کمک می‌‌کند.

پارگی رباط صلیبی زانو

 

دارو درمانی

پزشک ارتوپدی برای کاهش درد و تورم داروهای ضدالتهاب غیر‌استروئیدی (NSAIDs) را تجویز می‌کند. استفاده از این داروها برای بیماری‌های ارتوپدی مانند بورسیت، آرتروز و… رایج است. در مصرف این داروها باید دقت کنید چرا که می‌توانند باعث ناراحتی‌های گوارشی شوند. اگر علائم روده ناسالم را دارید، حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با جراحی

برای جراحی و ترمیم رباط صلیبی زانو از تکنیک آرتروسکوپی استفاده می‌شود. در این روش چند برش کوچک در قسمت‌های مختلف زانو ایجاد خواهد شد. سپس جراح ارتوپد ابزاری بنام آرتروسکوپ را وارد مفصل می‌کند. در انتهای این ابزار دوربینی وجود دارد که تصاویر واضحی را بر روی مانیتور ارسال می‌کند. پزشک با بررسی وضعیت زانو از طریق سایر ابزارهای پزشکی پارگی رباط را ترمیم می‌کند.

 

ساده‌ترین راه دریافت نوبت از متخصص ارتوپدی تهران

برای دریافت نوبت از پزشکان متخصص استفاده از خدمات آنلاین سلامت درمانکده انتخاب مطمئنی است. این مجموعه با پزشکان باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص در درمانکده رایگان است.