SiteLogo

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 1628
نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

وقتی باردار هستید، به نظر می رسد همه چیز درز می کند. مثانه، سینه ها و کانال واژن شما ممکن است مایعات ترشح کند. در حالی که بیشتر نشت ها جای نگرانی ندارند، نشت مایع آمنیوتیک یا مایعی که به کودک شما فشار می آورد می تواند نگران کننده باشد.

نشت مایع آمنیوتیک چگونه است؟

مایع آمنیوتیک شفاف و بی بو یک مایع رقیق و بی رنگ است. به طور کلی شبیه آب است، اما استثناهایی وجود دارد. گاهی اوقات مکونیوم (مدفوع دفع شده توسط نوزاد) مایع آمنیوتیک سبز یا قهوه ای است. همچنین ممکن است به دلیل ترشح مخاطی سفید به نظر برسد. و هنگامی که خون وجود دارد، مایع آمنیوتیک می تواند قرمز به نظر برسد.

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

علائم رایج نشت مایع آمنیوتیک چیست؟

ادرار (معمولاً) بوی آمونیاک می دهد و نشت ادرار در دوران بارداری بسیار رایج است. رنگ مایع واژن معمولا سفید یا زرد است. با این حال، مایع آمنیوتیک معمولاً شفاف (یا قرمز) است و از طریق لباس زیر خیس می شود. اگر در مورد علائم نشت مایع آمنیوتیک نگران هستید، تنها راه واقعی و اثبات شده برای تشخیص این وضعیت این است که با پزشک خود تماس بگیرید. آنها شما را معاینه خواهند کرد و ممکن است تعدادی آزمایش انجام دهند.

چه چیزی باعث نشت مایع آمنیوتیک می شود؟

نشت مایع آمنیوتیک زمانی رخ می دهد که سوراخ یا پارگی در کیسه آمنیوتیک وجود داشته باشد. پارگی معمولاً نشانه شروع زایمان است. این همان چیزی است که برای “شکستن” آب استفاده می شود. اگر آب شما در یک بارداری کامل قبل از شروع زایمان بشکند، به آن پارگی زودرس غشاها (PROM) می گویند. اگر قبل از هفته 37 بارداری رخ دهد، به آن پارگی زودرس غشاها (PPROM) می گویند. این می تواند منجر به زایمان زودرس و زایمان زودرس شود. برخی از افراد در طول سه ماهه سوم بارداری مایع آمنیوتیک نشت می کنند که منجر به وضعیتی به نام الیگوهیدرآمنیوس یا مایع آمنیوتیک کم می شود. الیگوهیدرآمنیوس ناشی از مشکلات سلامت مادر، داروها، نقایص مادرزادی، رشد نامناسب جنین، پارگی غشاها یا دلایل دیگر است. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، نشت مایع آمنیوتیک دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر به نشت مایع آمنیوتیک مشکوک هستید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا مصرف کم مایعات می‌تواند بند ناف را فشرده کند و از دریافت غذا و اکسیژن کافی برای نوزاد جلوگیری کند.

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری

اگر مایع آمنیوتیک نشت کرد چه باید کرد؟

درمان نشت مایع آمنیوتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در هفته 37 بارداری یا بالاتر هستید، زایمان اغلب توصیه می شود. این را می توان با القاء یا سزارین انجام داد. اگر بین هفته های 34 تا 37 بارداری هستید، پزشک ممکن است زایمان را پیشنهاد دهد یا توصیه کند که بارداری را ادامه دهید تا پایان دوره جنین. در این مدت با امتحانات منظم به دقت زیر نظر خواهید بود. تمام تلاش ها برای توقف زایمان و کاهش مایع آمنیوتیک در بارداری قبل از هفته 34 انجام می شود. این را می توان از طریق ترکیبی از دارو و استراحت در بستر انجام داد. همچنین ممکن است در بیمارستان بستری شوید تا پزشکان بتوانند سلامت شما و جنینتان را تحت نظر داشته باشند.

نشت مایع آمنیوتیک در دوران بارداری