SiteLogo

علت بی‌ اشتهایی کودکان چیست؟ روش های رفع بی اشتهای کودک

0 653
کم اشتها

امروزه شاهد گلایه های زیادی از طرف والدین نسبت به نحوه و میزان غذا خوردن فرزندانشان هستیم، اما در واقع والدین نقش مهمی در رفع کم اشتهایی کودکان دارند. در این مقاله سعی می کنیم راهکارهای مناسب برای رفع بی اشتهایی کودکان را بیان کنیم.

اکثر اوقات والدین با رفتارهای نامناسبی که در برابر کم اشتهایی کودکان از خود بروز می دهند باعث بی‌اشتهایی و دلزدگی کودک از غذا می‌شوند.

علت بی‌ اشتهایی کودکان چیست

عوامل موثر در بی اشتهایی کودکان

  • مادرانی که تنها یک فرزند دارند و به شکل غیرطبیعی همه حرکات او را کنترل می‌کنند.
  • مادرانی که دائم نگران وزن خود هستند. در صحبت‌ها تاکید زیادی بر مد (به‌ویژه نزد دختران کوچک) و رژیم‌های غذایی متفاوت دارند و کودک دچار توهم، همزاد پنداری و الگوگیری نامناسب و کاذب می‌شود.
  • مادرانی که فرزندشان را در هنگام غذا همراهی نمی‌کنند، شاغل هستند و همیشه عجله دارند به همین دلیل ایستاده و با استرس کودک را سیر می‌کنند.
  • کودکانی که در خانواده‌های درگیر، کم‌توجه و سرد رشد می‌کنند، دچار تنش‌های مختلف روحی‌اند و برای جلب ترحم و توجه دچار بی‌اشتهایی کاذب می‌شوند.
  • کودکانی که برای گرفتن امتیاز از والدین غذا نمی‌خورند.
  • کودکانی که مشکلات فیزیکی خاصی دارند و باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند.
  • سخت‌گیری در آداب غذا خوردن: 

برخی از والدین هنگام غذا خوردن کودک بیش از حد حساسیت از خود نشان می دهند، مثلا دائم به کودک تذکر می دهند که هنگام غذا خوردن لباس خود را کثیف نکند و حتما از قاشق استفاده کند، همه ی غذای خود را تمام کنندو…اما والدین باید توجه داشته باشند که یادگیری آداب غذاخوردن یک روند تدریجی است که با صبر و حوصله و مهربانی امکان‌پذیر است وگرنه میل و اشتهای کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • ایجاد محیط پرتنش برای غذا خوردن

برای غذا خوردن کودکان باید محیطی آرام را انتخاب کنید، هیچگاه به زور کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید، سعی کنید در حضور کودک از او گلایه نکنید زیرا همه ی این کارها باعث بی اشتهایی کودک نسبت به غذا می شود.

علت بی‌ اشتهایی کودکان چیست

روش های رفع بی‌اشتهایی کودک

ترکیب کردن غذای کودک بامواد خوراکی مورد علاقه ی او: در این روش باید مواد غذایی را که کودک دوست ندارد از غذا حذف کنید به جای آن از مواد خوراکی مورد علاقه ی کودک استفاده کنید یا مواد غذایی مورد پسند کودک را به نسبت بیشتر به غذا اضافه کنید.

تزئین غذای کودک: یکی دیگر از روش های ایجاد رغبت و میل به غذا در کودکان، تزیین شکل ظاهری غذا است. به کار بردن خلاقیت و تزیین غذای کودک با مواد خوراکی داخل بشقاب و ساختن تصویرها و شکل‌های جالب توجه باعث می‌شود کودک به خوردن غذا بیشتر از قبل علاقه نشان دهد.

علت بی‌ اشتهایی کودکان چیست

 تغییر شیوه ی پخت غذا : تغییر نوع پخت غذا در رفع بی اشتهایی کودک می تواند موثر باشد. مثلا گاهی ممکن است کودک غذایی را به صورت بخارپز، کبابی و یا سرخ شده  دوست داشته باشد.

از کودک برای تهیه ی غذا کمک بگیرید: سعی کنید در هنگام تهیه ی غذا از کودک کمک بگیرید و او را تشویق به همکاری کنید این کار در افزایش اشتهای کودک تاثیر بسزایی دارد زیرا کودکان غذایی را که خودشان تهیه می کنند را دوست دارند.

 همراه برای غذا خوردن پیدا کنید: ازدیگر روش های موثر برای تشویق و ترغیب کودکان به غذا خوردن این است که شرایطی را فراهم کنید که کودک همراه با دوستان و هم سن و سال های  خودش غذا بخورد، زیرا این کار باعث افزایش اشتها وافزایش میل او به غذا خوردن میشود. بسیاری از مادران که تجربه غذاخوردن کودکشان را در مهد کودک دارند، به این مساله واقف هستند. در شرایط میهمانی و حضور کودکان همسال نیز، بچه‌ها به شکل قابل توجهی نسبت به غذا تمایل بیشتری نشان می‌دهند پس سعی کنید تا حد امکان در حضور بچه های دیگر به کودک غذا بدهید.

علت بی‌ اشتهایی کودکان چیست