SiteLogo

آشنایی با داروی آسپیرین + فواید و عوارض

0 283
داروی آسپرین

اولین بار در سال ۱۷۶۳ از پودر پوست درخت بید براى درمان بیمارى که از تب رنج می‌برد استفاده شد .

در سال ۱۸۹۹ بود که آسپیرین کشف شد.آسپیرین دارویى است که  ضد درد، ضد تب و ضدالتهابی است اما امروزه از آسپیرین برای مصارف دیگرى نیز استفاده می‌کنند که در زیر به‌تفصیل برایتان عرضه می‌داریم.

قرص آسپرین

آسپیرین و مسکن برای درمان دردها

آسپیرین یکى از پرمصرف‌ترین داروهای شیمیایی است که برای درمان دردهای خفیف تا دردهای متوسط به کار می‌رود.

آسپیرین برای درمان دردهاى ناشى از آرتریت روماتوئید و استئو آرتریت و همچنین دردهاى ناشى از التهاب تاندون‌ها استفاده می‌شود. آسپیرین برای درمان دردهاى شدید از قبیل انفاکتوس قلب و دردهاى کلیوى و یا کیسه صفرا تأثیری ندارد .

برای بیماران سرطانى جهت تسکین دردهاى آن‌ها از آسپیرین به همراه ضد دردهاى مخدر دیگر استفاده می‌شود که دردهاى این بیماران را کنترل می‌کند.

آسپیرین در سکته‌ها

از داروی  آسپیرین برای  پیشگیرى سکته‌های قلبى و مغزى در افراد مسن استفاده می‌شود. برای بیمارانی از درد سینه و بیماری‌های قلبى رنج می‌برند برای  پیشگیرى از سکته در آن‌ها از آسپیرین استفاده می‌شود.

آسپیرین در درمان بیماران دیابتى

آسپرین در بیماران دیابتی برای جلوگیری از بیماری آب‌مروارید استفاده می‌شود.

آسپیرین در درمان سرطان‌ها

آسپرین برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان کولون دارند باعث کاهش میزان بروز آن می‌شود.

اسپرین و مزایای ان

عوارض  مصرف آسپیرین

عوارض گوارشى: یکی از مهم‌ترین عوارض آسپیرین عوارض گوارشى است که بیمار بعد از مصرف آسپیرین دچار آشوب معده می‌شود که باید آسپیرین را همراه غذا با یک لیوان آب یا شربت‌های ضد اسید مصرف کنند تا دچار این عارضه نشوند.

و همچنین باعث آسیب به معده و بروز زخم معده در بیماران  می‌شود.

در صورت احساس تهوع، سوزش سر دل و خونریزی‌های گوارشى سریعاً مصرف آن را قطع کنید و به پزشکتان اطلاع دهید.

عوارض عصبى: سرگیجه، گیجى، وزوز گوش را در حین مصرف آسپیرین جدى بگیرید. پس از مصرف آسپیرین از انجام کارهایى که نیاز به تمرکز دارند پرهیز کنید.

عوارض حساسیتى: در هنگام مصرف آسپرین  کهیر از عوارض تقریباً شایع آسپیرین به شمار می‌رود. بروز کهیر، خس‌خس سینه و خونریزی‌های زیرپوستى ازجمله دیگر عوارض آسپیرین به شمار می‌روند که نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

اسپرین چیست و کاربرد آن

یادمان باشد که:

۱- این دارو را باید در دماى ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد در ظروف مقاوم به هوا و در محیط خشک نگهدارى کنید مگر اینکه کارخانه سازنده دستور دیگرى بدهد. اگر آسپرین به‌صورت شیاف است از یخ زدن آن جلوگیرى کنید و آن را در مکان خنک نگهدارى کنید.

۲- اگر از عوارض گوارشى آسپیرین رنج می‌برید این دارو را با یک لیوان آب یا شیر و همراه غذا استفاده کنید. از خرد کردن و جویدن آسپیرین دوری‌کنید که باعث آسیب‌های وخیمى به  دهان و مرى می‌شود.

۳- کسانی که مبتلابه آسم، پولیپ بینى، تب یونجه و کهیر مزمن  هستند باید حتماً قبل از مصرف با پزشک معالجشان مشورت کنند.

​۴- به کودکان و نوزادان تا آنجایى که ممکن است آسپیرین ندهید که سبب مسمومیت شدیدى می‌شود و باعث عوارض وخیمى می‌شود.

۵- قبل از مصرف آسپرین آن را بو کنید و درصورتی‌که بوى سرکه داد همه داروها را دور بریزید چون دارو فاسد شده است.

۶- خانم‌های باردار هرگز این دارو را خودسرانه مصرف نکنند چون‌که مصرف خودسرانه این دارو در دوران باردارى و مخصوصاً در ۳ ماهه سوم عواقب جدی  بر روى مادر و جنین به همراه دارد.