SiteLogo

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند

0 300
کودکان اوتیسم

یکی از ناتوانی‌هایی که به صورت پیش رونده در کودکان ظاهر می‌شود؛ اختلال اوتیسم است. اوتیسم در کودکان دارای نشانه‌های مختلفی است که به صورت معمول بعد از حدود یک سالگی خودنمایی می‌کند. این بیماری به‌صورت پیشرونده برای تمام عمر ادامه دارد و باعث ایجاد تغییرات زیادی در سبک زندگی کودکان خواهد شد. کودکان مبتلا به این عارضه به نسبت مسائل محیطی نمی‌توانند واکنش مناسبی از خود نشان دهند و در برقراری ارتباط با هم نوعان خود، مشکلات زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم تا اوتیسم در کودکان را بررسی کرده و به ویژگی‌های این بیماری در کودکان اشاره داشته باشیم. لذا در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

کودکان اوتیسم

 

اوتیسم کودکان چیست

در خصوص این سوال که اوتیسم کودکان چیست باید بگوییم که اوتیسم را به‌عنوان یک اختلال طیفی می‌توان نام برد. به بیان دیگر باید گفت که اوتیسم، دارای طیف علائم خفیف و شدید است که در کودکان به شکل‌های گوناگون بروز می‌کند. بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری، مشکلات خاصی را تحمل می‌کنند که می‌تواند برای والدین دشوار باشد. اوتیسم در کودکان، دارای نشانه‌های مختلفی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اختلال در یادگیری، توجه نکردن به عواطف، سرگرم نشدن با هم سن و سال‌ها و تمرکز طولانی بر روی یک شی اشاره کرد. زمانی که کودک به اختلال اوتیسم مبتلا می‌شود؛ والدین می‌توانند تا حدودی زیادی با استفاده از شیوه‌های آموزشی مختلف به رشد و یادگیری کودک کمک نماید. بسیاری از کودکان پس از ابتلا به این اختلال نمی‌توانند به صورت آسان با دیگران ارتباط برقرار کنند. به طور کل می‌توان گفت که بیماری اوتیسم، اگر در ابتدای راه تشخیص داده شود؛ می‌تواند تا حدود زیادی کنترل شود.

علت ایجاد بیماری اوتیسم

با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان می‌توان گفت که اوتیسم در کودکان تا حدود زیادی ارثی است. دانشمندان در تلاش هستند تا دقیقا تعیین کنند که کدام ژن، مسئول انتقال این بیماری از والدین به کودکان است. برخی از تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که بروز اختلال‌های روانی می‌تواند منشا ایجاد این بیماری در کودکان باشد. اگر کودک در طول دوران رشد خود، واکسن‌های ضروری را دریافت کند؛ تا حدود زیادی قادر خواهد بود که از ابتلا به بیماری‌های جدی در امان باشد. اگر والدین دچار اختلال اوتیسم هستند؛ قبل از هر تصمیمی برای فرزندآوری باید به پزشک متخصص مراجعه کرده تا بررسی‌های لازم بر روی سیستم بدنی آنها انجام شود.

 

نشانه‌های اوتیسم کدام است

اوتیسم در کودکان تا قبل از سه سالگی خود را به صورت جدی نشان می‌دهد. به‌طور معمول والدین در ابتدای بیماری نمی‌توانند این اختلال را به درستی تشخیص دهند؛ اما به مرور زمان این عارضه خود را در کودکان نشان می‌دهد. یک سری نشانه‌های بیماری اوتیسم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • تاخیر در صحبت کردن یا عدم صحبت کردن صحیح.
  • نشانه‌های ناشنوایی که ممکن است در برخی از کودکان وجود داشته باشد.
  • رفتار و علایق تکراری و بیش از حد (به‌عنوان مثال تکان دادن مکرر بدن، دل بستگی غیرمعمول به اشیاء).
  • عدم تماس چشمی با سایر هم سن و سالان خود.
  • هوش زیر حد نرمال که توسط آزمایش‌های مختلف، قابل بررسی است.
  • اضطراب و استرس بیش از اندازه که نشان دهنده وجود یک اختلال در بدن است.

 

کودکان اوتیسم در مدرسه

درباره وضعیت کودکان اوتیسم در مدرسه باید بگوییم که با توجه به این که اوتیسم در کودکان در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ مراکز توانبخشی زیادی جهت آمادگی تست ورود به مدرسه اوتیسم وجود دارد که با بهره‌گیری از تست‌های دقیق و سنجش‌های اصولی می‌توانند سن ورود به مدرسه کودکان اوتیسم را مشخص کنند. در این مراکز با استفاده از تجهیزات پیشرفته، اختلال اوتیسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بحث ورود به مدرسه، رضایت والدین و قبولی کودک نیز دارای اهمیت است. در تست ورود به مدرسه ابتدایی، متخصصان نورولوژی با استفاده از دستگاه‌های پزشکی روز می‌توانند تشخیص دهند که آیا کودک برای ورود به مدرسه اوتیسم، واجد شرایط است یا خیر. متغیرهای زیادی در تعیین سطح اوتیسم کودک وجود دارند که به صورت کلی به دو دسه متغیرهای کلاسی و متغیرهای مرتبط به کودک تقسیم بندی می‌شوند. در عوامل کلاسی به اندازه کلاس، نسبت مربیان به دانش آموزان و شیوه ارتباط با کودکان پرداخته می‌شود. در بحث متغیر کودکان نیز بررسی سطح هوش، مهارت‌های ارتباطی، بی قراری، تکانشگری و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از آزمایش‌های انجام شده کودک می‌تواند در مدرسه اوتیسم ثبت نام کند.

کودکان اوتیسم

 

درمان اختلال اوتیسم

طیف گسترده‌ای از درمان‌های مختلف برای کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آنها آموزش رفتاری ویژه است. آموزش رفتاری مناسب باعث می‌شود تا کودک بتواند راه‌های دقیق ارتباطی با دیگران را بشناسد و آن را در زندگی به کار بگیرد. اوتیسم در کودکان باعث می‌شود تا آنها نتوانند به راحتی با هم‌نوعان خود ارتباط داشته باشند. بسته به میزان اختلال اوتیسم می‌توان از گفتار درمانی یا درمان فیزیکی نیز استفاده کرد. برخی از داروهای مختلف در زمینه افسردگی و رفتارهای وسواسی نیز برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم مناسب هستند. هر کودک با توجه به سطح اختلالی که دارد باید تحت درمان قرار بگیرد. شناخت مراکز اوتیسم در ایران به والدین کمک خواهد کرد تا بتوانند از میان مراکز مختلف بهترین‌ها را انتخاب کنند.

 

مراکز اوتیسم در ایران

مراکز اوتیسم در کشور ایران در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است تا اوتیسم در کودکان تا حدود زیادی کنترل و درمان شود. در مراکز اوتیسم، خدمات مختلفی به کودکان ارائه می‌شود که شامل بخش‌های مختلفی نظیر توابخشی، آموزش خانواده و آموزش جامعه است. در بحث توانبخشی به کودکان آموزش داده می‌شود تا بتوانند تعاملات اجتماعی خود را به شکل گسترده، افزایش دهند. در بحث خانواده نیز از والدین خواسته می‌شود تا بتوانند در جلسات مختلف شرکت کنند. دوره‌های آموزشی برگزار شده در جهت توان‌مندسازی خانواده‌ها بسیار مهم است. نوع رفتار والدین تا حدود زیادی می‌تواند برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد. اوتیسم در کودکان باعث اضطراب، گوشه گیری و افسردگی می‌شود. لذا ضروری است که کودکان مبتلا به این عارضه بتوانند با دریافت آموزش‌های مختلف، اعتماد به نفس از دست رفته را به دست بیاورند. برای والدینی که کودک مبتلا به اوتیسم دارند؛ مهم است که از میان مراکز مختلف، بهترین مرکز اوتیسم را شناسایی کرده و کودک خود را در آن مکان ثبت نام کنند. انتخاب یک مرکز کلیدی که در اطراف محل سکونت خانواده باشد، دارای اهمیت است. ثبت نام در یک مرکز مناسب که متخصصان دلسوز در آنجا وجود داشته باشد؛ باعث اطمینان خاطر والدین خواهد شد. اگر به دنبال انتخاب بهترین مرکز و پزشک برای درمان اوتیسم در کودکان هستید؛ بهتر است از وب‌سایت دکتریاب استفاده کنید.

نوبت دهی کودکان اوتیسم

 

معرفی و نوبت دهی پزشکان سراسر کشور با دکتریاب

با توجه به این که بسیاری از فعالیت‌های روزمره افراد با استفاده از تکنولوژی انجام می‌شود؛ اگر بخواهید ضمن صرفه‌جویی در زمان خود، بهترین مرکز و پزشک را برای درمان اوتیسم در کودکان انتخاب کنید می‌توانید از وب سایت دکتریاب استفاده نمایید. دکتریاب در واقع یک موتور جستجوی آنلاین است که به کمک آن می‌توانید اسم پزشک، آدرس و شماره تلفن او را به راحتی پیدا کنید. استفاده از وب‌سایت دکتریاب مزایای زیادی برای کاربران دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صرفه‌جویی در زمان، استفاده از جستجوی 24 ساعته و دریافت نوبت آسان اشاره کرد. در واقع بدون صرف زمان اضافه، قادر خواهید بود تا در هر ساعت از شبانه روز، پزشک مورد نظر خود را انتخاب کرده و نوبت دلخواه را دریافت کنید. در صورت تمایل برای دریافت خدمات بیشتر، کافی است به آدرس این مجموعه یعنی https://doctor-yab.ir مراجعه کنید.