SiteLogo

برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

(دلنیا یوسفی) 10 اردیبهشت 1401
0 201
بهترین دانشگاه پزشکی در ترکیه

با توجه به پذیرش سخت داوطلبان در رشته پزشکی بسیاری از افراد قصد دارند که در کشورهای دیگر به تحصیل در رشته پزشکی مشغول شوند. بهترین کشور برای تحصیل طراف ایران کشور ترکیه می باشند چرا که از لحاظ فرهنگ، مسافت و … مزایایی را دارا هستند. در میان کشورهای اطراف ترکیه مورد توجه بسیاری از داوطلبان قرار دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی 4 دانشگاه برتر ترکیه در رشته پزشکی بپردازیم.این نکته را نمی توان انکار کرد که ارزش علم روز به روز بیشتر می شود و اغلب کشور ها در تلاش هستند که افراد علاقمند به تحصیل را در دانشگاه کشور خود جذب کنند و کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
دانشگاه های ترکیه جهت راحتی دانشجویان امکانات فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند. بسیاری از افراد به علت شرایط اقتصادی موجود به دنبال کشور هایی هستند که یا دارای بورسیه ی تحصیلی هستند و یا میزان هزینه تحصیل در آن جا ارزان باشد بنابراین طبق موارد ذکر شده  دانشگاه های ترکیه بهترین انتخاب هستند.

 

 

کدامین دانشگاه ترکیه مناسب برای تحصیل در پزشکی هستند؟

پاسخ به این سوال بستگی به هدف و چشم انداز شما دارد. اگر خواهان بازگشت به ایران هستید باید کشورهایی را انتخاب کنید که مورد تایید وزارت علوم و بهداشت باشد اما اگر علاقمند به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی هستید باید از دانشگاه هایی پذیرش بگیرید که دارای عهدنامه اراسموس باشد، این گونه فرایند  ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی آسان تر است.

4 دانشگاه برتر پزشکی ترکیه

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه اژه

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه Hacettepe  یا دانشگاه حاجت تپه یک دانشگاه دولتی است که در پایتخت کشور ترکیه قرار دارد. رنک بندی از آن دسته معیاری است که اغلب متقاضیان به آن توجه می کنند. این دانشگاه در میان دانشگاه های ترکیه رتبه 4 را از آن خود کرده است. دانشکده پزشکی حاجت تپه در 1954 تاسیس شده است.
نکته قابل توجه این است که این دانشگاه دو برنامه جهت تحصیل دانشجویان دارد. برنامه تنظیم شده MD و MD-Ph.D . MD دوره 6 ساله می باشد اما MD-Ph.D یک دوره دو ساله می باشد.

دانشگاه استانبول

این دانشگاه در سال 1827 تاسیس شده است. همان گونه که از اسمش مشخص است این دانشگاه در شهر زیبای استانبول واقع شده است. دانشگاه دولتی استانبول  از قدیمی ترین و با سابقه ترین دانشگاه های ترکیه است. نکته ای که متقاضیان به آن باید توجه کنند این است که این دانشگاه به طور میانگین 310 دانشجو پذیرش می کند و زبان تدریس ترکی می باشد و اگر متقاضیان تنها به زبان انگلیسی مسلط باشند باید شرایط منحصر به فردی داشته باشند چرا که فقط 60 نفر را پذیرش می کنند. افرادی که به رنک بندی دانشگاه توجه دارند لازم است بدانند این دانشگاه در جهان رتبه بین 801 را داراست.

 

دانشگاه پزشکی استانبول

 

دانشگاه آنکارا

شاید برایتان شما جالب باشد بدانید اولین دانشکده پزشکی در ترکیه در کدام دانشگاه تاسیس شده است. اولین دانشکده در دانشگاه آنکار در سال 1946 ساخته شده است. دروس رشته پزشکی هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی تدریس می شود. قابل توجه تمامی افرادی که قصد ادامه تحصیل در اروپا و آمریکا را دارند این نکته فراموش نشود که دانشگاه آنکارا دارای پیمان ارسموس می باشد و دانشجویان را با کشورهای اروپایی تبادل می کنند.

 

دانشگاه اژه

از دیگر دانشکده های قدیمی و برتر ترکیه می توان به دانشگاه اژه اشاره کرد. این دانشگاه سابقه ای بیش از نیم قرن را داراست. هدف این دانشگاه این است که افرادی را آموزش دهد که به مسائل حساس اهمیت قائل هستند. دانشگاه اژه در شهر زیبای ازمیر قرار دارد. این دانشگاه در میان دانشگاه های ترکیه رتبه 16 را از آن خود کرده است. این دانشگاه به طور ویژه ای مورد توجه عموم قرار گرفته است.

 

دانشگاه پزشکی اژه ترکیه

ساختار آموزشی دوره های پزشکی در کشور ترکیه به چه صورت است؟

پزشکی عمومی در کشور ترکیه حدود 6 سال طول می کشد. دانشگاه های ترکیه شرایط ورودی خاصی دارند. دانشگاه های دولتی آزمون یوس برگزار می کنند و دانشگاه های خصوصی آزمون ست. در صورت کسب نمره حداقلی متقاضیان می توانند اقدام به پذیرش نمایند البته به علت تقاضای فراوان در رشته پزشکی قبولی در دانشگاه ها سخت تر می باشد.
پس از ثبت نام در سال اول و دوم علوم پایه تدریس می شود و در سال بعد با اصل ماجرا یعنی بیماری ها آشنا می شوید. کارآموزی بالینی نیز در سال چهارم و پنجم انجام می شود و سال آخر دانشجویان فعالیت هایی در بیمارستان دارند که به آن ها اینترن می گویند.

نحوه ثبت نام در آزمون

هر آزمونی دارای شرایط خاصی می باشد و آزمون یوس نیز به این صورت است. ثبت نام در آزمون یوس دارای 4 مرحله می باشد.
1. مقاطع تحصیلی را باید در فرایند ثبت نام تعیین کرد.
2. هر دانشگاهی برای خود سایت مشخصی دارد که داخل آن اطلاعیه هایی منتشر می شود که افراد باید لیست آزمون های مورد نظر را چک کنند.
3. از طریق آزمون یوس تمامی افراد می توانند هم در دانشگاه دولتی و هم در دانشگاه خصوصی درخواست پذیرش کنند و تنها در یک دانشگاه تحصیل کنند.
4. در نهایت نتایج توسط خود دانشگاه اعلام می شود.

زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه

در دانشگاه های ترکیه افراد حداقل باید به یک زبان ترکی و یا انگلیسی مسلط باشند تا بتوانند در دوره های دانشگاه شرکت کنند. افرادی که تمایل به یادگیری با زبان انگلیسی هستند باید دارای مدرک آیلتس یا تافل باشند و حداقل نمراتی که در سایت درج شده است را کسب کرده باشند.

نتیجه گیری

با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیاری از افراد علاقمند به تحصیل در کشور های ارزان و مقرون به صرفه هستند. هم چنین قبولی در رشته پزشکی چون آرزویی برای برخی افراد می باشد. با توجه به موارد ذکر شده ترکیه بهترین انتخاب جهت تحصیل در رشته پزشکی می باشد. شما می توانید با شرکت در آزمون یوس و ارسال مدارک مورد نیاز در یکی از برترین دانشگاه ها پذیرش بگیرید.