SiteLogo

علت مسمومیت کودکان چیست علایم و راهکار درمان آن

(دلنیا یوسفی) 18 فروردین 1403
0 362
مسمومیت

مسمومیت یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. اکثر مسمویت‌ها، در خانه رخ می‌دهند. بیشتر کودکان زیر 5 سال قربانی مسمومیت می‌شوند و از هر 10 کودک گرفتار مسمومیت، یک نفر به دلیل بلع یا استنشاق مواد شوینده، روانه بیمارستان می‌شود. محصولات آرایشی و بهداشتی، گیاهان و غذاهای ناسالم، گاز مونواکسید کربن، از جمله عوامل دیگری هستند که زمینه را برای بالا رفتن آمار کودکان مسموم فراهم می‌کنند.

علت مسمومیت کودکان

علائم مسمومیت کودک چیست؟

از علایم شایع مسمومیت تب، استفراغ، اسهال شدید وجود خون در مدفوع، ضعف و بی‌حالی، لرزیدن، چنگ زدن شکم و بی‌اشتهایی، از جمله نشانه‌های مسمومیت هستند. تنگی نفس، گرفتگی و درد گلو، گیجی ،سردرد وتشنج، از جمله نشانه‌هایی هستند که فرد مسموم شده با داشتن آنها باید حتما به بیمارستان مراجعه کند. اگر پس ازگذشت 6 ساعت اسهال و استفراغ فرد مسموم شده بهبود نیافت باید حتما تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد.

سعی کنید در هنگام مسمومیت به بیمارستان مراجعه کنید وبه فکر درمان های خانگی نباشید، زیرا کودکان زیر 5 سال، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و توانایی  بدنشان برای مبارزه با میکروب‌ها پایین‌تر از آن است که بتوانند با این بحران مقابله کنند.

علت مسمومیت کودکان

زمان مراجعه به پزشک برای مسمومیت غذایی کودک

شما باید به محض اینکه مشکوک شدید که کودکتان مسمومیت غذایی دارد، پزشک کودک را در جریان بگذارید. اما به یاد داشته باشید که اگر کودک شما در تنفس یا بلع مشکل دارد یا هر کدام از علائم کم‌آبی شدید بدن مانند بی‌حالی، چشم‌های فرورفته یا دست‌ها و پاهای سرد و لکه‌‌لکه را نشان می‌دهد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. همچنین به پزشک کودک اطلاع دهید اگر:

  • کودکتان دو ماهه یا کوچک‌تر باشد و تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد دارد.
  • کودکتان سه تا شش ماهه باشد و تب ۳۸/۳ درجه سانتی‌گراد دارد.
  • فرزندتان بیش از شش ماه دارد و تبش ۳۹/۴ درجه سانتی‌گراد است.
  • کودک در بیشتر از یک روز استفراغ دارد.
  • بهانه‌گیری و بی‌قراری بیش از حد که ممکن است نشان‌دهنده‌ٔ درد شکمی یا کم‌آبی باشد.
  • خون در مدفوع کودک وجود داشته باشد.
  • شکمش ورم کند و سفت شود.

نسبت به هر یک از نشانه‌های معمول کم‌آبی بدن شامل نداشتن اشک، گذشت بیش از شش ساعت بدون خیس کردن پوشک، ادرار زرد تیره، بی‌حالی و دهان خشک‌شده نیز هشیار باشید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک کودک را برای بازسازی سطح آب بدن از طریق تزریق وریدی در بیمارستان بستری کند یا فقط چند ساعت او را در آنجا نگه دارد ولی احتمالاً کودک شما در عرض چند روز مرخص می‌شود و به وضعیت طبیعی و سالم خود بازمی‌گردد.

علت مسمومیت کودکان

دارو ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید

خوردن داروها، یکی دیگر از دلایل رایج مسمومیت کودکان است. دادن دوز نامناسب دارو به کودکان، از جمله دلایلی است که احتمال مسمومیت را افزایش می دهد. مواد شوینده و بهداشتی را در مکان های بالا قرار دهید و از ریختن موادشوینده در ظروف دیگر مثل قوطی آب معدنی و سطل ماست و…خودداری کنید.

زیاده روی در مصرف داروها از دیگر علل مسمومیت کودکان است. از جمله استامینوفن که در صورت مصرف زیاد به کبد آسیب میرساند. داروهای سرفه و حساسیت مانند آنتی هیستامین ها که برای کاهش مخاط استفاده میشود نیز در صورتی که زیاد مصرف شود میتواند آسیب زا باشد، و موجب مسمومیت کودک شوند.از علایم  مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد دارو در کودکان  قرمزی پوست، خشکی دهان، دل درد، استفراغ،اختلال درشنوایی هستند.

علت مسمومیت کودکان

اقدامات اولیه در مسمومیت کودکان

اگر فرزندتان یک مایع شیمیایی را خورده است، در صورت امکان تا رسیدن به بیمارستان، به او یک یک لیوان آب بدهید. درصورتی‌که فرزندتان مایع سمی را بو کرده است، تا رسیدن به بیمارستان شیشه‌های اتومبیل را پایین بیاورید و او را در معرض هوای آزاد قرار دهید. اگر مایع شیمیایی با چشم فرزندتان تماس پیدا کرده، تا رسیدن به بیمارستان ، به مدت 10 دقیقه، چشم او را با آب شستشو دهید و درصورتی‌که مایع شیمیایی با بدن فرزندتان تماس پیدا کرده، لباس‌های آلوده را از تن او خارج کنید و برای 10 دقیقه بدنش را با آب فراوان بشویید. مراقب باشید آبی که برای شست و شو استفاده می‌کنید، بیش از اندازه گرم نباشد. چراکه پوست فرزندتان در این شرایط، حساس‌تر از هر زمان دیگری است.

 علت مسمومیت کودکان

گیاهان دارویی

اگر در مصرف  گیاهان دارویی هم زیاده روی شود مسمومیت را در پی خواهد داشت. مواد فعال موجود دربعضی از گیاهان دارویی سموم خطرناکی برای انسان به شمار می‌روند، چون سیستم‌های مهم بدن مانند اعصاب، گردش خون، کبد و کلیه را درگیر می کنند.البته این عوارض همیشه هم فوری ظاهر نمی‌شود.