SiteLogo

علت کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی

(دلنیا یوسفی) 15 آبان 1402
0 239
Blood-platelets-during-pregnancy-1

یکی از مشکلات رایج خونی پس از کم خونی یا کمبود آهن در دوران حاملگی پایین بودن حجم پلاکت های خون است. در بیشتر موارد پایین بودن حجم پلاکت خون در دوران بارداری باعث بروز مشکلات خاصی نمی شود، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر تحت نظرپزشک باشید.

دراین مقاله شما را با دلایل کاهش حجم پلاکت خون وعلایم بارز آن در دوران حاملگی آشنا می کنیم.

پلاکت خون چیست وچه نقشی دارد؟

پلاکت‌ها سلول‌های بشقابی و پهنی هستند که در خون وجود دارند و دایم  در حال گردش هستند، اگر یکی از رگ‌های خونی شما دچار آسیب و زخم شود، پلاکت‌ها مانع از دست رفتن خون می‌شوند ونقش انعقاد خون رابه عهده دارند، درصورت کاهش حجم پلاکت های خون احتمال خونریزی های شدید افزایش پیدا می کند.

به طورطبیعی هرانسان سالمی حدود 150 تا 400 میلیون پلاکت در هر میلی ‌لیتر خون دارد. اگر به هر دلیلی حجم پلاکت های خون کاهش یابد فرد باید روش های درمان رابه کاربگیرد.

علت کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی

علت کاهش پلاکت های خون:

ترومبوسیتوپنی ایمنی، مسمومیت بارداری یا به اصطلاح پره اکلامپسی و ترومبوسیتوپنی بارداری از دلایل شایع کاهش تعداد پلاکتهای خون در دوران حاملگی هستند.

بیماری ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP):

بیماری ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP): جزو بیماری های خودایمنی به شمارمیرود، این بیماری قبل از دوران حاملگی رخ می دهد، عفونت ویروسی عامل اصلی بوجود آمدن این بیماری است. به کمک آزمایش خون می توان ابتلا به این بیماری را تشخیص داد.

از علایم بارز بیماری ترومبوسیتوپنی:

  • سیاهی وکبودی پاها
  • وجود خون در ادرار یا مدفوع
  • خونریزی بینی
  • خونریزی‌های غیرطبیعی در دوران عادت ماهانه

علت کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی

ترومبوسیتوپنی حاملگی:

علت اصلی کاهش حجم پلاکت های خون در دوران حاملگی افزایش پلاسمای خون در در سه ماهه ی آخر دوران حاملگی است.

پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی:

باافزایش سن حاملگی احتمال بالارفتن فشارخون و دفع پروتئین از طریق ادرار، افزایش می یابد که می تواند برای برای مادر ونوزاد خطرناک باشد به چنین حالتی پره اکلامپسی یامسمومیت دوران حاملگی می گویند.

 علت کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی

عامل دیگر کم شدن پلاکت خون در بارداری:

غیرازسه دلیل اصلی کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی عوامل دیگری هم می‌توانند زمینه‌ ساز کاهش پلاکت خون در حاملگی باشند از جمله: مصرف برخی از داروها، عفونت های شدید کلیه و ابتلا به برخی از انواع سرطان و…

برای تشخیص کاهش حجم پلاکت های خون در بارداری آزمایش خون را به طورمرتب در فواصل زمانی مختلف بررسی می کنند وجواب یک آزمایش را به عنوان نشانه ی افت میزان پلاکت خون در بارداری قبول نمی کنند. چنانچه عامل کاهش حجم پلاکت در دوران حاملگی مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) یا بیماری های خود ایمنی باشد باید فورا توسط پزشک بررسی شود و برای جلوگیری از عوارض آن در طول دوران حاملگی دوره ی درمان را برای کنترل وضعیت پلاکت‌های خون شروع کنید. اما چنانچه عامل کاهش حجم پلاکت های خون در طول دوران حاملگی ترومبوسیتوپنی بارداری باشد با توجه به بی خطر بودن و نداشتن عوارض خاص فرد نیاز به درمان خاصی ندارد.

با توجه به اهمیت ونقش پلاکت های خون درانعقادخون و جلوگیری ازخونریزی در دوران حاملگی باید درصورت مشاهده ی علایم ذکرشده فورا آزمایش کاهش پلاکت خون را انجام  دهید، چون کاهش پلاکت خون دربارداری احتمال خونریزی شدید را پس از زایمان افزایش می دهد.

علت کاهش پلاکت خون در دوران حاملگی