SiteLogo

آیا احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد؟

0 1274
احتمال بارداری در دوران شیردهی

اکثر زنان این تصور را دارند که در زمان شیردهی باراری اتفاق نمی افتد اما چنین نیست و احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد. در زنان جوان تاخیر در بازگشت باروری می‌تواند به تنظیم خانواده و فاصله بین فرزندان کمک کند.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

احتمال بارداری در دوران شیردهی پس از چه زمانی امکان پذیر است؟

ممکن است چند هفته، چند ماه یا حتی مدت طولانی‌تری زمان برای باروری لازم باشد. پس از زایمان حدود 6 هفته طول می‌کشد تا بدن بهبود یابد. اگر نوزاد را با شیر مادر تغذیه نکنید قاعدگی شما در همین زمان دوباره شروع می‌شود و زمانی که دوباره چرخه قاعدگی‌تان آغاز شود می‌توانید باردار شوید. با این حال اگر شما فرزندتان را با شیر مادر تغذیه می‌کنید ممکن است بارداری مدت طولانی‌تری زمان ببرد،چون دیرتر چرخه ی قاعدگی شروع می شود.

اگر در دوران شیردهی نوزاد فقط ازشیر مادر تغذیه کند یعنی هیچ چیز دیگری غیر از شیر به نوزاد ندهید و سن نوزاد از شش ماه کمتر باشد و چرخه ی قاعدگی شروع نشده باشد امکان بارداری وجود ندارد.

با دادن مکمل ها و مواد غذایی به نوزاد توانایی باروری زنان برمی گردد.هر چه دفعات شیردهی به نوزاد کمتر باشد احتمال حاملگی و شروع چرخه ی قاعدگی بیشتر است.

اگر در دوران شیردهی می خواهید باردار شوید هیچ لزومی به قطع شیردهی نیست.اما اگر در این مدت موفق  به بارداری نشدید می توانید شیردهی را کمتر کنید مثلا فقط صبح وشب به نوزاد شیر بدهید تا زودتر چرخه ی قاعدگی شروع به فغالیت کند.بعد از قطع شیردهی حدود 1-2ماه چرخه ی قاعدگی مرتب می شود.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

شیردهی همراه با درمان باروری

بسته به نوع درمانی که برای باروری انجام می‌دهید و همچنین سن نوزاد و تعداد دفعات شیردهی نوزاد می‌توانید همچنان به شیردهی ادامه دهید. اگر قاعدگی شما برگشته باشد و فرزندتان به قدری بزرگ باشد که تنها چند بار در روز نیاز به شیرمادر داشته باشد.

برای بارداری مجدد می‌توانید درمان‌های زیر را انجام دهید:

  • چرخه کلامید: ممکن است بتوانید کلومیفن سیترات مصرف کنید و به شیردهی ادامه دهید. اعتقاد بر این است کلومیفن سیترات در طی شیردهی ایمن است اما امکان دارد باعث کاهش شیرمادر شود.
  • تلقیح داخل رحمی:  تلقیح داخل رحمی یا به اصطلاح  (آیوآی ) در این روش نیازی به استفاده از دارو نیست. اگرمتخصص زنان، زمان تخمک گذاری را تعیین کند و یا میزان کم اسپرم را ارزیابی کند ممکن است لزومی  به قطع شیردهی نباشد.
  • انتقال جنین: اگر برای باروری از جنین فریز شده استفاده می کنید، آمادگی رحم کافی است و نیازی به قطع شیردهی نیست.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

امکان بارداری در دوران شیردهی برای چه زنانی بیشتر است

زنانی که  در دوران شیردهی از موارد زیر استفاده می کنند احتمال بارداری در آنها بیشتر است:

  1. استفاده از مکمل یا شیر خشک
  2. کاهش تعداد دفعات شیردهی
  3. تغذیه با شیر مادر کمتر از 6 ساعت در طول روز و شب
  4. کودک بالای 6 ماه سن داشته باشد.

 در زمان شیردهی ممکن است قاعده نشوید اما تخمک گذاری می‌تواند قبل از شروع قاعدگی رخ دهد. به همین دلیل  است که نباید فکر کنید چون چرخه قاعدگی ندارید بارداری غیرممکن است.

اصول شیردهی به نوزاد

روش های جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی:

  1. کاپ دهانه رحم
  2. دیافراگم
  3. دستگاه  IUI
  4. کاندوم
  5. وازکتومی
  6. قرص‌های کنترل بارداری