SiteLogo

درد سینه در بارداری نشانه چیست ؟ و درمان

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 2855
درد سینه در بارداری

درد پستان یک درد شایع در بین خانم ها است و عوامل مختلفی مثل قاعدگی، بارداری یا تغییرات هورمونی بارداری و … می تواند موجب بروز این درد شود. اگرچه درد سینه یکی از اولین علائم بارداری است که بیشتر بانوان آن را تجربه می‌کنند، اما همیشه یک نشانه دقیق و قابل اعتماد برای تایید بارداری نیست. درحقیقت زمان شروع درد سینه در بارداری به نحوه و سرعت پاسخ گویی بدن شما به تغییرات هورمونی ناشی از بارداری شدنتان بستگی دارد

 

درد سینه در اوایل بارداری چگونه است؟

زنانی که دچار درد سینه در بارداری می شوند، به جز درد علائم درد علائم دیگری را نیز تجربه می کنند. به طور مثال، تغییرات سینه در بارداری در اغلب زنان باردار همراه با علائم زیر است:

  • تورم پستان ها بطوری که حجم آن هر هفته بیشتر از قبل می شوند
  • به تدریج بزرگ شدن اندازه سینه ها و رسوب لایه های چربی در پستان ها (افزایش سایز سینه)
  • گزگز شدن اطراف نوک پستان ها
  • سفت شدن پستان ها
  • احساس سوزش در سینه یا نوک سینه
  • تیره تر شدن نوک پستان ها
  • حساس شدن سینه و نوک سینه به لمس را تجربه می کنند.

این نوع تغییرات پستان ها در اوایل بارداری کاملا طبیعی و جزء علائم اولیه بارداری هستند که هیچ جای نگرانی ندارند.

درد سینه در بارداری

دلایل رایج درد سینه در طول بارداری

تغییرات سینه که فیبروکیستیک است:

این عامل دلیل اصلی درد سینه در طول بارداری است. در تغییرات فیبروکیستیک سینه، کیست های کوچکی در بافت های لیفی سینه تشکیل می شود که با آب پر شده و ورم می کنند بنابراین باعث ایجاد درد می شوند.

به هم خوردن تعادل هورمون ها:

در طول بارداری، بدن تغییرات زیادی می کند. این تغییرات شامل تغییر تعداد هورمون ها می باشد؛ به خصوص به هم خوردن تعادل سطح استروژن که باعث درد سینه می شود.

سینه هایی که چکه می کند:

یکی از شکایات اصلی مادرها، چکه کردن سینه است که بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری مشاهده می شود. چکه کردن سینه به دلیل شروع تولید آغوز در سینه می باشد. این ماده مایعی غلیظ و مغذی است که در دو روز اول پیش از تولید شیر به نوزاد داده می شود.

این مایع هنگام ماساژ سینه و تحریک جنسی از سینه خارج می شود و یکی از دلایل اصلی درد سینه بخصوص در ماه های آخر بارداری است. استفاده از پد بهترین روش برای حل این مشکل است.

تغییرات در سینه:

یکی از مهمترین عملکردهای سینه بعد از تولد فرزند، تغذیه او است. به همین دلیل سینه کم کم توسط بدن در طول بارداری آماده می شود. در طول بارداری سلول های تولید کننده شیر و سلول های خروجی شیر ساخته می شوند. این مسئله باعث افزایش سایز سینه می شود. همچنین لایه های چربی در طول بارداری در سینه تجمع می کنند. به همین دلیل تغییرات زیادی در سایز و شکل سینه ها ایجاد می شود.افزایش سایز سینه باعث ایجاد درد می شود.

درد سینه در بارداری

درد سینه در بارداری از چه زمان شروع می شود؟

این مشکل به طور معمول از هفته سوم یا هفته چهارم بارداری شروع می شود. حتی گاهی اوقات قبل از اینکه تست بارداری بدهید و متوجه بارداری تان بشوید، ممکن است این مشکل را تجربه کنید. از این رو یکی از درد و حساس شدن سینه ها یکی از اولین مشکلات بارداری خانم ها به حساب می آید و می تواند از علائم بارداری هم محسوب شود. بطور کلی این مشکل در سه ماه اول بارداری شایع تر است.

تفاوت درد سینه در پریودی و بارداری

قبل از پریودی معمولا زنان دچار درد سینه و حساس شدن به لمس را تجربه می کنند. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی قبل از پریودی اتفاق می افتد. برای بسیاری از زنان باردار، درد سینه در اوایل بارداری شبیه درد سینه پریودی است با این تفاوت که درد سینه در بارداری بسیار بیشتر از پریودی است. همچنین سینه درد پریودی با شروع خونریزی بسیار کم و یا برطرف می شود اما درد سینه در بارداری حداقل تا پایان سه ماهه اول بارداری ادامه دارد.

درد سینه در بارداری

روش های کاهش درد سینه در بارداری

  • سوتین مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید که مخصوص دوران بارداری باشند. بهتر است این سوتین بندهای پهنی داشته باشد تا بندها راحت تر روی شانه ها قرار گیرند. سوتین های بدون بند یا با بند نازک انتخاب مناسبی نیستند.
  • در طول بارداری سینه خانم ها افزایش سایز پیدا می کند. به این ترتیب لازم است که با توجه به بزرگ شده سینه ها، سوتینی با سایز مناسب انتخاب کنید و لباس زیرهای دوران قبل از بارداری را فعلاً کنار بگذارید.
  • اگر برای پیاده روی و ورزش بیرون می روید توصیه می شود که از سوتین های ورزشی استفاده کنید. انتخاب مناسب شما به کاهش درد سینه در بارداری کمک می کند. سوتین های ورزشی سینه ها را بالا نگه داشته و درد سینه در بارداری را کاهش می دهند.
  •  استفاده از یک سوتین نخی و راحت هنگام خواب به کاهش درد سینه شبانه کمک می کند.
  • بعضی از خانم ها برای کاهش درد سینه از آب گرم استفاده می‌کنند و این اقدام را کمک کننده می‌دانند. البته بعد از پایان کار سینه را کاملا خشک کنید و بعد سوتین بپوشید.
  • انجام ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن باعث آرامش جسم و روان می شود. انجام این ورزش ها به خانم های باردار کمک می‌کند دردها و مشکلات ناشی از بارداری را راحت‌تر تحمل کنند و با این قبیل مشکلات بهتر کنار بیایند. از این رو خوب است که در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که مخصوص خانم‌های باردار است و یوگا و مدیتیشن را زیر نظر مربیان با تجربه دنبال کنید.
  • اگر در دوران بارداری سینه‌های شما دچار درد و در کنار آن خارش زیادی شده مرطوب نگه داشتن پوست به رفع خارش ها کمک می کند. بهتر است از یک لوسیون مناسب یا روغن بدن مانند روغن زیتون می‌تواند در کاهش خارش سینه‌ها تاثیر گذار باشد. البته در صورتی‌که سینه های شما به شدت حساس و دردناک است ماساژ روغن را به آرامی انجام دهید تا در آینده دچار ترک‌های پوستی نشوید.

درد سینه در بارداری

راه حلهای طبیعی برای درمان درد سینه در بارداری

مصرف نمک را کاهش دهید

در حالی که مصرف نمک دریای بهداشتی در دوران بارداری برای افزایش حجم خون مهم است، اما کاهش موقتی مصرف سدیم نیز احساس آرامش ایجاد می کند. با کاهش نمک و افزایش آب می توان درد سینه را در بارداری به میزان قابل توجهی کاهش داد.

بذر کتان بخورید

مصرف 1 قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده با یک لیوان آب، ماست یا آب میوه، منبع خوب فیبر است و درد را کاهش می دهد.

به تغذیه و رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنید

رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بدن را تقویت کرده و راهی برای تسکین درد پستان در بارداری خواهد بود. سبزیجات برگ سبز، لوبیا ، غلات سبوس دار ، دانه ها و آجیل ها را برای کاهش حساسیت و اثرات هورمونی دیگر به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

کمپرس گرم

به مدت 10-15 دقیقه سینه ها را با حوله گرم و مرطوب بپوشانید. گرما گردش خون را افزایش و تورم و حساسیت را کاهش می دهد.غوطه ور شدن در حمام گرم، کمتر از 37 درجه در کاهش درد سینه در بارداری معجزه می کند. دوش گرفتن عالی است.

صبور باشید

بزرگترین منبعی که در اختیار دارید صبر است! اگرچه روش های مختلفی برای تسکین طبیعی درد پستان در دوران بارداری وجود دارد، اما این درد نیز دیری نمی پاید. پس صبور باشید!

درد سینه در بارداری

سخن پایانی

درد سینه در بارداری نشانه تغییرات هورمونی و آماده شدن سینه ها برای شیردهی بعد از زایمان است. سینه ها در هفته سوم به بعد رشد کرده و احساس درد، سوزش و یا سنگینی در سینه ها ایجاد می شود. این موارد طبیعی هستند و نباید نگران آنها باشید. معمولا درد سینه ها از هفته پنجم بارداری شروع می شود و تا پایان سه ماهه اول ادامه دارد. ممکن است بعضی از خانم ها تا سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز احساس درد در سینه داشته باشند.

برای کاهش درد و حساسیت سینه ها نمک کمتر و آب بیشتری مصرف کنید. همچنین سوتین شما باید به اندازه کافی راحت، قابل تغییر سایز و نرم باشد. بهترین سوتین ها، سوتین های نخی هستند که جلوی آنها دوخت ندارد. روزانه سینه و نوک آن را با آب گرم بشویید. برای جلوگیری از ترک نوک پستان باید شب ها هم از سوتین های مخصوص شب در بارداری استفاده کنید.

درد سینه در بارداری