SiteLogo

مشکلات رایج در دوران شیردهی

(دلنیا یوسفی) 09 آبان 1402
0 466
breastfeeding

مادران باردار پس از زایمان وارد مرحله ی شیردهی می شوند که این مساله برای مادران جوان کمی سخت تر است. در این مقاله ما سعی می کنیم در مورد برخی از مشکلات شایعی که مادران در دوران شیردهی به آن برخورد می کنند، بحث کنیم.

شایع ترین مشکلات رایج در دوران شیردهی

1.به سختی گرفتن سینه ی مادر توسط نوزاد

در ابتدا ممکن است که نوزاد به سختی بتواند سینه مادر را بگیرد این امر کاملا طبیعی است؛ اما اگرپس از چند بار تمرین کردن نوزاد باز هم نتواند سینه ی مادر را بگیرد احتمالا باید مشکلی درقسمت بینی و دهان نوزاد وجود داشته باشد و باید توسط پزشک بررسی شود احتمالا ممکن است بینی کیپ شده باشد، و یا شکاف کام مشکل داشته باشد که از دید مادر پنهان مانده باشد.

2.زخم شدن نوک سینه ی مادر

زمانی که مادر به شکلی بدی به بچه شیر می دهد و کودک نمی تواند خوب سینه را بمکد و شیر بخورد نوک سینه دچار زخم می شود پس مادر باید روش شیر دادن را باید تغییر بدهد برای بهبود زخم نوک سینه ی مادر مقداری شیر را به نوک سینه بمالید. شیر در سرعت بهبود زخم موثر است زیرا شیر مادر حاوی آنتی بادی ها و فاکتورهای ترمیم کننده ی زخم است که باعث تسریع بهبود می شود؛ اما اگر عمل شیردهی به نوزاد به طور درست و مکرر انجام شود این اتفاق پیش نمی آید. اما اگر مادر موفق به دادن شیر به نوزاد نشد بدلیل جمع شدن شیر در سینه، سینه دچار فشار و ورم می شود و باید حتما با شیر دوش سینه خالی شود. ویا یک کیسه آب گرم روی سینه بگذارند و آن را بدوشند. اما در موارد پیشرفته اگر سینه دچار عفونت شد باید حتما توسط پزشک آنتی بیوتیک های لازم تجویز شود. و برای جلوگیری از خشک شدن شیر مادر باید مصرف مایعات را بیشتر کنید. در دوران اسهالی نوزاد باید بجای قطع شیر دفعات شیردهی را بیشتر کنیم.

مشکلات رایج در دوران شیردهی

3.شستن زیاد سینه

برخی مادران بر این باور هستند که برای دادن شیر به نوزاد باید هر دفعه سینه را با مود شوینده بشویند اما این کار مضر است و نیازی به این کار نیست. حمام کردن برای پاکیزگی سینه مادر کافی است و اگر احساس عرق یا آلودگی کردید سینه را فقط با آب بشویید.

4.نوک پستان مسطح یا فرورفته

شکل ظاهری نوک پستان اغلب بیرون زده و ایده آل برای شیرخوار است. اما در مواقعی نوک سینه می تواند صاف یا فرو رفته باشد که مشکلاتی در شیردهی ایجاد می کند.

پستان فرو رفته یا مسطح ارتباطی به میزان شیر تولید شده در پستان مادر ندارد اما با توجه به راهکارهایی که مشاوره های شیر دهی آموزش می دهند می توان به مادر کمک نمود تا نوک سینه شرایط طبیعی پیدا کرده ونوزاد راحت سینه را گرفته و مکیدن های مناسب را داشته باشد تا هم تولید شیر و هم مکیدن های نوزادبه خوبی صورت گیرد. اگر فرزند شما در گرفتن پستان مشکل دارد، هاله پستان را حین تغذیه، فشار دهید و نوک پستان را با انگشت تحریک کنید.

مشکلات رایج در دوران شیردهی

5.بارداری مجدد در زمان شیردهی همزمان

ممکن است مادر شیرده در دوران شیردهی دچار بارداری مجدد شود که این عامل موجب کم شدن شیر مادر شود. اما بارداری به معنای قطع شیردهی نیست مگر اینکه کودک نسبت به شیر مادر واکنش نشان دهد و دچار بیماری شود.

6.اضطراب

اضطراب و نگرانی مادر پس از زایمان در روند شیردهی بسیار موثر است، به همین دلیل است که چند روز اول پس از زایمان شیر مادر کم است. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، مصرف مایعات را افزایش دهید و خواب و استراحت کافی داشته باشید.

7.پرخوری کردن ممنوع

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند: خانم شیرده باید اندازه دو نفر بخورد. اما چنین چیزی از نظر علمی درست نیست. این کار باعث اضافه وزن مادر می شود. مادر شیرده با مصرف شیر و خرما و بیسکویت می تواند کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کند.

مشکلات رایج در دوران شیردهی