SiteLogo

کامپوزیت یا لمینت کدام بهتر است ؟

0 309
کامپوزیت یا لمینت

همه ما به قدری خوش شانس نیستیم که با دندان های مرواریدی و سفید به دنیا بیاییم و بسته به فرم فک و شیوه استفاده از دندان ها در طول زندگی ، ممکن است در دندان ها علی الخصوص دندان جلو مشکلاتی داشته باشیم. در این زمان است که کامپوزیت و لمینت به عنوان تنها روش های اصللاح لبخند به یکی از انتخاب ها ما تبدیل می شوند اما در این زمان یک سوال مطرح می شود. بین کامپوزیت یا لمینت کدام بهتر است ؟

 

ما اینجا در این مطلب همراه شماییم که به این سوال که بین کامپوزیت یا لمینت کدام بهتر است پاسخ دهیم. این صفحه را از دست ندهید و به طور کامل به تمامی سوالات خود دست پیدا کنید.

 

تفاوت کامپوزیت یا لمینت

برای اینکه بین کامپوزیت یا لمینت انتخاب کنیم و بگوییم کدام یک بهتر است باید تمامی تفاوت های آن هارا به طور کامل برسی کنیم تا شما بتوانید بر اساس هر تفاوت به انتخاب خود نزدیک تر شوید. در این قسمت از ایت مطلب ما قصد داریم تا به طور کامل تفاوت های این دو را برای شما شرح دهیم :

قیمت

پیش از هر چیزی بدون شک قیمت این دو محصول است که برای شما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. بدون شک در انتخاب بین کامپوزیت یا لمینت و اینکه کدام بهتر است تاثیر گذار ترین مورد ، قیمت می باشد. البته که قیمت کامپوزیت دندان و لمینت تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند که از این نظر کامپوزیت برتری می یاید.

در حقیقت نه تنها مواد کامپوزیت دندان ارزان تر از مواد لمینت دندان می باشد ، بلکه طول مدت جلسات کامپوزیت دندان بسیار کمتر می باشد و به همین علت است که در نهایت قیمت کامپوزیت دندان ارزان تر از لمینت دندان می شود. به طور کلی اگر لمینت را برای اصلاح لبخند خود انتخاب می کنید باید در نظر داشته باشید که این روش تقریبا دو برابر کامپوزیت دندان هزینه بردار می باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت کامپوزیت دندان از طریق لینک رو به رو اقدام نمایید : قیمت کامپوزیت دندان سال 1402

طول عمر

زمانی که نوبت به طول عمر کامپوزیت و لمینت می رسد و تفاوت های آن ها مطرح می شود ، نمی توان از برتری لمینت دندان چشم پوشی کرد. همانطور که فوقا گفتیم در انجام لمنیت دندان چندین جلسه مراجعه به دندان پزشک نیاز می باشد. همچنین روش لمینت بسیار تهاجمی تر می باشد و به علت تراش هایی که روی سطح دندان ایجاد می شود ، ایستایی و طول عمر لمینت دندان بالا تر می رود.

به همین علت است که کامپوزیت دندان به طور معمول بین 5 تا 10 سال مقاومت دارد و لمینت دندان می تواند تا 15 سال نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به همین علت در انتخاب بین کامپوزیت و لمینت و اینکه کدام بهتر است ، اگر طول عمر را مد نظر خود قرار داده اید ، بهتر است لمینت را انتخاب نمایید.

اما فراموش نکنید اگر از مقاوم ترین روش اصلاح لبخند نیز استفاده کنید اگر مراقبت های مربوط به دندان را انجام ندهید ، در کوتاه ترین زمان ممکن دچار مشکل می شوید.

 

مدت زمان انجام

کامپوزیت دندان در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و به جز جلسات مشاوره و معاینات دندان که در هر دو روش الزامی و اجباری می باشد. ، معمولا مدت زمان نصب کامپوزیت ها در یک جلسه صورت می گیرد. در نهایت برای نصب کامپوزیت های بالای دندان یک جلسه و برای نصب کامپوزیت های پایین دندان یک جلسه نیاز می باشد و نصب آن ها سر جمع در دو جلسه به پایان می رسد. در حالی که لمینت کاملا متفاوت می باشد.

شما برای نصب لمینت دندان به جلسات بیشتری نیاز دارید و شاید مجبور شوید که بار ها به مطب دکتر مراجعه کنید. پس در پاسخ به این سوال که بین کامپوزیت و لمینت کدام بهتر است باید مدت زمان انجام آن و طول جلسات را در نظر داشته باشید.

 

روش انجام

به طور کلی برای انجام کامپوزیت دندان دو روش وجود دارد که یکی تهاجمی تر و یکی ساده تر می باشد. به علت جلوگیری از آسیبی که دندان ممکن است ببیند در کامپوزیت دندان از تراشیدن دندان جلوگیری می شود و به همین علت مینای دندان شما در کامپوزیت حفظ می شود و دندان ها سالم تر می ماند.

در نقطه مقابل لمینت دندان یک روش کاملا تهاجمی محسوب می شود که برای دندان های شما آسیب زا می باشد. برای استفاده از ونیر سرامیکی ، دندان باید به اندازه پرسلانی که روی دندان قرار میگیرد ، یعنی لایه لمینت تراش داده شود که همین باعث از بین رفتن کامل مینای دندان می شود. البته باید در نظر داشته باشید که همین تراش دادن است که امکان افتادن لمنیت دندان را کاهش می دهد با این وجود در اثیر شکستگی لمینت ممکن است مشکلات زیادی برای دندان شما به وجود بیاید.

کامپوزیت یا لمینت

استحکام

اگر در خاطر داشته باشید فوقا ذکر کردیم که طول عمر کامپوزیت دندان تقریبا 60 درصد از طول عمر لمینت دندان کمتر می باشد. یعنی در حقیقت استحکام لمینت از کامپوزیت دندان بیشتر می باشد این موضوع از دو علت تاثیر میگیرد :

اولا که همانطور که بارها اشاره کرده ایم برای نصب لمینت دندان روی دندان کاملا تراش داده می شود و همین تراش دادن باعث می شود که مواد به سطوح دندان ها بیشتر بچسبد و در نتیجه در اثر استفاده طولانی مدت امکان افتادن دندان تا حد بسیار زیادی تقلیل پیدا کند.

در نقطه دوم باید در مورد مواد کامپوزیت و لمینت  اطلاعات کسب کنید. کامپوزیت و لمینت که جنس سرامیک پرسلان می باشد از نظر مقاومت متقاوت می باشند و در انتخاب بین کامپوزیت یا لمینت که کدام بهتر است و مقاومت بیشتری دارد به جد می توان گقت که سرامیک دندان از مقاومت بیشتری برخوردار می باشد.

در نهایت باید در نظر داشته باشید که چه کامپوزیت دارید و چه لمینت باید از خوردن مواد غذایی سفت جدا خود داری نمایید و یک سری مراقب ها را انجام دهید چرا که در هر صورت امکان شکستن هر دو وجود دارد.

 

زیبایی

از نظر زیبایی چندان نمی توان گفت که کامپوزیت بهتر است یا لمینت. مواردی همچون رنگ ونیر ، جنس مواد اولیه ، مهارت و تخصص دندان پزشک در زیبایی دندان تاثیر گذار می باشد. با این وجود از آنجایی که دندان در روش لمینت تراش داده می شود شاید لمینت را بشود طبیعی تر محسوب کرد. با این وجود شما می توانید با استفاده از مواد با کیفیت کامپوزیت از دندان های بسیار زیبایی برخوردار باشید طوری که تفاوت آن چندان با لمینت مشخص نشود.

 

برگشت پذیری دندان

یکی از مهم ترین تفاوت های بین کامپوزیت یا لمینت که قطعا در انتخاب بین آن ها تاثیر گذار می باشد ، برگشت پذیری می باشد. وقتی از لمینت بر روی دندان های خود قرار می دهید در حقیقت همیشه باید آن را ترمیم کنید و نمی توانید بدون یک روکش روی دندان های خود زندگی کنید. چرا که همانطور که گفتیم مینای دندان شما با استفاده از لمینت از بین رفته است.

در حالی که کامپوزیت قابلیت ریموو شدن دارد شما می توانید آن را جدا کنید و در صورت تمایل مجددا آن را قرار دهید یا دیگر کامپوزیت نکنید. چرا که کم تهاجمی بودن کامپوزیت موجب شده است که مینای دندان شما آسیبی وارد نشود.

کامپوزیت یا لمینت

مواد مورد استفاده

در لمینت دندان از ونیر سرامیکی استفاده می شود که همانطور که گفتیم طبیعی تر می باشد و مقاومت بهتری دارد. اما در کامپوزیت کردن دندان از ونیر کامپوزیت استفاده می شود که شاید برجستگی بیشتری داشته باشد و از مقاومت کمتری برخوردار باشد. با این وجود کامپوزیت ها در برند های مختلفی تولید می شوند که برخی از آن ها به اندازه لمینت با کیفیت و زیبا می باشند.

تا اینجای این مطلب ما سعی داشتم تا به این سوال که بین کامپوزیت یا لمینت کدام بهتر است به طور کامل پاسخ دهیم. بهتر است برای دریافت اطلاعات تکمیلی با پزشک خوب در این زمینه مشورت کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.