SiteLogo

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت چگونه است ؟

0 306
تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت چگونه است ؟

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت

بسیاری افراد تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله افزایش سن، ضربه و …. همه یا بخشی از یک دندان خود را از دست می دهند که این مسئله علاوه بر مشکلاتی که در خوردن و جویدن ایجاد می کند، زیبایی ظاهری را هم تخریب می کند و طبیعتاً اعتماد به نفس و احساس فرد نسبت به خود را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد. برخی افراد، برای جایگزینی این دندان های از دست رفته، از دو روش کاشت ایمپلنت یا دندان مصنوعی استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت این دو روش بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت چیست ؟

در طول دوره زندگی به دلایل مختلف ممکن است فرد مجبور به کشیدن دندان های خود شود. در این بین دو روش ایمپلنت گذاری با دندان مصنوعی، راهکار پر کردن فضای خالی دندان های کشیده شده هستند. استفاده از دندان های مصنوعی روشی قدیمی تر نسبت به ایمپلنت دندانی بوده و رفته رفته جای خود را به روش بهبود یافته ایمپلنت گذاری می دهد. در این قسمت به بررسی تفاوت این دو روش می پردازیم.

برای انتخاب استفاده از هر دو روش ایمپلنت گذاری یا دندان مصنوعی (پروتز متحرک)، در ابتدا فرد باید با دندانپزشک خود مشورت نموده و با راهنمایی وی و بررسی مزایا و معایب هر یک، یکی از روش ها رو انتخاب نماید. البته ما در این قسمت تفاوت های عمده این دو روش را شرح خواهیم داد تا بیمار با حضور ذهن در مورد هر شیوه دست به انتخاب و مشورت بزند.

• اولین و عمده ترین فرق، قابلیت تحرک دندان ها می باشد. دندان های پروتز متحرک یا با نام عامیانه تر دندان های مصنوعی، متحرک هستند و می شود آن را از دهان خارج نمود و دوباره متصل کرد که این مسئله ممکن است برای خیلی از افراد خوشایند نباشد. در مقابل ایمپلنت های دندانی پایه ثابت داشته و دندان ایمپلنتی در داخل استخوان فک و پایه ایمپلنت پیچ می شود.

• در ارتباط با مورد دوم، با توجه به این امر که دندان های مصنوعی بر روی فک قرار می گیرند، غذا خوردن سبب فشار دندان ها به لثه می شود. از همین رو فک تحلیل رفته و باید بعد از چندین سال دندان ها تعویض گردند. چرا که ساختار استخوان فک دستخوش تغییر خواهد شد. مشکلی که در ایمپلنت گذاری با آن مواجه نخواهیم بود. از آن جایی که دندان های ایمپلنتی مستقیما به استخوان فک پیچ می خورند، همانند دندان طبیعی بوده و فشار مضاعفی وارد نخواهند کرد.

• از منظر زیبایی شناختی هم ایمپلنت دندانی بسیار بهتر از دندان های مصنوعی می باشد. برای نمونه قالب دندان های مصنوعی بر روی فک قرار می گیرند و این مسئله باعث برآمدگی نسبی در لب ها می شود. در مقابل در کاشت ایمپلنت دندانی چنین مشکلی موضوعیت ندارد. چرا که ایمپلنت های کاشته شده به مثابه دندان های طبیعی عمل کرده و دقیقا در جایگاه آنها قرار خواهند گرفت.

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت چگونه است ؟

• پروتزهای مصنوعی معمولاً از مواد اکریلیک، رزین و سرامیک ساخته می‌شوند، اما ایمپلنت ها معمولاً از تیتانیوم ساخته می شوند، ماده ای بسیار زیست سازگار که در برابر حملات شیمیایی و نور مقاوم است.

• در ارتباط با در سطح عملکرد، ایمپلنت ها بسیار بهتر از پروتز مصنوعی عمل می کنند، چون حرکت نمی‌کنند یا خطر جدا شدن وجود ندارد و محکم تر و ایمن‌تر هستند. علاوه بر این، با کاشت ایمپلنت فوری، بیمار می تواند همان روز اول غذا بخورد، بنوشد و زندگی عادی داشته باشد.

• از نظر بهداشت و نگهداری، تمیز کردن پروتزهای مصنوعی نسبت به ایمپلنت دشوارتر است. ایمپلنت ها حتی به شما امکان می‌دهند بین دندان‌هایتان نخ دندان بکشید، در حالی که پروتزها به نظافت بیشتری نیاز دارند و باید با قرص مخصوص، آنها را شست و شو دهید. همچنین برخی از دندان های مصنوعی را هنگام خواب باید در بیاورید.

• از نظر دوام نیز باید گفت که هر دو روش نیاز به مراقبت و نگهداری کافی دارند ، مانند بهداشت صحیح دندان و معاینات دوره ای. در بهترین شرایط، عمر مفید دندان مصنوعی هشت تا دوازده سال است، در حالی که ایمپلنت ها در صورت مراقبت صحیح می‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند.

 

• شاید بتوان گفت تنها مزیتی که دندان های پروتز متحرک یا مصنوعی نسبت به دندان های ایمپلنتی دارند، در هزینه تمام شده آن باشد. از نظر هزینه، دندان های مصنوعی نسبت به نوع ایمپلنتی آن، به مراتب هزینه پایین تری خواهند داشت و چنان چه فاکتور هزینه مهم تر از بقیه موارد می باشد، بهتر است تا از دندان های مصنوعی به جای ایمپلنت گذاری استفاده شود.

 

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

پاسخ به این سوال که هزینه ایمپلنت گذاری دندان های من چقدر خواهد شد، فقط باید در ویزیت پزشک مطرح شود و پر واضح است که این هزینه یعنی هزینه تمام شده ایمپلنت های دندانی تابع عوامل مختلفی از جمله تعداد و نوع ایمپلنت ها خواهد بود.

به علاوه شرکت ها و کمپانی های متعددی متریال و تجهیزات ایمپلنت را تولید و عرضه می کنند که در قیمت و کیفیت تفاوت هایی با هم دارند. به علاوه چنان چه ارتفاع و عرض استخوان در محلی که قرار می گیرد، کافی باشد، طبیعتاً نیازی به هزینه های مازاد پیوند و ترمیم استخوان نیست. در مقابل در حالتی که استخوان تحلیل رفته و یا شکل و ابعاد آن کافی نباشد، نیاز به پیوند استخوان خواهد بود و این مسئله افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت.

 

کلام آخر

طبیعتاً، هیچ کس دوست ندارد دندان خود را از دست بدهد. وقتی بچه هستیم، وقتی دندانمان می افتد، هیجان زده می شویم، چون به این معنی است که داریم بزرگتر می شویم و می دانیم که بجای آن، دندان دائمی ما بیرون می آید. اما وقتی در بزرگسالی دندانی را از دست می دهیم، حداقل به طور طبیعی دیگر ظاهر نمی شود. خوشبختانه امروزه تکنیک های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد مثل ایمپلنت و یا دندان مصنوعی. در این مقاله به تفاوت هریک از این روش ها پرداختیم. امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید بهترین روش را برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود انتخاب کنید.