SiteLogo

آیا آبکی شدن اسپرم باعث ناباروری می‌شود؟

0 10764
آیا آبکی شدن اسپرم باعث ناباروری می‌شود

در حالت عادی مایع منی یک مایع غلیظ و سفید رنگ است اما در شرایط مختلف می تواند غلظت و رنگ ان تغییر پیدا کند. سبک زندگی و کمبود مواد غذایی مفید از عوامل موثر در آبکی شدن مایع منی و کم شدن تعداد اسپرم به شمار می روند. در این مقاله می خواهیم تاثیر کم شدن اسپرم بر باروری را بررسی کنیم.

تعداد اسپرم:

اگر تعداد اسپرم از 15 میلیون در هر میلی‌ لیتر کمتر باشد مایع منی فرد با کمبود اسپرم مواجه می شود و مایع منی حالت آبکی پیدا می کند. کم بودن  اسپرم  در مایع منی باروری را تحت تاثیر قرار می دهد، و احتمال باروری را کاهش می دهد اما به معنای نابارور بودن فرد نیست. گاهی دلیل خاصی  برای کم بودن تعداد کم اسپرم وجود ندارد اما برخی از شرایط ژنتیکی مانند سندرم کلاین فلتر می‌تواند بر تعداد اسپرم فرد اثر بگذارد و باروری را با  مشکل روبرو کند.

عوامل زیر درکم شدن تعداد اسپرم وآبکی شدن آن موثرهستند:

  • پرکاری تیروئید و هیپوگنادیسم
  • عفونت مجاری ادرار
  • قرار گرفتن در معرض سموم مانند مواد شیمیایی صنعتی، علف کش‌ها و سرب
  • مصرف دخانیات والکل
  • چاقی
  • داروهای خاص
  • قرارگرفتن در دماهای بالا به مدت طولانی
  • واریکوسل

اسپرم

واریکوسل:

به ورم کردن رگهای بیضه تا کیسه بیضه واریکوسل می گویند. بیشتر اوقات واریکوسل علایم خاصی ندارد اما میتواند تولید اسپرم را کاهش داده و کیفیت اسپرم را در برخی افراد کم کند وباعث آبکی شدن اسپرم شود  و باروری فرد راتحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل‌ می‌تواند  در یک یا هر دو بیضه ایجاد شود. واریکوسل بیماری شایعی است و 40 % از مردانی که مشکل ناباروری دارند دچار بیماری واریکوسل هستند اما در بیشتر موارد واریکوسل عامل اصلی ناباروری نیست.

تکرر انزال:

انزال مکرر ممکن است باعث آبکی شدن  وکاهش تعداد اسپرم شود. یعنی اگر فردی چندین بار در روز فعالیت جنسی داشته باشد ممکن است بدنش زمانی کافی برای تولید همان حجم و کیفیت از مایع منی را نداشته باشد.

انزال پس رفتی:

هنگام انزال مایع منی ازمجاری ادرار و آلت تناسلی به سمت خارج عبور می‌کند، اما اگراختلال درعملکرد اسفنکتر مثانه  بوجود آید می‌تواند باعث شود مایع منی به عقب و به سمت مثانه حرکت کند و در نتیجه وضعیتی به نام انزال پس رفتی ایجاد شود. افرادی که این نوع انزال را تجربه می‌کنند ممکن است مایع منی کمتری تولید کنند یا مایع منی آنها آبکی باشد.

worried-male

کمبود روی

از روی به عنوان یک ماده ی مغذی مهم می توان نام برد زیرا در تولید  DNA، ایمنی و مقاومت دربرابر عفونت، بهبود زخم‌ها و تولید مثل و همچنین در تولید اسپرم سالم نقش دارد. کمبود روی ممکن است باعث پایین آمدن کیفیت و آبکی شدن اسپرم و حتی نازایی شود.

آیا مایع منی آبکی می‌تواند بر باروری اثر بگذارد؟

گاهی مایع منی به دلیل مصرف برخی داروها یا بیماری و یا خودارضایی و…حالت آبکی پیدا می کند که این حالت موقتی است اما اگر آبکی بودن مایع منی پایدار و همیشگی باشد می‌تواند به دلیل تعداد کم اسپرم باشد که باعث ناباروری در مردان می شود. مایع منی آبکی همچنین می‌تواند به دلیل سبک زندگی، کمبود مواد مغذی باشد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

افرادی که مایع منی آبکی یا کم رنگ دارند باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین فرد باید در صورت داشتن هرکدام از این علائم با پزشک مشورت کند زیرا همه ی این عوامل در آبکی شدن اسپرم و کاهش تعداد آن موثر هستند:

  1. تخلیه غیرمعمول
  2. احساس درد هنگام ادرار
  3. درد یا ناراحتی در بیضه‌ها
  4. درد در پایین شکم یا کمر
  5. تب ولرز
  6. حالت تهوع

درد بیضه

درمان مایع منی آبکی:

انتخاب نوع درمان به علت اصلی آبکی شدن وکم شدن تعداد اسپرم بستگی دارد. پزشک ممکن است در صورتی که علت آبکی شدن اسپرم عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک تجویز کند. برای افرادی که عدم تعادل هورمونی دارند پزشک ممکن است هورمون درمانی را توصیه کند. برای درمان واریکوسل هم میتوانید ازجراحی لاپاراسکوپی یا آمبولیزاسیون مغزی استفاده کنید. تغییرات سبک زندگی مانند تعادل وزن بدن، کم کردن اضطراب، استفاده نکردن از دخانیات و الکل و…است.