SiteLogo

نوشیدن شیر در دوران بارداری / فواید نوشیدن شیر در دوران حاملگی

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 2963
نوشیدن شیر در دوران بارداری

ایجاد یک زندگی جدید آسان نیست. اگر باردار هستید، باید غذاهای سالم بخورید و بنوشید تا تغذیه کافی برای کودک در حال رشد خود در رحم شما فراهم شود. در این مقاله در مورد مصرف شیر در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد.

چرا مصرف شیر در بارداری ضروری است؟

 شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی های سالم و ویتامین D است و مصرف آن در دوران بارداری به حمایت از بارداری سالم و رشد بهتر جنین کمک می کند.

یک زن باردار باید حداقل سه تا چهار فنجان شیر کم چرب در روز مصرف کند. زیرا کلسیم موجود در آن به حفظ سلامت استخوان های مادر در دوران بارداری کمک می کند و زمینه را برای رشد بهتر استخوان در جنین فراهم می کند.

علاوه بر این، پروتئین شیر به تقویت رحم کمک می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و شانس تولد نوزاد کم رشد و کم وزن را به حداقل می رساند. همین دلایل کافی است تا مصرف شیر در دوران بارداری را ضروری بدانید و اگر به آن حساسیت ندارید هر روز به سراغ آن بروید.

مصرف ویتامین D در دوران بارداری خطر تولد نوزادان کم وزن را کاهش می دهد و مصرف سه فنجان شیر در روز 59 درصد از نیاز جنین به ویتامین D را تامین می کند.

مصرف شیر در دوران بارداری نه تنها خطر کم آبی بدن شما در دوران بارداری را کاهش می دهد، بلکه سوزش سر دل را که یکی از مشکلات رایج بارداری است، کاهش می دهد.

نوشیدن شیر در دوران بارداری

آیا مصرف شیر طعم دار در بارداری مجاز است؟

شیر موز در دوران بارداری

همیشه این بحث وجود داشته که آیا شیر و موز ترکیب خوبی هستند یا خیر. البته کارشناسان این ترکیب را به دلیل مضر بودن آن برای بدن توصیه نمی کنند، اگر می خواهید هر دو ماده را مصرف کنید ابتدا شیر بنوشید و 20 دقیقه بعد موز بخورید. شیر موز از هضم غذا در معده جلوگیری می کند و خواب را مختل می کند.

شیر کاکائو در دوران بارداری

کاکائو به دلیل داشتن اگزالات از جذب کلسیم جلوگیری می کند. انتظار ما از مصرف شیر در درجه اول تامین کلسیم است، بنابراین بهتر است از ترکیب کاکائو با شیر استفاده نکنید.

شیر زعفران در دوران بارداری

یکی از انواع شیرهای مناسب در این دوره شیر زعفرانی است. می توانید چند رشته زعفران به شیر اضافه کنید و بجوشانید. این شیر به کاهش فشار خون، نوسانات خلقی و بهبود هضم کمک می کند. اما در مصرف زعفران به خصوص در سه ماهه اول بارداری احتیاط کنید زیرا باعث خونریزی و سقط جنین می شود.

نوشیدن شیر در دوران بارداری

شیر خشک در دوران بارداری

شیرخشک شیر خشکی است که از شیر پاستوریزه تهیه می شود و مواد مغذی آن مشابه شیر گاو است. مصرف شیر خشک در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش وزن شود. اما شیرخشک حاوی چربی و کلسترول است که می تواند برای مادر خطرناک باشد، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید. با این حال، یکی از مزایای شیر خشک نسبت به شیر تازه این است که ماندگاری طولانی‌تری دارد و می‌تواند منجر به چاقی صورت در زنانی شود که دچار کاهش وزن بیش از حد می‌شوند.

شیر محلی در دوران بارداری

شیر محلی یا شیر خام مستقیماً از حیواناتی مانند گاو؛ بز و گوسفند به دست می آید. اغلب حاوی انواع باکتری های بیماری زا عفونی، آنزیم های غیر ضروری و سلول های حیوانی چرکی است. باکتری های خطرناکی مانند سالمونلا، ای کولای و لیستریا نیز می توانند به طور طبیعی در شیر خام وجود داشته باشند که می تواند منجر به بیماری های جدی مانند لیستریوز، تیفوئید، دیفتری و مالاریا شود. برخی از این بیماری ها منجر به سقط جنین می شود. بنابراین بهتر است از شیرهای پاستوریزه یا استریل تولید شده توسط کارخانه های معتبر استفاده شود.

شیر کم چرب یا پرچرب؟

درصد چربی با مقدار کلسیم جذب شده رابطه معکوس دارد یعنی هر چه میزان چربی شیر بیشتر باشد جذب کلسیم کمتری دارد که امسال مخصوصا برای خانم های باردار بسیار مهم است و مصرف آن توصیه می شود. شیر کم چرب. مطالعات همچنین نشان می دهد که محصولات لبنی پرچرب می توانند به بهبود عوامل خطر سندرم متابولیک مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و قند خون بالا کمک کنند. اما این تاثیر سلامتی در لبنیات کم چرب دیده نشده است. این به این دلیل است که بسیاری از مواد مغذی موجود در لبنیات دارای چربی بالایی هستند و با حذف چربی از بین می روند.

نوشیدن شیر در دوران بارداری

مصرف شیر در دوران بارداری و تاثیر آن بر شیردهی

شیر مادر تحت تأثیر عوامل زیادی است که برخی از آنها ژنتیکی و برخی دیگر محیطی هستند. برخی از اجزای آن به طور مداوم در شیر وجود دارد و برخی دیگر به رژیم غذایی مادر بستگی دارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که چربی شیر مادر با مصرف شیر در دوران بارداری تغییر نمی کند. اما یکی از فواید نوشیدن شیر در دوران بارداری تاثیر آن بر نوع چربی و کیفیت آن است. هنگام مصرف شیر در دوران شیردهی، انرژی شیر مادر تغییر چندانی نمی کند. اما با شیر دادن، مادر شیرده مواد مغذی مورد نیاز خود را برای رشد و نمو دریافت می کند. مادران شیرده برای تولید شیر به 2.5 تا 3 لیتر مایعات در روز نیاز دارند که بسته به سطح متابولیسم افراد مختلف متفاوت است. با مصرف شیر، کلسیم مورد نیاز برای تولید شیر را دریافت می کنید

نوشیدن شیر در دوران بارداری

راه های دریافت شیر ​​کافی در دوران بارداری

علاوه بر مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری، باید به اندازه نیاز شیر و فرآورده های شیری مصرف کنید. مصرف سه فنجان شیر در روز ممکن است برای کسانی از شما که لبنیات نمی خورند آسان نباشد، اما در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید انگیزه خود را برای مصرف بیشتر شیر افزایش دهید و گامی به سمت رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بردارید:

  • شیر را با غذا ترکیب کنید؛
  • هر سه فنجان را یکجا ننوشید.
  • صبحانه غلات غنی شده با شیر بخورید.
  • برای دریافت کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی ضروری برای بدن، از شیر به تنهایی فراتر رفته و سایر محصولات لبنی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • سعی کنید شیر گرم بنوشید و آن را جرعه جرعه میل کنید.
  • بعد از وعده های غذایی سنگین شیر ننوشید.
  • حتما از شیر پاستوریزه استفاده کنید و از شیر محلی استفاده نکنید. در مورد شیر پاستوریزه حتما به تاریخ انقضای آن توجه ویژه ای داشته باشید و حتی یک روز پس از تاریخ انقضا آن را ننوشید.
  • شیر را در ظرف تمیز درب دار و ترجیحا یک لیوان در یخچال نگهداری کنید.
  • برای کسانی که کم مزاج هستند شیر با خرما یا کمی عسل و دارچین میل کنند، اما در مصرف این کالری ها در دوران بارداری مراقب باشند، زیرا زیاده روی در مصرف آنها منجر به خونریزی می شود.

نوشیدن شیر در دوران بارداری