SiteLogo

طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان چقدر است؟

0 506
دندانپزشکی یوسف بالوی پور

بررسی تفاوت طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان یکی از مهم ترین مقایسه ها برای کسانی است که قصد دارند لبخند خود را ترمیم کرده و به آن زیبایی ببخشند. برخلاف باور عموم، تفاوت های زیادی میان این دو روش زیباسازی وجود دارد. شاید از نظر ساختار و فرم کلی اجرا این تکنیک های متداول و پراستفاده دنیای پزشکی، شبیه به هم باشند، اما یک سری موارد از جمله طول عمر، قیمت و نحوه بهره گیری از متریال میان این دو وجه تفاوت ایجاد می کند که در ادامه قصد بررسی آن ها را خواهیم داشت.

دندانپزشکی یوسف بالوی پور

 

لمینت دندان چیست؟

در واقع لمینت روکش گذاری روی بافت رویی دندان ها خواهد بود که می توان رنگ را نیز به صورت سفارشی در آن انتخاب کرد. این روش با بهره گیری از یک پوشش چسبناک و اتصال آن به مینای دندان انجام می شود. لمینت برای رفع مشکل شکستگی، بدرنگی، ترک خوردن، کج بودن و بدشکلی تا حدودی می تواند نیاز شما را رفع کند. البته که آن را جایگزین برحق ارتودنسی نمی دانند اما به هرحال در برخی موارد می تواند مشکلات ظاهری و زیبایی دندان شما را رفع کند. در واقع این روکش برای جذاب کردن ظاهر لبخند استفاده می شود و مراحل آن در سه جلسه به طور معمول انجام می گردد.

از طرفی باید به این مسئله دقت کنید که در صورت اجرای اشتباه، مشکلات عدیده ای ممکن است برای شخص ایجاد شود، در نتیجه انتخاب پزشک برای لمینت دندان باید با دقت فراوان و بررسی های کلیدی انجام گردد، احتمال جدا شدن لمینت از دندان، جنس بی کیفیت متریال مورد استفاده و عدم اجرای صحیح از جمله خطراتی است که می تواند لمینت در دهان شما را تهدید کند.

 

کامپوزیت چیست؟

در مقابل کامپوزیت نیز یکی از روش های متداول مورد استفاده است که در آن نیز یک لایه به سطح بیرونی دندان اضافه می شود. برای تغییر فرم یا رنگ دندان یکی از این دو گزینه محبوب بوده و حتی می توان از آن برای اصلاح رنگ، رفع مشکلاتی نظیر بی نظمی، ترک خوردگی و شکستگی های جزئی نیز استفاده کرد. برای بستن فاصله نیز می توان از لمینت های کامپوزیتی استفاده کرد. در کامپوزیت اجرا به صورت یک جلسه ای نیز امکان پذیر خواهد بود و نیازی به تراش دندان وجود ندارد.

 

مقایسه طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان

همان طور که در عنوان اشاره کردیم، یکی از مهم ترین دغدغه های کسانی که قصد اجرای هر کدام از این روش ها را دارند بررسی و مقایسه طول عمر است. ماده به کاررفته در لمینت بسیار مقاوم تر و بهتر از کامپوزیت است. نمی توان کامپوزیت را از نظر ماندگاری با روش دیگر مقایسه کرد. هرچند ممکن است مزیت هایی نظیر قیمت برای آن وجود داشته باشد. اما به هرحال مورد بحث ما در این بخش، عمر اجرایی و بهره برداری خواهد بود. لمینت به طور میانگین و در صورت نگه داری صحیح می تواند از 10 تا 15 دوام بیاورد. درصورتی که این مدت زمان در روکش های کامپوزیت در بهترین حالت 7 سال است. در صورتی که بهترین شرایط را فراهم آورده، کنترل های حرارتی را به خوبی انجام داده و از روش های نگه داری اصولی استفاده کنید، صرفاً می توانید هفت سال لبخند زیبا و سفید کامپوزیتی را حفظ کنید.

در واقع در این بخش لمینت یک نمره مثبت دریافت می کند. از طرفی متریال کامپوزیت از نظر استحکام نیز نمره منفی دریافت می کند که در ادامه دراین خصوص بیشتر توضیح می دهیم. در نظر داشته باشید که بخش مهمی از طول عمر و مدت زمان دوام لمینت و کامپوزیت بستگی به پزشک شما خواهد داشت. درصورتی که همه چیز به خوبی اجرا شود و نقصی در زیرساخت دندان ها وجود نداشته باشد. باید این مدت زمان را به عنوان عمر مفید در نظر بگیرید.

 

بررسی استحکام کامپوزیت و لمینت دندان

در حال حاضر و بر اساس آخرین روش های تولید این دو متریال، لمینت به دلیل فشرده سازی و بهره گیری از مواد مقاوم تر، استحکام بیشتری را از خود نشان می دهد. بخصوص افرادی که رفتار مطلوبی با دهان و دندان خود ندارند و یا کم تر از دهان شویه و نخ دندان استفاده می کنند، می توانند با خیال راحت تری به سراغ لمینت بروند. البته این که انتظار داشته باشند در بدترین شرایط لمینت نیز بهترین دوره عمری خود یعنی 15 سال را داشته باشد یک نگرش اشتباه است.

درصورتی که لایه های کامپوزیت در معرض حرارت بالا، فشار زیاد و یا ضربه شدید قرار بگیرند احتمالاً دچار ساییدگی و ترک خوردن می شوند. البته در حال حاضر از تکنیک هایی نظیر نانو هیبرید نیز استفاده می شود که استحکام آن ها نسبت به لمینت باز هم کم تر است. به طور کلی اصلی ترین مسئله ای که سبب می شود لمینت مقاومت بیشتری در مقابل تغییر رنگ و ساختار داشته باشد، طراحی دقیق تر و حرفه ای تر است که صفر تا صد آن در لابراتوارهای دندانپزشکی انجام می گردد.

 

مقایسه قابلیت بازگشت پذیری

یکی از اصلی ترین مزیت هایی که در مقابل لمینت، کامپوزیت را پیروز میدان می کند مسئله بازگشت پذیری خواهد بود. در واقع ونیر کامپوزیت نیازی به تغییر ساختار دندان ندارد و لازم نیست که شکل معمول هرکدام از دندان های شما عوض شود. درصورتی که شما از کامپوزیت خوشتان نمی آمد و یا این که پشیمان شدید می توانید به راحتی آن ها را حذف کنید. درصورتی که این موضوع در مورد لمینت صدق نمی کند و شما ناچار به استفاده همیشگی از آن ها هستید. مگر این که دندان های خود را بکشید و آن را با ایمپلنت جابه جا کنید که البته کمی دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر می رسد.

در نظر داشته باشید که اگر واقعاً نسبت به انجام یک تغییر اساسی در دندان های خود مطمئن هستید، کامپوزیت می تواند انتخاب کم ریسک تر و کم دردسرتری باشد. اما اگر فکر می کنید که ظاهر دندان های شما به یک تغییر اساسی نیاز دارد، باید به سراغ روش لمینت بروید. لمینت ظاهر دندان های شما را برای همیشه دگرگون می سازد.

دکتر یوسف بالوی پور با بیرانلود

 

تفاوت طول درمان

موضوع بعدی که میان این دو یک تفاوت کلیدی ایجاد می کند، مدت زمان اجرا و طول درمان خواهد بود. این مسئله برای کسانی که به هر دلیل عجله دارند و یا نمی خواهند چند بار پیاپی به پزشک مراجعه کنند فرق مهمی خواهد بود. بیشتر پزشکان و متخصصین دهان و دندان بسته به تبحری که در انجام این پروسه ها دارند، می توانند عملیات کامپوزیت را در یک جلسه انجام دهند، در صورتی که این کار برای لمینت مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. در واقع در پروسه لمینت کردن نخست باید ونیر آماده شود.

ساختار ونیر بر اساس قالب دندان شما انتخاب خواهد شد و پس از آن پزشک در ویزیت بعدی که خواهد داشت، آن را اجرا می کند. لازم است که دندان های شما نیز پیش از آن به خوبی آماده سازی شوند تا قابلیت پذیرش و حفظ متریال روکش ها را داشته باشند. پس صرف طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان نمی تواند تنها تفاوت این دو روش باشد.

 

چرا لمینت دندان پزشکی را انتخاب کنیم؟

روش لمینت دوام بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد. این مورد را نشنیده بگیرید، اما اگر اهل نگه داری دندان ها نیستید، می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. از طرفی لمینت ها تا 15 سال نیز عمر می کنند. در صورتی که به درستی و بر اساس استاندارد اجرا شوند یک روش فوق العاده به حساب می آیند. از طرفی لمینت ها شباهت بیشتری به دندان های واقعی دارند، خوش ظاهرتر هستند و همین طور استحکام موادی که در آن ها استفاده شده است همیشه بیشتر است. مسئله بعدی این است که ونیرهای لمینت کم تر لک می گیرند و معمولاً نگه داری آسان تری دارند.

به راحتی می توانید از آن ها برای کم کردن و استاندارد کردن فاصله میان دندان ها بخصوص در بخش جلویی، رفع سایش، رفع ترک و لکه و یا حتی تغییر رنگ استفاده کنید. اگر دندان های شما کج و بدفرم هستند، اما این کج بودن بیش از حد غیرعادی نیست، به طبع استفاده از لمینت می تواند یک روش استاندارد باشد.

طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان

 

چرا لمینت کامپوزیتی را انتخاب کنیم؟

در مقابل انتظار می رود که روش کامپوزیت نیز مزیت هایی داشته باشد، البته به رسم معمول وقتی چیزی ارزان تر است، مزیت های کم تری نیز دارد. اما به هرحال کسانی که به دنبال انجام یک تغییر کم هزینه هستند، می توانند به سراغ لمینت کامپوزیتی بروند. بحث هزینه حتی گاهی نصف خواهد بود. لازم نیست که در این روش فرمت و ساختار کلی دندان های شما تغییر کند یا تراش داده شود. نصب و اجرای آن فوق العاده آسان است و اگر پزشک مواد لازم و متریال کامپوزیت را فراهم کرده باشد، می تواند این کار را در عرض یک جلسه نیز انجام دهد.

 

انتخاب دندان پزشک برای اجرای لمینت

اگر تصمیم نهایی را گرفته اید و می خواهید از بین لمینت و کامپوزیت یکی را انتخاب و اجرا کنید باید این بخش را حتماً مطالعه فرمایید. بزرگ ترین مشکلی که ما در اجرای این دو تکنیک در ایران با آن مواجه هستیم، عدم آشنایی و تخصص پزشکان و یا سهل انگاری آن ها می باشد. در درجه اول ضروری است که پزشک معالج دندان های آسیب دیده یا با نقص های خاص را کشیده یا ترمیم کند. پرکردن، عصب کشی (درمان ریشه) و… از جمله متداول ترین روش هایی است که باید به درستی پیش ازاین که از لمینت استفاده کنید روی دندان های شما اجرا شود.

پس از آن باید معاینه به صورت کامل صورت گرفته و اطلاعات لازم در مورد تفاوت طول عمر کامپوزیت و لمینت، هزینه، مزایا و معایب نیز در اختیار بیمار قرار بگیرد. در وهله بعد از متریال و مواد درجه یک و باکیفیت استفاده شود. بخصوص  اگر قرار است این پروسه با قیمت معمول و مصوب انجام شود. همین طور پزشکان می توانند جهت جلب نظر مشتریان خود از نمونه کارهایی که تاکنون اجرا کرده اند استفاده کنند. البته که اخلاق، رفتار حرفه ای و انسجام در انجام کار یکی از پیش نیازهای هر پزشک، در هر رشته و گستره از این علم بی پایان است. اما به هرحال لازم است که دندان پزشک شناخت لازم بر روش های نوین اجرای تکنیک های لمینت و کامپوزیت را داشته و بتواند کم نقص و کم مشکل آن را اجرا کند.