SiteLogo

ویلچر برقی

(دلنیا یوسفی) 07 اردیبهشت 1401
0 450
ویلچر برقی

با اختراع ویلچر برقی، بشر به دستاورد فوق‌العاده جدیدی دست یافته است. این ویلچرها که گاهی به آن صندلی‌های برقی نیز می‌گویند، برای بیماران و معلولانی که توانایی حرکت ندارند بسیار مفید است. بهترین ویلچر برقی موضوعی است که در این مقاله می­خواهیم به بحث و بررسی آن بپردازیم. از زمانی که ویلچر برقی مدرن توسط جورج کلاین اختراع شد، بسیاری از مشکلات و چالش ­های زندگی افراد معلول برطرف گردید. ویلچر برقی که به آن ویلچر موتوردار یا صندلی برقی نیز گفته می شود، توسط یک منبع برق شارژ می­شود و امکان حرکت را فراهم می­سازد.

 

ویلچر برقی چیست؟

ویلچر برقی یا صندلی برقی برای حرکت از تسمه یا چرخ دنده استفاده می کند. این ویلچرها مخصوص افراد معلول به ویژه آن دسته از افرادی است که هیچ توان حرکتی در اندام­های خود ندارند. جالب است بدانید که نه تنها معلولان می‌توانند از صندلی‌های برقی بهره‌مند شوند بلکه سایر افراد از جمله کسانی که به تازگی یک جراحی بزرگ را پشت سر گذاشته­اند یا افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند نیز می­توانند از این صندلی‌های برقی استفاده کنند. موتور در ویلچر برقی با باتری کار می کند و صندلی معمولاً توسط یک جوی استیک یا گاهی اوقات توسط یک چانه، گونی یا کنترل دستی کنترل می شود.

ویلچر برقی

جوی استیک همچنین می‌تواند برای کج کردن ویلچر و همچنین برای بلند کردن پاها و صندلی استفاده شود. شما می توانید کنترلرها را مطابق با نیاز خود سفارشی کنید. حتی افراد چهار پلژی نیز می‌توانند ویلچرهایی داشته باشند که متناسب با نیازهایشان باشد. اولین ویلچرهای برقی تولید شده تجاری صرفاً صندلی‌های چرخ‌دار دستی تاشوی سنگین بودند که توسط باتری‌های سربی اسید، موتورها، تسمه‌های محرک و قرقره‌ها کار می‌کردند. آن سیستم‌ها که به عنوان ویلچرهای برقی معمولی شناخته می شوند، بسیار ساده بودند. آن‌ها نیاز به استفاده از جوی استیک برای کنترل حرکت ویلچر داشتند و قابلیت برنامه ریزی وجود نداشت.

 

ویلچر برقی

 

سیستم نشیمنگاه معمولاً از یک صندلی زنجیر و روکش پشتی تشکیل شده بود که به طور قابل توجهی پشتیبانی وضعیتی را برای فرد محدود می‌کرد. به مرور با ظهور پایه برق و شکل­گیری تجهیزات موتور و باتری در زیر صندلی چرخ‌دار، زمینه حرکت مکانیکی آن‌ها فراهم گردید و انقلاب بزرگی در عرصه ساخت ویلچرهای برقی به­ وقوع پیوست. پایه برقی ویلچر برقی را به دو بخش تقسیم می‌کند: پایه که تحرک را فراهم می‌کند و سیستم نشیمنگاه که پشتیبانی وضعیتی را فراهم می‌کند. هم‌زمان با تغییر از ویلچر برقی معمولی به ویلچر پایه برقی، پیشرفت‌های قابل توجهی در سیستم‌های الکترونیکی اتفاق افتاد.

برخی از این پیشرفت‌های مکانیکی و الکتریکی شامل توانایی اضافه کردن سیستم‌های شیب و خمیدگی قدرت و تنظیمات عملکرد قابل برنامه‌ریزی (مانند سرعت رو به جلو، سرعت چرخش و شتاب) بود. پیشرفت‌ها در سیستم‌های کنترل به افراد این امکان را می‌دهد تا با استفاده از هر حرکت داوطلبانه، صندلی چرخ‌دار را کنترل کنند. به عنوان مثال، برخی از ویلچرهای برقی را می توان با استفاده از حرکت سر، تحریک تنفس، حرکت زبان یا کنترل اندام تحتانی کنترل کرد.

دو نوع مکانیزم محرک بر روی صندلی چرخ‌دار برقی استفاده می شود: سیستم‌های رانندگی غیر مستقیم و سیستم های هدایت مستقیم. سیستم‌های محرک غیرمستقیم (قرقره‌ها و تسمه‌های محرک) روی صندلی‌های چرخ‌دار برقی معمولی استفاده می‌شوند، در حالی که سیستم‌های محرک مستقیم (گیربکس) روی صندلی‌های چرخ‌دار پایه برقی استفاده می‌شوند. اکثریت قریب به اتفاق ویلچرهای برقی معاصر از یک پایه برق با سیستم رانندگی مستقیم استفاده می کنند. به طور معمول، دو باتری 12 ولتی به صورت سری (در مجموع 24 ولت) برای تغذیه ویلچر برقی مورد نیاز است. باتری‌های سلولی مرطوب، باتری‌های ژلی یا باتری‌های حصیری جاذب شیشه‌ای (AGM) ممکن است در صندلی‌های چرخ‌دار برقی استفاده شوند. باتری های ویلچر برقی معمولاً قابل شارژ هستند.

 

بهترین ویلچر برقی چه خصوصیاتی دارد

بهترین ویلچر برقی موجود در بازار شامل صندلی­های برقی است که امکان حرکت راحت و آسان را برای تمامی افراد معلول فراهم می­آورند. به طور معمول، یک ویلچر از چهارچرخ تشکیل شده است: دو چرخ بزرگ در عقب که برای به حرکت درآوردن ویلچر استفاده می شود و دو چرخ کوچک در جلو که می چرخند و به آن‌ها چرخ می گویند. چرخ‌های بزرگ بیشتر وزن فرد را تحمل می‌کنند و وسیله اصلی رانش را فراهم می‌کنند.

جنس ویلچر برقی یک خصوصیت بسیار مهم در انتخاب و خرید آن‌هاست. هرچقدر کیفیت محصول بالاتر باشد به­همان نسبت عمر مفید طولانی­تری خواهد داشت و در دراز مدت قابل استفاده خواهد بود. در ابتدا، تولیدکنندگان از فولاد در تمام ویلچرهای برقی به دلیل هزینه کم و سهولت ماشین‌کاری آن استفاده می‌کردند. بعدها پیشرفت‌های زیادی در مواد مورد استفاده برای تولید صندلی چرخ‌دار انجام شد.

میزان مقاومت و تحمل بار نیز از دیگر خصوصیات مهم و قابل توجه ویلچرهای برقی است. بسته به اینکه چه­کسی و با چه وزنی قرار است از این صندلی­های برقی استفاده کند، انواع مختلف صندلی­های برقی دردسترس هستند.

 

انواع ویلچر برقی

محل قرارگیری چرخ های محرک یک عامل تعیین کننده در تقسیم­بندی ویلچرهای برقی به شمار می­رود. به­طور کلی سه نوع ویلچر برقی وجود دارد: دیفرانسیل جلو، چرخ وسط یا وسط محرک و دیفرانسیل عقب. به طور سنتی، ویلچرهای برقی دیفرانسیل عقب به دلیل شباهت آن‌ها به ویلچرهای دستی در طراحی و قابلیت مانور ترجیح داده می شد. با این حال، صندلی‌های چرخ‌دار مرکزی محبوبیت پیدا کرده‌اند زیرا قدرت مانور بیشتری را ارائه می‌کنند.

 

بهترین ویلچر برقی خارجی

طراحی ارگونومیک، بادوام، شیک، تاشو و بسیار سبک وزن همراه با بالشتک‌های پشتی و قیمت مقرون به صرفه از جمله مهم‌ترین ویژگی­های قابل ملاحظه ویلچرهای برقی خارجی هستند که در بازار عرضه­ می­شوند.

  • ویلچر برقی سبک وزن LiteRider Envy
  • ویلچر برقی موتوردار سبک وزن Fold & Travel
  • ویلچر برقی تاشو هوشمند Innuovo
  • صندلی چرخ‌دار کمک حرکتی تاشو Sentire Med Forza FCX Deluxe
  • ویلچر برقی سنگین پورتو موبیلیتی رنجر کواترو XL
  • ویلچر برقی تاشو پزشکی سیروس پلاس
  • ویلچر برقی مسافرتی پراید Go-Cair

 

بهترین ویلچر برقی در ایران

علاوه بر ویلچرهای برقی باکیفیت خارجی، ویلچرهای برقی بسیار خوبی نیز در بازار ایران یافت می­شود که ساخت کشور ایران است و کاملاً خوش ساخت، راحت و آسان برای استفاده هستند. از آنجایی که این ویلچرهای برقی تاشو هستند، به راحتی در اکثر خودروها جا می­شوند. در زیر به بهترین انواع ویلچرهای برقی ایرانی اشاره می­شود. بدون تردید این نوع ویلچرها از کیفیت و قابلیت مطلوبی برخوردار هستند. طراحی و ساخت این ویلچرهای برقی ایرانی مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت گرفته است و بدون اغراق از نمونه­های چینی موجود در بازار بسیار بهتر هستند. علاوه بر کیفیت مطلوب، قیمت ویلچرهای ساخت داخل مقرون به صرفه­تر نیز هست…

 

جمع ­بندی

ویلچرها انواع مختلفی دارند. ویلچرهای برقی برای کودکان و بزرگ‌سالان وجود دارد و این دو بسیار متفاوت هستند. با توجه به سبک‌ها و ویژگی‌های موجود برای انواع متعدد ویلچر برقی، بهتر است مدلی را انتخاب نمایید که به خوبی نیازهای شما را برآورده سازد. شما می توانید انتخاب گسترده ای را در فروشگاه ایزی موبیل پیدا کنید. اکثر تولیدات ویلچر در فهرست راهنمای کسب و کار آنلاین ذکر شده است. می‌توانید ویلچرهای سنگین، سبک، قابل حمل، تاشو و آن‌هایی که به راحتی کنار هم قرار می‌گیرند و جدا می‌شوند را در این فروشگاه پیدا کنید. جالب است بدانید که ویلچرها از مدل‌های بزرگ، حجیم و دستی گرفته تا مدل‌های برقی با تکنولوژی بالا که می توانند نیازهای شما را رفع کنند، متغیر است.

ویلچر برقی