SiteLogo

همه چیز درباره باروری و ناباروری

0 407
بارداری-سریع

ناباروری چیست؟

ناباروری به معنای تلاش برای باردار شدن برای یک سال ، با مقاربت مناسب جنسی به موقع در بارورترین مرحله چرخه قاعدگی یک زن، بدون موفقیت تعریف می شود. این می تواند به دلیل عوامل مردانه باشد مانند: ناهنجاری اسپرم ، انسداد یا اختلال عملکرد انزال یا عوامل زنانه مانند: انسداد لوله های رحمی ، تخمک گذاری نکردن منظم ، بی نظمی های هورمونی یا آندومتریوز باشد .

ناباروری به مدت زمان بیشتر برای باردار شدن گفته میشود. در باروری طبیعی توانایی خانم ها 15 تا 20 درصد در ماه است. یکی از بارورترین دوره ها زمان قاعدگی خانم ها میباشد. 80 درصد سیکل بارداری در سن زیر 30 سالگی اتفاق می افتد. با توجه به این موضوع چرخه ای که موفق نمیشود مربوط به20 درصد زوج های نابارور است. البته که بعضی از زوجین در شش چرخه ی بعدی خود به خود باردار میشوند.

خطراتی که ممکن است زن و شوهر نابارور باشند چیست؟

عواملی که باعث ایجاد اختلال در باروری زنان شوند سن بالاتر ، آندومتریوز ، دیابت ، اختلال عملکرد تخمدان ، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و عفونت قبلی دستگاه ادراری تناسلی است. تراکت در مقابل ، استفاده قبلی از داروهای ضد بارداری هورمونی ، بارداری یا سابقه درمان با پروژسترون در هر زمان با افزایش میزان حاملگی در زنان مبتلا به ناباروری همراه است.

ناباروری چیست

موارد بهداشتی که میتواند در باروری افراد تاثیرگذار باشد چیست؟

برخی از اختلالات غده تیروئید یا غده فوق کلیه ، می توانند به نازایی کمک کنند و دچار نارسایی زودرس تخمدان (از دست دادن تخمک) می شوند که می تواند شانس بارداری آنها را به خطر بیندازد. عوامل سبک زندگی نیز می توانند در نازایی نقش داشته باشند. سیگار کشیدن بزرگترین عامل در ناباروری در زنان است. خانم هایی که سیگار میکشند باعث میشوند تا تخمک گذازی کم تر شودو همچنین عملکرد لوله های رحمی را ضعیف میکند و محیط رحم را به خطر می اندازد.

رژیم غذایی چه تاثیری بر روی باروری دارد؟

یکی از عواملی که میتواند به بارداری تان کمک کند رژیم غذای شما است. اگر شما از غذاهای چرب و پر کالری استفاده میکنید و اضافه وزن دارید دچار مشکل در بارداری تان میشوید زیرا چربی ها تاثیر بسیاری بر روی تخمک ها دارند. تخمک ها در بارداری تان بسیار مهم هستند.

رژیم غذای مناسب

آیا کاهش وزن میتواند به خانم ها در بارداری شان کمک کند؟

در خانم هایی که چاق هستند و اضافه وزن دارند ممکن است کاهش وزن به باروریشان کمک کند. محققان بررسی کردن یک برنامه شدید کاهش وزن که منجر به کاهش متوسط ۵-۱۰ کیلوگرم در طول ۱۲ هفته شده باشد در زنان چاق و ناباروری احتمال باروری با لحاق آزمایشگاهی را تا ۴ برابر در مقابل بارداری طبیعی زنان لاغر افزایش میدهد.
کاهش وزن ممکن است به برخی از خانم ها کمک کند باردار شوند:

آیا همیشه شانس باروری وجود دارد؟

ممکن است شما سالها برای بارداری تلاش نکنید و جلوگیری کنید تا باردار نشوید. حتما این تصور را دارید که بعد از رابطه جنسی بدون محافظت بلافاصله باردار شوید اما واقع بینانه نیست و به همین راحتی نمیتوانید بچه دار شوید و به زمان نیاز دارید. البته این بدان معنا نیست که برای بچه ها شدن باید حتما باید از دکتر کمک گرفت و یا سال ها برایش تلاش کرد. با استفاده از پیش بینی زمان تخمک گذاری بهترین زمان برای باروری را پیدا کنید و باردار شوید. اگر بیش از 35 سال دارید برای بارداری با پزشک خود صحبت کنید . یکی از نکاتی که وجود دارد این است که شما تا یه سنی میتوانید باردار شوید.

ناباروری

راهکار های درمان ناباروری چیست؟

پزشکتان ممکن است از شما بخواهد تا چکاپ پولیپ ، فیبروم ، یا آندومتریوز انجام دهید زیرا این موارد میتواند در باروری شما تاثیز گذار باشد و میتواند سطح هورمونی شما را کنترل کند. به محض آشکار شدن مقصر احتمالی، می توان یک مسیر اقدام برای رفع مشکل پیدا کرد. زنانی که اندومتریوز خفیف یا رشد رحمی دارند ممکن است جراحی لاپاراسکوپی شوند تا رحم را به یک محیط مهمان نواز برای جنین تبدیل کنند. در برخی دیگر ، بسته به مدت زمانی که زن و شوهر برای باردار شدن تلاش میکنند و سن زن بستگی دارد.

دلایل ناباروری

منبع: نی نی سایت