SiteLogo

چطور دهان خوشبو داشته باشیم

0 597
چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

مطمنا همه دوست دارند دهان خوشبو داشته باشند. بوی بد دهان  بر وضعیت بسیاری از افراد تأثیر منفی می گذارد. حدود 12 درصد از جمعیت جهان مشکل جدی تری دارند: بوی بد دهان مزمن یا بوی بد دهان مداوم که منجر به عدم اعتماد به نفس و ترس از ورود به جامعه می شود.

خوشبختانه، اگر همیشه دهان خود را بشویید، غذاهای سالم بخورید و از دهان شویه استفاده کنید، نفس شما نیز بوی خوبی خواهد گرفت.در زیر راهکارهایی برای خوشبو نگه داشتن دهان در اختیار شما قرار می دهیم.

 

بوی بد دهان چگونه ایجاد می شود؟

بوی بد دهان که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، تقریباً نیمی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. اغلب این بو به دلیل مشکل در دهان یا گلو ایجاد می شود. با این حال، در برخی موارد، یک مشکل پزشکی زمینه ای می تواند باعث ایجاد بوی خاص در دهان شود.

از آنجایی که بوی بد دهان می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی باشد، مهم است که تفاوت بین موارد گذرا و نیاز به مراجعه به پزشک را بدانید. گاهی اوقات نوع بو می تواند نشان دهنده نوع مشکل اساسی باشد

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

مواد لازم برای داشتن دهان خوشبو:

ابتدا باید بدانید که برای داشتن دهانی خوشبو به چه مواد و ابزارهایی نیاز است:

  • مسواک، خمیر دندان و نخ دندان
  • دهانشویه
  • از خوشبو کننده های دهان مانند نعناع، ​​صمغ های معطر و گیاهی واز غذاهای سالم و مفید که شامل سبزیجات، میوه ها می باشد استفاده کنید.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

انواع رایج بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند ناشی از مشکل در دهان، دستگاه گوارش یا فرآیندهای متابولیکی باشد که در بدن انجام می شود. در اینجا چند نوع رایج بوی بد دهان آورده شده است:

بوی شیرین دهان یامیوه ای

عدم کنترل دیابت می تواند منجر به بیماری خطرناکی به نام کتواسیدوز دیابتی شود. بوی بد دهان یا بوی میوه یکی از علائم این اختلال است. رژیم های ناشتا یا کم کربوهیدرات نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. خوردن این رژیم ها باعث می شود بدن چربی بسوزاند و مواد شیمیایی به نام کتون را در تنفس و ادرار ترشح کند.

 

بوی گند و ناخوشایند دهان

آبسه یا عفونت در دهان، گلو یا ریه ها می تواند باعث بوی بد دهان شود. به عنوان مثال، برونشکتازی می تواند منجر به عفونت های تنفسی مکرر و مخاط بدبو شود. برونشکتازی بیماری است که در آن راه های هوایی ضخیم و گسترده می شوند. همچنین زمانی که پروتزها، روکش های دندانی و ارتودنسی اندازه مناسبی نداشته باشند، ذرات غذا در فضای بین آنها گیر می کند. بقایای غذا و رشد باکتری ها در اطراف آن می تواند باعث ایجاد بوی گندیده شود.

بهداشت نامناسب دندان می تواند منجر به حفره، زخم، جراحت و فیستول شود. این منافذ زخم مانند می توانند مواد غذایی فاسد را جمع آوری کرده و بوی بدی ایجاد کنند. بیماری لثه و گرانولوماتوز درمان نشده نیز می تواند باعث پوسیدگی و بو شود. گرانولوماتوز یک اختلال التهابی نادر است که باعث مشکلاتی در عروق خونی، کلیه ها و بینی می شود. این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است اما در صورت پیشرفت و درمان نشدن خطرناکتر می شود.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

بوی استون می دهد

کربوهیدرات ها سوخت سریع بدن را تامین می کنند. وقتی افراد کربوهیدرات زیادی نمی خورند، بدن به جای شکر از چربی ذخیره شده استفاده می کند و در این فرآیند، ماده شیمیایی به نام استون تولید می کند. استون ماده ای است که در بسیاری از لاک پاک کن ها یافت می شود. دیابت می تواند تولید استون را افزایش دهد.

اما بسیار مهم است که هر یک از ما بدانیم چه مراقبت هایی باید داشته باشیم تا دهان و دندان هایمان  خوشبو باشد.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

10 نکته برای داشتن دهان خوشبو و رفع بوی بد دهان

بهبود سلامت لثه، دندان ها و تنفس به طور همزمان آسان است. با رعایت موارد زیر می توانید از داشتن دهانی تمیز و شاداب لذت ببرید.

1- مرتباً مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند بقایای غذا و باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرد. افراد باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنند. البته زیاده روی در این موارد می تواند باعث فرسایش و آسیب پذیری دندان ها شود.

2-  استفاده از دهان شویه

با استفاده از دهانشویه علاوه بر از بین بردن باکتری های بد و محافظت از دندان ها، می توانید از نفس تازه نیز لذت ببرید. همچنین برای از بین بردن ذرات غذای باقیمانده می توانید بعد از هر وعده غذایی کمی آب در دهان خود بریزید.

3- تمیز کردن زبان

پوشش سفیدی که روی زبان ایجاد می‌شود می‌تواند حاوی باکتری‌های قارچی باشد. باکتری‌ها، ذرات غذا و سلول‌های مرده را می‌توان با اسکراپر زبان از روی زبان پاک کرد.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

4- از خوردن غذاهای بدبو خودداری کنید.

برخی غذاها مانند پیاز و سیر بوی بدی دارند که با مسواک زدن نمی توان آن را از بین برد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که قبل از رفتن به محل کار یا ملاقات با دوستان، آنها را مصرف نکنید یا از مصرف آنها خودداری کنید.

5- سیگار را ترک کنید

سیگار علاوه بر ایجاد سرطان، می تواند به لثه ها آسیب برساند، دندان ها را لکه دار کند و باعث بوی بد دهان شود. چسب های نیکوتین بدون نسخه می توانند میل به سیگار کشیدن را کاهش دهند. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

6- از خوردن شیرینی بعد از شام خودداری کنید

باکتری های دهان عاشق شکر هستند و از آن برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسید باعث ایجاد حفره و بوی بد دهان می شود. به جای مصرف این شیرینی ها می توانید از آدامس های بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس تولید بزاق را افزایش می دهد که به نوبه خود از تجمع پلاک و ذرات غذا جلوگیری می کند.

7- حفظ سلامت لثه ها

بیماری لثه و عفونت می تواند باعث بوی بد دهان شود. باکتری ها در پایه دندان ها جمع می شوند و بو تولید می کنند. در صورت ابتلا به این بیماری ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

8- دهان خود را مرطوب کنید

اگر بزاق کافی در دهان تولید نشود، احتمال پوسیدگی دندان و بوی بد دهان وجود دارد. در این مواقع در طول روز آب فراوان بنوشید یا از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

9- به پزشک مراجعه کنید

اگر تلاش شما برای از بین بردن بوی بد دهان شکست خورد، باید به پزشک مراجعه کنید.

10- استفاده از خوشبو کننده ها

استفاده متناوب از عطرهایی مانند صمغ هل، قرص نعناع، ​​صمغ گیاهی و غیره. می تواند کمک کند.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟