SiteLogo

علت به ‌وجود آمدن آمدن زگیل تناسلی در مردان + درمان آن

(دلنیا یوسفی) 25 آبان 1402
0 815
زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی از طریق ویروسی به‌ نام HPV ایجاد می‌شود. وجود این ویروس در مردان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری خطرناکی مانند سرطان را افزایش دهد.

 

علت زگیل تناسلی در مردان

در بیماری‌های آمیزشی بیش از 100 نوع متفاوت از ویروس HPV وجود دارد که علت اصلی به‌وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان است. به بیان ساده‌ مهم‌ترین علت ایجاد زگیل تناسلی در مردان رابطه جنسی محافظت نشده است.

این ویروس معمولا علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد و فرد مبتلا از وجود ویروس HPV در بدن خود بی‌خبر است. این موضوع باعث بالارفتن میزان ابتلا به زگیل می‌شود.

زگیل انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • زگیل آلت تناسلی
  • زگیل بیضه
  • زگیل مقعدی
  • زگیل مجرای ادراری
  • زگیل واژن
  • زگیل دهانی

 

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

وجود زگیل‌هایی روی آلت، بیضه یا اطراف مقعد نشان‌دهنده‌ی وجود زگیل تناسلی برای مردان است. در اکثر مواقع زگیل‌ با چشم قابل مشاهده است اما اگر در تشخیص ابتلا به زگیل، دچار شک شدید با مراجعه به پزشک و انجام معاینه می‌توانید نسبت به این موضوع اطمینان پیدا کنید.

 

زگیل تناسلی مردان چه شکلی است

  • در ناحیه تناسلی به شکل نقاط گوشتی بزرگ و کوچک به رنگ قهوه‌ای یا صورتی
  • چندین زگیل کنار هم و برجسته، شبیه گل‌کلم
  • احتمال خونریزی زگیل در هنگام نزدیکی
  • ایجاد خارش شدید در ناحیه‌ی تناسلی

زگیل تناسلی مردان

راه‌های تشخیص زگیل تناسلی مردان

بعضی زگیل‌ها کاملا قابل دیدن و حس کردن است که در این موارد نیازی به معاینه پزشک نیست. اما زگیل‌هایی وجود دارد که درون مقعد، مجرای ادرار و به‌طور کلی جاهایی که قابلیت دید مستقیم ندارد ایجاد می‌شود و برای تشخیص این نوع زائده‌ی گوشتی حتما باید از پزشک کمک بگیرید.

برای تشخص زگیل‌های تناسلی که باعث ایجاد سرطان می‌شود معاینه کافی نیست و شخص باید از آزمایش زگیل تناسلی یا تست  HPV PCR استفاده کند.

 

خطرات زگیل تناسلی مردان

همان‌طور که گفته شد بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که حدود 30 نوع آن باعث ایجاد سرطان آلت تناسلی یا مقعد در مردان می‌شود. البته امکان مبتلا شدن به سرطان به‌خصوص در افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند خیلی کم است.

سایر ویروس‌های پاپیلومای انسانی(HPV) بیشتر باعث به جود آمدن زگیل‌های تناسلی می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان در آن‌ها خیلی پایین است.

مردانی که فقط با یک زن رابطه جنسی دارند به‌مراتب کمتر از مردان هم‌جنس‌گرا و دوجنس‌گرا به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند.

 

خطر ابتلا به زگیل برای کدام افراد بیشتر است ؟

  • افرادی که سیگار می‌کشند
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته باشند
  • فرزند زنان بارداری که حین زایمان به ویروس مبتلا بودند.

 

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

هیچ درمان خانگی صددرصدی برای زگیل تناسلی  وجود ندارد. متخصص اورورلوژی تهران زگیل تناسلی مردان را تشخیص می‌دهد که این بیماری از چه نوع ویروس HPV است و تا چه مرحله‌ای پیشرفت داشته و سپس با توجه به آن‌ها روش درمان را انتخاب می‌کند.

متاسفانه افراد زیادی به دلیل خجالت یا ترس، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند. باید بدانید که اگر زگیل تناسلی به‌موقع تحت درمان قرار نگیرد آلت تناسلی درگیر عفونت بیشتری می‌شود و زگیل‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شوند. همچنین امکان مبتلا شدن شریک جنسی بالا می‌رود.

 

روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان

در بالا ذکر شد که تشخیص راه درمان زگیل بر عهده‌ی پزشک است و شما نباید از داروهایی که برای درمان زگیل بدن ساخته ‌شده‌اند برای آلت تناسلی استفاده کنید.

احتمال اینکه زگیل تناسلی بعد از گذشت مدتی از بین برود بالاست اما باید توجه کنید که ویروس همچنان در بدن باقی مانده و هنوز هم امکان عود کردن و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

به همین دلیل لازم است از روش‌هایی استفاده کنید که ویروس را کاملا نابود کند. در ادامه بهترین روش‌های درمان زگیل را بررسی می‌کنیم:

 

درمان زگیل با لیزر

لیزر زگیل تناسلی نسبت به باقی روش‌ها هزینه‌ی بالاتری دارد اما نتیجه‌ی آن نیز قطعی‌تر است.

در این روش که کاملا سریع و سرپایی است، زگیل‌های تکی و خوشه‌ای در عرض نیم ساعت کاملا از بین می‌روند. دوران نقاهت بعد از لیزر کم است و شخص بلافاصله بعد از آن می‌تواند به کارهای روزمره خود رسیدگی کند.

کرایو تراپی

کرایو تراپی یکی از روش‌های درمان زگیل است که در آن پزشک متخصص با استفاده از ماده‌ای به‌نام تری‌کلرواستیک اسید اقدام به فریز کردن آن‌ها می‌کند و پس از آن زگیل از بین می‌رود. میزان رضایت از این روش حدودا 75 درصد است.

الکتروکوتر

الکتروکوتر یا سوزاندن از روش‌های قدیمی و مرسوم برای از بین بردن زگیل‌ها است. اگر زگیل هنوز سفت و زبر نشده باشد پزشک با استفاده از جریان الکتریکی و گرم‌کردن زائده‌های تناسلی آن‌ها را درمان می‌کند.

جراحی زگیل یا Leep

در این روش، برداشتن زگیل به‌وسیله‌ی تیغ جراحی انجام شده و زخم‌های ناشی از آن بخیه زده می‌شوند.

در این روش، جراحی معمولا توسط پزشک جراح انجام می‌شود و فقط برای از بین بردن زگیل‌های روی پوست کاربرد دارد. زائده‌های درونی حتما باید لیزر شوند.

 

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

اگر زگیل کوچک باشد و پزشک تشخیص دهد با کمک دارو و پماد امکان درمان آن وجود دارد برای شما داروی مناسب را تجویز می‌کند.

از مهم‌ترین داروهای درمان زگیل عبارت‌اند از:

  • پودوفیلاکس (podofilox): این دارو فقط با نسخه‌ی پزشک قابل تهیه ‌است و نباید از آن در قسمت‌های داخلی و حساس مانند داخل واژن و مجرای تناسلی استفاده کرد. پودوفیلاکس فقط برای استعمال روی زگیل‌های تناسلی و مقعد ساخته‌ شده است.
  • پماد آلدارا: این پماد برای استعمال خارجی مناسب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • اسید سالیسیلیک: دلیل استفاده از این داروی اسیدی فقط ارزان قیمتی آن است و به دلیل عوارض زیادی که دارد به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین امکان علاوه بر طول درمان 6 تا 8 هفته‌ای ممکن است نتیجه‌ی مثبتی از آن دیده نشود.

به‌طور کلی دارو تاثیر زیادی روی درمان زگیل تناسلی ندارد و گاهی باعث افزایش آن‌ها نیز می‌شود که در این صورت انجام عمل جراحی لازم می‌شود.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی

  • مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv تزریق واکسن گارداسیل است که این تزریق باید قبل سن فعالیت جنسی انجام شود.
  • کاندوم می‌تواند تا حد زیادی جلوی انتقال این ویروس را بگیرد اما صددرصدی نیست.
  • سعی ‌کنید از رابطه ‌با افراد زیاد و به‌خصوص اشخاصی که از سلامت آن‌ها مطمئن نیستید بپرهیزید.

 

جمع‌بندی

زگیل تناسلی مردان به دلیل انتقال ویروسی به‌نام hpv ایجاد می‌شود. این انتقال معمولا از طریق رابطه‌ی جنسی صورت می‌گیرد و افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند.

سرطان از مهم‌ترین خطراتی است که زگیل می‌تواند داشته باشد. البته خیلی نگران نباشید چون درصد کمی از انواع ویروسhpv عامل ایجاد این بیماری خطرناک است.

احتمال اینکه زگیل با گذشت زمان از بین برود وجود دارد اما برای درمان و جلوگیری از انتقال این بیماری بهتر است از راه‌کارهای پزشکی استفاده کنید. برای تشخیص درمان مناسب به پزشک متخصص مراجعه و بهترین راه درمان را برگزینید.