SiteLogo

زگیل تناسلی در زنان باردار

(دلنیا یوسفی) 25 آبان 1402
0 361
زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلى، یا ویروس پاپیلومای انسانی، یک عفونت منتقله از راه جنسی است. انواع مختلف از این ویروس وجود دارد. برخی از این ویروس ها با خطر بالا می توانند باعث سرطان دهانه  ى رحم شوند. انواع کم خطر این ویروس می توانند زگیل های تناسلی ایجاد کنند. این زگیل ها مى توانند در اندام تناسلى به شکل بزرگ ، صاف یا گرد باشند .

HPV یا ویروس زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلوم انسانی رایج ترین عفونتی است که از طریق تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده منتقل می شود. ویروس HPV بیش از 150 تیپ متفاوت دارد که حدود 40 تای آنها با عنوان ویروس زگیل تناسلی شناخته می شوند و میتوانند منجر به زگیل تناسلی و سرطان های زیر شوند:

• سرطان دهانه رحم
• سرطان واژن
• سرطان دهانه واژن
• سرطان آلت تناسلی مردان
• سرطان مقعد

ویروس زگیل تناسلی معمولا منجر به مشکلات خاصی در طی بارداری نمی شود. اما با این حال، بهتر است درباره مشکلات نادری که ممکن است در صورت بارداری و ابتلا به ویروس زگیل تناسلی رخ دهد، بدانید.

Genital-warts-in-pregnancy

زگیل تناسلی تا چه اندازه شایع است؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، HPV نوعی بیماری مقاربتی است که تقریباً می‌تواند روی حدود 75٪ افرادی که از نظر جنسی فعال هستند تأثیر بگذارد. بیشتر اوقات، ویروس پاپیلومای انسانی خطرناک یا مضر نیست، اما پزشکان این فرضیه را در نظر می‌گیرند که زگیل تناسلی HPV می‌تواند سلول‌های پوستی را تا حد زیادی تغییر دهد که می‌تواند به سویه‌های جدی‌تر این بیماری یا بدتر از آن، می‌تواند به سلول‌های سرطانی تبدیل شود. در دوران بارداری، برخی زگیل‌های تناسلی، که بی‌ضرر هستند، ظاهر می‌شوند که بیشتر به دلیل فشار خون ناشی از HPV است که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و عدم تعادل در هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود. بسیار مهم است که در هنگام مشاهده این زگیل‌ها به پزشک مراجعه کنید تا پزشکان بتوانند نوع HPV را ارزیابی کرده و در صورت نیاز به درمان، درمان مناسبی را برای شما در نظر بگیرند یا اینکه تشخیص دهند آیا این زگیل‌ها برای شما یا کودک شما خطری دارد یا خیر.

علائم زگیل تناسلی در بارداری چیست؟

شایع‌ترین علامت این زگیل‌ها توده‌های به رنگ پوست یا تیره و نرم هستند و معمولاً در اطراف مقعد، مهبل، گردن رحم و داخل روده بزرگ ظاهر می‌شوند. اندازه و شکل آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر این زگیل‌ها بدون درد هستند اما معمولاً با احساس خارش، سوزش و سوزش زگیل‌ها همراه هستند.

زگیل تناسلى

در رابطه با حاملگی (Pregnancy) و زگیل تناسلی خانمها به سه دسته عمده تقسیم می شوند

1. خانمهایی که سابقه زگیل تناسلی ندارند و می خواهند حامله شوند:

بعضی خانمها در سابقه زگیل قابل رویت در ناحیه تناسلی نداشته اند ولی می دانیم که در افراد مبتلا به ویروس HPV (زگیل تناسلی) فقط در 5-1 درصد موارد زگیل در ناحیه تناسلی ایجاد می شود، بنابراین ممکن است یک خانمی آلوده به ویروس HPV باشد ولی زگیل نداشته باشد. بعضی خانمها بنا به دلایلی (مثلا شوهرشان دارای زگیل تناسلی بوده است) مشکوک هستند که نکند آنها هم مبتلا باشند. اگر خانمی بطور دوره ای آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهد، هر گونه تغییر که مشکوک به ابتلا به ویروس HPV باشد، پزشک معالج آزمایشات تکمیلی را درخواست خواهد کرد. اگر خانمی حامله (Pregnant) باشد، در اولین ویزیت، پزشک آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهد، اگر غیر طبیعی بود باز آزمایشات تکمیلی را درخواست خواهد کرد. برای آزمایش HPV پزشک سلولهائی از دهانه رحم را جمع آوری و به آزمایشگاه می فرستد. باید به آزمایشگاه نوشته شود که چه آزمایشی مد نظر است چون آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص ویروس HPV متفاوت از آزمایش پاپ اسمیر معمولی است.

2. خانمایی  که سابقه ابتلا به زگیل تناسلی (Genital Warts) را دارند و اکنون می خواهند حامله (Pregnancy) شوند:

بیمار باید مسئله را با پزشک معالج درمیان بگذارد. اگر سابقه آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته است باز باید به پزشک بگوید. پزشک این بیماران را از نزدیک تحت نظر می گیرد چون ممکن است تغییرات سلولی در دوران حاملگی بدتر شوند.

3. خانمهای حامله که سابقه ابتلا به زگیل تناسلی (Genital Warts) دارند:

اینکه زگیل تناسلی سبب سقط، زایمان زودرس و یا سایر اختلالات در دوران حاملگی شود، هنوز به اثبات نرسیده است. خطر انتقال ویروس به بچه هست، ولی این خطر خیلی اندک است. اگر خانمی دارای نوع خطرناک ویروس باشد که عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، در طول دوران حاملگی (Pregnancy) از نظر تغییرات در سلولهای دهانه رحم از نزدیک تحت نظر پزشک خواهد بود. در بعضی از خانمها (خانمهائیکه دارای نوع خطرناک ویروس HPV هستند) تغییرات غیر طبیعی در سلولهای دهانه رحم در طول حاملگی تشدید می شوند. پزشک معمولاً درمان را به تأخیر می اندازد، چون ممکن است سبب زایمان زودرس شود. اگر خانم حامله ای (Pregnant Women) داری زگیل تناسلی است، باید از نظر بزرگ شدن این زگیلها تحت نظر باشد. تغییرات هورمونی در دوران حاملگی می تواند سبب بزرگ شدن و افزایش تعداد زگیلها شود. بعضی وقتها این زگیلها شروع به خونریزی می کنند. معمولاً درمان تا بعد از زایمان به تأخیر می افتد، ولی اگر اندازه زگیلها بقدری بزرگ باشند که سبب انسداد واژن گردند، بایستی آنها را قبل از زایمان خارج ساخت.

slide-women

زگیل تناسلی و زایمان 

خطر انتقال ویروس HPV به نوزاد در حین زایمان (Delivery) خیلی اندک است. اگر حتی ویروس وارد بدن نوزاد شود، بدن نوزاد معمولاً ویروس را دفع خواهد کرد. در بسیاری از موارد نوزادانی که از مادر مبتلا به زگیل تناسلی (Genital Warts) بدنیا می آیند، دارای عوارض مربوط به زگیل تناسلی نیستند. خیلی بندرت نوزاد مبتلا به زگیل در ناحیه حلق می شود. این حالت خطرناک است و به آن زگیل تنفسی گفته می شود و سبب انسداد راههای هوائی نوزاد می شود و معمولاً برای درمان آن نیاز به بارها لیزر درمانی است. هنوز بر سر اینکه اینگونه مادران بجای زایمان طبیعی (Delivery) سزارین (Cesarean Section) شوند، توافق همگانی وجود ندارد، ولی عده ای از پزشکان معتقد هستند که برای جلوگیری از تماس نوزاد با زگیلهای ناحیه تناسلی بهتر است اینگونه مادران سزارین شوند.   

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چه کنیم؟

از برقراری رابطه های جنسی خارج از چهارچوب خانواده پرهیز کنید

با فردی که سابقه بیماریهای عفونی او را نمیدانید رابطه جنسی برقرار نکنید

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل را طبق نظر پزشک متخصص زنان، استفاده کنید.

زگیل-تناسلی-زنان-2

درمان زگیل تناسلی

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن وجود ندارد، و راهکار درمانی شامل حذف زگیل و ضایعات از روی پوست است. درمان های موجود برای ضایعات زگیل تناسلی، عبارتند از:

  • دارو و پماد که برای درمان زگیل های خیلی کوچک که در مراحل ابتدایی هست میتواند موثر باشد.
  • کرایو تراپی (انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع)
  • لیزر زگیل تناسلی که با استفاده از لیزر حتی ریشه زگیل نیز سوزانده میشود.

توجه داشته باشید که نباید از داروهای خانگی یا درمان های زگیل پوستی معمول در زگیل های تناسلی استفاده کنید

نکات مهم بیماری زگیل تناسلی

ضایعات زگیلی موجود در آلت تناسلی عامل پخش ویروس بیماری هستند. زگیل ها را می بایست با توجه به وضعیت بیمار از بین برد. زگیل هایی که روی پوست، قابل‌رؤیت هستند؛ و سریع تر درمان می شوند. متأسفانه زگیل هایی که در سطر زیر ذکر می کنیم، قابل رؤیت نیستند و درمان زگیل تناسلی مشکل است.

  • زگیل هایی که ریز هستند و غیر قابل رؤیت.
  • زگیل های داخل مجرای ادرار
  • زگیل های داخل واژن
  • زگیل های داخل مقعد
  • زگیل های موجود در چین و چروک پوست
  • زگیل های موجود در دهان کسانی که رابطه جنسی دهانی داشته اند.

زگیل-تناسلی-زنان-