SiteLogo

علت ریزش مو بعد از بارداری چیست؟

0 501
ریزش مو

ریزش مو می تواند روی موهای سر یا تمام بدن تأثیر بگذارد. علت ریزش مو می تواند وراثت، تغییرات هورمونی، بیماری ها یا عوارض جانبی برخی داروها باشد. در این مقاله به ریزش مو پس از زایمان و راه های درمان آن می پردازیم.

بسیاری از مادران از ریزش مو پس از زایمان شکایت دارند و احساس نگرانی می کنند. این پدیده در بین مادرانی که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده اند، پدیده ای رایج است.

ریزش مو

چرا بعد از زایمان موهایتان می ریزد؟

حدود 85 تا 95 درصد از موهای سر به طور طبیعی رشد می کنند و 5 تا 15 درصد دیگر در حال استراحت هستند. پس از پایان دوره استراحت، اغلب هنگام برس زدن یا شستن موها، این موها می ریزند و با موهای جدید جایگزین می شوند که به طور متوسط ​​حدود 100 تار مو برای زنان در روز است. در دوران بارداری، با افزایش سطح استروژن بدن، فاز رشد مو طولانی‌تر می‌شود و موهای کمتری در مرحله استراحت وجود دارد، بنابراین هر روز موهای کمتری می‌ریزند و در نتیجه موهای پرپشت‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند.

پس از زایمان، سطح استروژن بدن کاهش می یابد و فولیکول های موی بیشتری وارد فاز استراحت می شوند. خیلی زود خواهید دید که هنگام برس زدن یا شستن ریزش موی شما بیشتر است. این ریزش غیر معمول به تدریج کاهش می یابد و حدود 12 ماه پس از زایمان، یعنی نزدیک به تولد فرزندتان، موهای شما به ضخامت قبل از بارداری باز می گردد. در همین حال، همه زنان در دوران بارداری یا پس از زایمان متوجه تغییرات قابل توجهی در موهای خود نمی شوند و در میان مادرانی که متوجه این تغییرات می شوند، آنهایی که موهای بلند دارند به طور طبیعی تغییرات محسوس تری را مشاهده می کنند.

ریزش مو

ریزش مو پس از زایمان از چه زمانی شروع می شود؟

زنان پس از زایمان دو تا چهار ماه پس از زایمان ممکن است دچار ریزش مو شوند. میزان ریزش مو برای هر خانمی متفاوت است و همیشه به کیفیت یا کمیت مو در دوران بارداری بستگی ندارد. با این حال، اگر موهای بلندتری دارید یا رشد موی زیادی را در دوران بارداری خود تجربه کرده اید، ریزش موی شما ممکن است شدیدتر به نظر برسد.

چگونه از ریزش مو بعد از زایمان جلوگیری کنیم؟

حتما ورزش منظم و ملایم داشته باشید.

برای حمایت از بدن در حال تغییر و کمک به بهبودی پس از زایمان، از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی استفاده کنید

در صورت توصیه پزشک، پس از زایمان از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.

ریزش مو

چگونه ریزش مو پس از زایمان را متوقف کنیم؟

از آنجایی که ریزش مو پس از زایمان نتیجه طبیعی تغییر هورمون ها است، چیزی نیست که بتوانید فوراً آن را متوقف کنید. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات ریزش مو پس از زایمان و کمک به رشد موهای سالم انجام دهید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

همه ما می دانیم که حفظ یک رژیم غذایی سالم عامل مهمی در سلامت و تندرستی مطلوب است. مخصوصا برای خانم های بعد از زایمان. یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبودی کلی شما کمک کند و از پیشرفت ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما دارای تعادل مناسب ویتامین ها و مواد مغذی است که عمدتاً در سبزیجات، غلات کامل و میوه های تازه یافت می شود. به خاطر داشته باشید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

ریزش مو

مکمل های غذایی مصرف کنید:

اگر نگران ریزش مو بعد از زایمان هستید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های ویتامین یا مواد معدنی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها صحبت کنید.

نتیجه:

انجام اقداماتی برای کاهش سطح استرس مزیت افزوده کمک به تنظیم عدم تعادل هورمونی را دارد. تکنیک های مختلف آرامش مانند تمرکز حواس، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی را تمرین کنید. زمانی را به ورزش اختصاص دهید، که می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند.

ریزش مو