SiteLogo

شپش سر در کودکان

0 844
شپش در سرکودکان

شپش سر یکی از نگرانی های مادران پس از ورود کودک به مدرسه است.ما در اینجا سعی می کنیم شما را با چند راهکار آسان برای از بین بردن شپش در سر کودکان آشنا کنیم. شپش سر در دختران چون فضای بیشتری برای تخم گذاری دارد، بیشتر است. کوتاه کردن موهها تاثیر خاصی در درمان شپش ندارد.

علائم شپش سر

شپش سر چیست؟

شپش انگل بسیار ریزی است که بر روی سر زندگی می کند، به ساقه مو می چسبد و از خون تغذیه می کند. بزاق شپش که حاوی گشادکننده عروق و ضد انعقاد است، در حالی که از بدن میزبان تغذیه می کند، این مواد را به داخل بدن تزریق می کند و حساسیت میزبان به این بزاق منجر به بروز خارش شدید می شود. با این حال ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا خارش ایجاد شود.

شپش سر بالغ به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است و دو تا سه میلی متر طول دارد. شپش ماده می تواند سه تا چهار هفته زنده بماند و بعد از بالغ شدن، روزانه ده تخم بگذارد. تخم ها (نیت ها) به قسمت ساقه مو می چسبند و از آن جایی که دارای رنگدانه هایی هستند که با رنگ مو مطابقت دارند، تشخیص شان کار دشواری خواهد بود. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تخم هایی که در فاصله بیشتر از یک سانتی متری از پوست سر دیده می شوند، احتمالا زنده نیستند. مشاهده تخم ها بعد از تخم گذاشتن آسان تر است، آن هم به این دلیل که پوسته های خالی، سفید به نظر می آیند و راحت تر بر روی مو دیده می شوند.

هنگام بررسی سر کودک برای وجود شپش، ساده ترین کار این است که دنبال تخم ها بگردید. ممکن است تخم ها با شوره سر اشتباه گرفته شوند، اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما نمی توانید تخم ها را به راحتی از روی سر بردارید، تخم ها به ساقه مو می چسبند و حتی شامپوهای معمولی هم نمی توانند آن ها را از بین ببرند.

علائم شپش سر

علائم شپش سر

علائم شپش سر در زنان و مردان و نشانه‌های شایع آلودگی به شپش می­‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خارش: شایع‌ترین علامت آلودگی به شپش، خارش پوست سر، گردن و گوش است. این خارش یک واکنش آلرژیک به گزش شپش است. وقتی فردی برای اولین‌بار به شپش مبتلا می‌­شود، ممکن است چهار تا شش هفته پس از آلودگی، هنوز خارش نداشته باشد. تسکین و درمان خارش سر را با مشورت دکتر خارش انجام دهید.
احساس این­که چیزی روی موها یا بدنتان حرکت می‌­کند: شپش‌­ها معمولاً روی بدن یا لابه‌لای موهای افراد حرکت می­‌کنند و به­‌این خاطر، گاهی احساس بی­قراری آن‌قدر در افراد زیاد می‌­شود که نمی‌­توانند راحت بخوابند.
زیادشدن شوره سر: اگر به شپش سر مبتلا شده باشید، فکر می‌­کنید که روی موهای‌تان شوره سر دیده می­‌شود اما آن­ها در حقیقت، تخم­ شپش هستند که گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می­‌شوند. شوره سر را به‌­راحتی می­‌توان با شانه زدن مو یا حتی فقط مالش تشخیص داد. به­‌علاوه، شوره سر به‌­راحتی از روی مو جدا می­‌شود اما تخم شپش سر محکم به ساقه مو وصل است و به‌­سختی و تنها با نوک ناخن جدا می­‌شود.
برجستگی­‌های قرمزرنگ روی پوست سر، گردن و شانه: شپش‌­ها پوست سر، گردن و شانه‌­هایتان را می­‌گزند و جای گزش آن­ها تبدیل به برجستگی­‌هایی جوش مانند می‌­شود.

علائم شپش سر

از راهکارهای خانگی برای از بین بردن شپش سر در کودکان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

اسپند:

یکی از راه‌هایی که مادران می‌توانند با روش خانگی شپش سر کودکان را درمان کنند، استفاده کردن از اسپند است به این صورت که ابتدا اسپند را آسیاب کنید، سپس به اندازه دو الی سه قاشق غذاخوری ازپودر اسپند را در یک قوری دم کنید و بگذارید کمی سرد شود. سپس محلول حاصل را به موهای کودک بزنید و اجازه دهید کمی بماند سپس موهای کودک را با استفاده از شانه ی مخصوص شپش شانه کنید سپس موها را با آب فراوان بشوئید.

اتو مو:

یکی دیگر از روش های از بین بردن تخم شپش از سر کودکان استفاده از اتوی مو است. اتوی مو به دلیل حرارت می تواند تخم شپش ها را از بین ببرد اما آنها را از مو جدا نمی کند. باید حتما پس از استفاده از اتو مو آن را ضدعفونی کرد چون امکان انتقال به شخص دیگر وجود دارد.

 سس سفید:

استفاده از سس مایونز یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای از بین بردن شپش در سر کودکان است.

سس سفید باید مثل رنگ مو با مو‌های کودک مخلوط شود؛ سپس یک کلاه یا کیسه پلاستیکی روی سر کودک بگذارید و اجازه دهید تا چند ساعت به همان صورت بماند. سس سفید با داشتن روغن و سرکه باعث لغزندگی شپش ها می‌شود. استفاده از سس سفید بهتر است که در شب انجام شود و اجازه دهند این ماده تا صبح روی سر بچه باقی بماند. سپس صبح با مو‌های کودک را با شانه ی مخصوص شپش شانه کنند.

 علائم شپش سر

ضد عفونی کردن لباس‌ها با آب جوش:

لباس‌هایی که فرزندتان در یک یا دو هفته ی اخیر از آنها استفاده کرده است، می تواند باعث شپش سر در کودکان شود. باید لباس های کودک را به همراه لباس های سایر اعضای خانواده با آب جوش ضدعفونی کنید؛ و برای ضد عفونی بالش کودک می توان از روش خفگی شپش ها استفاده کنید به این صورت که بالش را در کیسه ای بگذارید و هوای کیسه را خالی کنید سپس سر کیسه را گره بزنید و بگذارید بالش دو هفته در کیسه بماند تا شپش و تخم شپش ها خفه شوند. ملحفه ی کودک را باید یک روز در میان بشوئید چون اگر سر کودک از شپش پاک شده باشد باز هم بالش و ملحفه و عروسک کودک می تواند زمینه را برای ورود مجدد به سر کودک فراهم کند.

تمیز کردن فرش و مبل:

همه فرش‌ها و مبل‌ها را با آخرین درجه جاروبرقی جارو بکشید و کیسه آن را خالی کنید و کیسه را با آب جوش بشویید.

 تعویض لباس ممنوع:

هرگز به فرزندتان اجازه ندهید روسری، مقنعه و یا لباس هایش را با دیگران تعویض کند.

علائم شپش سر