SiteLogo

کهیر (Hives) چیست؟ چه چیزی موجب کهیر زدن می‌شود؟

0 650
kaher

 کهیر چیست؟

کهیر، که بدن‌خارش یا تاول نیز نامیده می‌شود، محدوده‌هایی ورم‌کرده و صورتی رنگ بر روی پوست است.کهیرها ممکن است در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ظاهر شوند اما معمولا تقریبا یکسان، با یک محوطه مرکزی رنگ‌پریده و برآمده اند که محدوده‌ای قرمزرنگ دور آن قرار دارد و معمولا می‌خارند.

کودک شما ممکن است چندین کهیر داشته باشد که پس از چند دقیقه یا چند ساعت از بین بروند وچندتای دیگر در نقطه دیگری ظاهر شوند. اگر کهیر بر روی پوست کودک ظاهر شود ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد هرچند امکان آن نیز وجود دارد که کهیرها برای چند ماه روی پوست باقی بماند. کهیرها شا یع هستند اما واگیردار نیستند.

anaphylaxy-shock-

چه چیزی موجب کهیر زدن می‌شود؟

کهیرها زمانی ظاهر می‌شوند که بدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد کند. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارند که ممکن است شناسایی عامل اصلی را برای شما دشوار کند اما محتمل‌ترین گزینه‌ها عبارتند از:

  • گزیدگی و نیش حشرات: مثلا اگر کودک شما نسبت به زنبورها یا مورچه‌های قرمز آلرژی داشته باشد ممکن است در واکنش به گزیدگی یا نیش آنها، کهیر بزند.
  • غذا: کودک شما ممکن است در واکنش به چیزی که خورده است کهیر بزند. غذاهایی که بیشتر موجب کهیر زدن می‌شوند عبارتند از: آجیل‌ها، بادام زمینی، تخم پرندگان، نرم‌تنان صدف‌دار، ماهی، شیر، توت‌های تازه یا فریزشده، گوجه فرنگی، و برخی افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌های خاص غذایی. کودک شما ممکن است بواسطه آلرژی داشتن نسبت به پروتئین موجود در غذا یا صرفا بدین خاطر که بدن او با آزاد کردنِ هیستامین نسبت به یکی از مواد شیمیایی موجود در غذا واکنش نشان می‌دهد، دچار کهیر شود. حتی برخی کودکان صرفا به خاطر تماس با برخی غذاهای خاص (مثلا وقتی آب توت‌فرنگی به پوست او می‌رسد) کهیر می‌زنند. (تعجب‌آور اینکه ممکن است خوردن توت‌فرنگی برای همین کودکان هیچ مشکلی ایجاد نکند.)
  • مواد آلرژی‌زا: کودکانی که نسبت به گربه‌ها آلرژی پیدا کرده‌اند، ممکن است پس از لمس یا تماس با گربه کهیر بزنند. کودک شما ممکن است حتی از مواد آلرژی‌زای موجود در هوا (مانند گرده گل‌ها) نیز کهیر بزند.
  • بیماری: کودک شما ممکن است هنگام سرماخوردگی یا ابتلا به سایر بیماری‌های ویروسی، کهیر بزند. البته کهیر زدن در اثر بیماری‌های باکتریایی چندان معمول نیست.
  • دما: گاهی اوقات دماهای سرد می‌توانند موجب کهیر زدن شوند. همین مسئله درباره تغییر ناگهانی دما نیز صادق است: مثلا وقتی که پوست کودک شما پس از سرد بودن، ناگهان گرم می‌شود.
  • داروها: آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی داروهای دیگر ممکن است موجب کهیر زدن شوند.

kahir

چگونه باید کهیر را درمان کنم؟

اگر فکر می‌کنید کودکتان بواسطه آلرژی به حیوان خانگی یا گرده گل‌ها به کهیر دچار شده است، او را به حمام ببرید تا ماده آلرژی‌زا تا حد امکان از روی بدن او پاک شود. کمپرس سرد نیز گاهی اوقات می‌تواند موجب تخفیف ناراحتی کودک شود. همچنین می‌توانید کهیرها را با یک توپ پنبه‌ای آغشته به لوسیون کالامین(Calamine)، به آرامی مالش دهید. از پوشاندن لباس‌هایی به کودک که در محل کهیرها تنگ و چسبیده باشند، خودداری کنید. اگر می‌توانید علت بروز کهیر را شناسایی کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا کودکتان در آینده مجددا در معرض آن قرار نگیرد.

کهیر

چه زمانی باید با پزشک کودکم تماس بگیرم؟

اگر کودک شما نشانه‌های مشکل تنفسی (از قبیل خس‌خس کردن، سرفه، نفس کم آوردن، یا ورم گلو) دارد ی بیهوش شده است و یا اگر اسهال یا استفراغ شدید دارد فورا با اورژانس تماس بگیرید. این نشانه‌ها، همراه با کهیر، می‌توانند علامت بروز شوک آنافیلاکتیک باشند: یک واکنش آلرژیک بالقوه کشنده.

اگر کودک شما ناراحت است، از پزشک بپرسید که آیا می‌توانید آنتی‌هیستامین خوراکی که بدون نسخه نیز به فروش می‌رسد برای کاهش خارش و تورم به او بدهید یا خیر. پزشکان در برخی موارد، استروئیده را برای درمان کهیرهایی که به آنتی‌هیستامین‌ها پاسخ نمی‌دهند، تجویز می‌کنند.

اگر کهیرها بیش از یک هفته باقی ماندند، حتی اگر مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کنند، با پزشک او در این باره صحبت کنید.

kahir (1)

منبع: نی نی سایت