SiteLogo

ترس کودکان در خواب | نحوه برخورد با کابوس کودکان

0 416
ترس کودکان در خواب

ترس از تاریکی ، هیولاهای موجود در داخل کمد ، یا اضطرابی که هنگام خواب به کودکان می آید ، همه ترس هایی هستند که کودکان در مقطعی از دوران کودکی خود با آن روبرو می شوند و این یک مشکل رایج در کودکان است. در واقع نقش والدین در کاهش تعداد عادات ناسالم در کودکان بسیار مهم است. به طور کلی ، اگر ترس کودکان مانع از خوابیدن آنها در شب شود ، باید علت وحشت شبانه در کودکان را جستجو کرد و در نهایت اقدامات لازم برای کاهش و در نتیجه درمان این بیماری صورت گرفت. در این مقاله ، ترس شبانه کودک از تاریکی و راه های حل آن را بررسی می کنیم.

وحشت شبانه کودکان

برای بسیاری از کودکان ، دلیل اصلی اضطراب و ترس در شب این است که نمی توانند بخوابند و اغلب هنگام نزدیک شدن به زمان خواب می ترسند. برای برخی از کودکان دلیل بی خوابی این است که انرژی آنها در طول روز کم نمی شود و آنها می خواهند سرگرم شوند. سایر کودکان در نیمه های شب بیدار می شوند و به سختی می توانند دوباره بخوابند. برای دیگران ، نگرانی اصلی ترس از تنهایی است. بسیاری از کودکان و نوجوانان در خوابیدن با والدین خود احساس امنیت می کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان ، به ویژه اگر اضطراب جدایی دارند ، گاهی گریه می کنند یا حتی التماس می کنند که با والدین خود بخوابند. این می تواند مشکلات زیادی نه تنها برای کودکان بلکه برای والدین نیز ایجاد کند. وقتی کودکی از ترس تنها ماندن با والدین خود می خوابد ، از تجربه ترس کودک جلوگیری می کند و در نتیجه ، عادت های بد زیادی در کودک شکل می گیرد. به طور کلی این کودکان روبرو شدن با ترس و رویارویی با ترس را یاد نمی گیرند و فکر می کنند که اگر تنها بخوابند ، در معرض خطر قرار می گیرند.

 

ترس کودکان در خواب

علت ترس کودکان از خوابیدن

شبها معمولاً ترس کودکان از چیزهای مختلف شروع می شود. عوامل متعددی باعث ایجاد ترس در کودکان می شود. موارد زیر دلایل اصلی ترس در کودکان در هنگام خواب است:

ترس از تاریکی و آنچه در کمین است!

وقتی کودک بودیم ، همه از تاریکی و خیالاتی که در مورد آن داشتیم می ترسیدیم. به همین دلیل ، ما می توانیم ترس کودکان را از تاریکی تا حدودی درک کنیم. ترس از تاریکی یک مشکل نسبتاً شایع است و نصب چراغ خواب در اتاق کودک می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

بیش از حد به شب فکر می کنم

زندگی حتی برای کودکان می تواند استرس زا باشد و بسیاری از کودکان می توانند به روزی که به خواب می روند فکر کنند. گاهی اوقات کودکان می توانند این مشکل را داشته باشند. اگر این امر به صورت یک چرخه مداوم برای کودک اتفاق بیفتد ، ممکن است نشانه ای از اختلال اضطرابی در کودک باشد.

ترس کودکان در خواب

فوبیای خواب

به خواب رفتن گاهی می تواند کودکان را بترساند و برخی از کودکان تصور می کنند که در صورت خواب بیدار نمی شوند. این فوبیا می تواند کودکان را به خواب بترساند و بسیاری از کودکان حتی در زمان خستگی سعی می کنند بیدار بمانند. این فقط مربوط به شب نیست. کودکانی که در طول روز می خوابند نیز می توانند این فوبیا را تجربه کنند. این مشکل می تواند کودکان را تحریک پذیر و دست و پا چلفتی کند. اکثر کودکان می توانند از ترفندهای اجتناب از خواب برای جلوگیری از خواب استفاده کنند. به عنوان مثال ، آنها می گویند “من تشنه هستم” یا “من باید به دستشویی بروم”.

ترس های شبانه کودک

کودکان تخیلات بسیار فعالی دارند. و متاسفانه ، این تخیل در شب فعال تر می شود. تقریبا نیمی از کودکان 3 تا 6 ساله کابوس می بینند. این کابوس ها را می توان با تغییر زندگی کودک مانند تغییر مهد کودک یا خانواده یا حتی دعوا با خواهر و برادر بدتر کرد.

کابوس در کودکان

کابوس در کودکان رویاهای وحشتناکی است که اغلب آنها را از خواب بیدار می کند. این خوابها معمولاً در یک سوم آخر شب رخ می دهند. کابوس در کودکان می تواند شامل ترس یا اضطراب و سایر احساسات مانند عصبانیت ، ناراحتی ، شرم یا انزجار باشد. برای کودکان ، دیدن کابوس دیدن کودکان در خواب می تواند بسیار واقعی باشد و خوابیدن را برای آنها دشوار کند. حتی ممکن است برخی از کودکان از ترس کابوس دیدن به خواب نروند.

در حقیقت علت خواب وحشتناک کودکان هنوز مشخص نیست. اما کودکان اغلب هنگام خستگی یا استرس در طول روز کابوس می بینند. کودکانی که تروما و رویدادهای آسیب زا را تجربه می کنند ممکن است کابوس های مکرر را تجربه کنند. مصرف برخی داروها نیز می تواند باعث ایجاد ترس شبانه در کودکان شود.

ترس کودکان در خواب

نحوه برخورد با کابوس کودکان

برخورد با کابوس کودکان می تواند برای والدین چالش برانگیز باشد. در واقع ، اقداماتی وجود دارد که می تواند کابوس ها را در کودکان کاهش دهد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع روند آماده شدن برای میانجیگری انجام دهید.

مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی می خوابد:

کودکان معمولاً بیشتر از روزها به خواب نیاز دارند. خواب کافی می تواند کابوس ها و ناراحتی های کودکان را کاهش دهد.

خوابیدن را برای کودک‌تان لذت بخش کنید:

اجازه ندهید کودک شما 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب تلویزیون تماشا کند. به خصوص تماشای فیلم های ترسناک می تواند برای آنها مانند سم باشد. همچنین از خواندن داستان های ترسناک کودکان برای آنها خودداری کنید.

ترس کودکان در خواب

در مورد روزی که فرزندتان گذرانده بیشتر صحبت کنید:

از فرزند خود بپرسید آیا چیزی او را اذیت می کند. به خصوص اگر دائماً کابوس می بینید. کابوس می تواند در مورد رویدادهای مدرسه ، مشکلات خانوادگی و مسائلی باشد که آنها را آزار می دهد. موقعیت های استرس زا را در زندگی فرزند خود شناسایی کرده و در مورد آنها با او صحبت کنید.

 

به کودک خود احساس آرامش و امنیت دهید:

سعی کنید زمانی که کودک شما یک کابوس می بیند کمی او را در آغوش بگیرید. مدتی با نوزاد در رختخواب بمانید. بیشتر کودکان به دلیل خواب آلودگی دوباره به خواب می روند.کودک خود را تشویق کنید تا به رختخواب بازگردد. از توجه زیاد خودداری کنید. اما بگذارید فرزند شما در پایان شب با هر اسباب بازی ای که دوست دارد بخوابد.از روشن نگه داشتن چراغ در اتاق خواب خودداری کنید ، اما چراغ خواب می تواند برای نوزاد شما مفید باشد.کودک را در اتاق باز نگه دارید تا احساس امنیت کند.

ترس کودکان در خواب

راه های غلبه بر کابوس ها را کشف کنید.

با هم ، شما و فرزندتان می توانید راه های خلاقانه ای برای کمک به یکدیگر در غلبه بر کابوس ها بیابید. نحوه غلبه بر ترس های شبانه را بخوانید. کابوس ها را بکشید ، سپس آنها را پاره کنید و به عنوان یک حرکت نمادین آنها را دور بیندازید.