SiteLogo

چطور دهان خوشبو داشته باشیم؟

0 416
csm_IB-Mundgeruch

همه ما به دنبال این هستیم که همواره دهان خوشبو داشته باشیم. این مسئله نقش بسیار مهمی در روابط عمومی ما خواهد داشت. فرض کنیم که شما به عنوان عنصر اصلی در یک شرکت معرفی شده اید که قرار است با مشتریان وارد مذاکره شوید. حتی اگر شما مهارت بالایی در مشاوره  داشته باشید و از قدرت بیان بالایی برخوردار باشید و دهان خوشبو نداشته باشید، در همان چند دقیقه اول فرد مقابل شما به حدی کلافه خواهد شد که ترجیح می دهد سریعا بحث به پایان برسد.

همان گونه که متوجه شدید خوشبویی دهان نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. حتی بر روی اعتماد به نفس افراد تاثیرگذار خواهد بود. چه بسیار افرادی که به دلیل همین مشکل و بدبویی دهان گوشه گیر شده و سعی می کنند خود را از شرکت در مجامع، مهمانی ها و… دور نگهدارند. با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا از داشتن دهان خوشبو لذت ببرید.

علت بوی بد دهان می تواند مصرف خوراکی هایی با بوی تند و یا مشکلات گوارشی و یا بیماری های دهان و دندان باشد.

booye-bad-dahan-2

عامل اصلی التهاب لثه و ایجاد بوی بد دهان :

یک مورد دیگر به نام پلاکتهای باکتریایی وجود دارد که شروع آن از یک پلاکت زرد رنگ نرم و چسبیده، بعد از مدتی که مسواک می زنید تشکیل می شود و طی فرایند شناخته شده ای تبدیل به جرم می شود.
جرم های دندانی بر اساس ارتباط با لثه ای به دو گروه بالا لثه ای و زیر لثه ای که عاملی برای بوی بد دهان هستند تقسیم می شود :
۱ – جرم های بالا لثه ای:
معمولا” قابل رویت هستند و ممکن است محدود به یک دندان یا گروهی از دندانها شود و نسبت به جرم زیر لثه ای آسیب کمتری می رساند.
۲ – جرم های زیر لثه ای:
در زیر لبه لثه قرار گرفته و به راحتی دیده نمی شود و در معایناتی که فرد در دندانپزشکی انجام می دهد این جرم لثه کشف شده و بسیار چسبنده و متراکم هستند و نقش اصلی را در بروز بیماریهای لثه و عاملی برای بروز بوی بد دهان در افراد می باشند.

خوشبوی دهان

مراحل لازم برای داشتن دهان خوشبو

خوردن سبزیجات و میوه جات

یکی از عواملی که  باعث می شود دهان خوشبو داشته باشید، داشتن رژیم غذایی سالم است. این موضوع بسیار مهم است که شما در طول روز چه مواد غذایی را مصرف می کنید. خوردن سبزیجات و میوه جات به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و در نتیجه ضدعفونی دهان و دندان، کمک بسیار بزرگی به تمیز شدن دهان و خوشبویی دهان می کند.

consuming-vegetables-for-mouth-smell

مسواک زدن

بعد از هر بار استفاده از نخ دندان باید دندان های خود را مسواک بزنید. فراموش نکنید که طریقه مسواک زدن باید کاملا اصولی و از بالا به پایین دندان ها باشد. بعد از پایان تمیز شدن دندان ها بهتر است با برس به آرامی بر روی زبان خود بکشید تا پرزهای زبانی تمیز شوند.

برای تمیز کردن زبان با مسواک می توانید از یک مسواک مخصوص تمیز کردن زبان کمک بگیرید.

 

How-to-Prevent-Tooth-Decay

حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان باعث جدا شدن ذرات غذا و پلاک از بین دندان‌هایتان می‌شود.
جعفری، ریحان، نعنا یا برگ گشنیز همه به عنوان درمان‌های بوی بد تنفس عمل می‌کنند؛ زیرا این سبزیجات معطر حاوی کلروفیل هستند؛ رنگ‌دانه‌ای که باعث خنثی شدن بو‌ها می‌شود

 اگر مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي دهان و لثه و بيماري‌هاي ريوي و دستگاه گوارش و … هستيد حتما براي درمان به پزشك مراجعه نماييد.

الگو و شيوه مصرف مواد غذايي (رژيم غذايي) خود را اصلاح نماييد و از مصرف الكل، استعمال دخانيات و … خودداري نموده و حتما بخش عمده رژيم غذايي‌تان را به سبزيجات و ميوه‌جات و لبنيات اختصاص دهيد.

استفاده متناوب از خوشبوكننده‌هايي از قبيل: جويدن هل، قرص‌هاي نعناع، آدامس‌هاي معطر گياهي و … مي‌تواند در اين زمينه كمك كننده باشد.

 

tooth-flossing-for-breath-good-smell

شیر مصرف کنید

 شیر – هر دو نوع چرب و کم چرب – با بوی بد دهان مقابله می کند. محتوای چربی شیر و آب توانایی مقابله با بوی بد دهان را دارند به خصوص هنگامی که عامل ایجاد آن سیر باشد.

ماست

ماست و سایر غذاهای تخمیری منبعی از باکتری های مفید به نام پروبیوتیک ها هستند. این پروبیوتیک ها می توانند نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و غلبه بر سایر باکتری های مضر در بدن ایفا نمایند. تحقیقات نشان داده ماست می تواند به برطرف کردن بوی بد دهان ناشی از باکتری کمک کند.

خوردن ماست و سایر منابع پروبیوتیک به تمیزی و تازگی تنفس کمک می کند. یادتان باشد بهترین انتخاب ها برای منابع پروبیوتیک، انواع خالص آن هستند که قند اضافی ندارند. باکتری های دهان می توانند از قند و شکر تغذیه کنند، بنابراین توصیه می شود که مصرف قند اضافی را محدود کنی

mast-recipe-4

سر کشیدن چای سبز

تحقیقات نشان داده است که چای سبز حاوی پلی فنول است که به طور طبیعی دهان را خوشبو می کنند. به علاوه این که نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند و با انواع خاصی از سرطان دهان مقابله می نماید و اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید مسلما باید یک جای خاص برای چای سبز باز کنید.