SiteLogo

چگونه واژن سالمی داشته باشیم؟

0 502
چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

بخش مهمی از سلامت هر زنی به سلامت ناحیه تناسلی او مربوط می شود. زیرا مشکلات واژن می تواند مستقیماً بر باروری، میل جنسی و حتی ارگاسم در حین مقاربت تأثیر بگذارد. اگر واژن همیشه با عفونت و سایر مشکلات همراه باشد، فرد دچار استرس می شود و نمی تواند اعتماد به نفس قابل قبولی داشته باشد. برای داشتن واژن سالم، رعایت بهداشت واژن مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

عوامل موثر بر سلامت دستگاه تناسلی زنان

واژن یک کانال عضلانی بسته است که از فرج، قسمت خارجی اندام تناسلی، به دهانه رحم می رود. عوامل متعددی بر سلامت واژن تأثیر می گذارد، از جمله:

رابطه جنسی محافظت نشده: اگر در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نکنید، احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی بیشتر است.

مشکلات دستگاه تناسلی: مانند اندومتریوز و بیماری التهابی لگن. جای زخم ناشی از جراحی لگن و برخی درمان های مرتبط با سرطان و استفاده از آنتی بیوتیک های خاص می تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهد.

محصولات ضد بارداری: مانند کاندوم، اسپرم کش، دوش واژینال و غیره. آنها می توانند واژن را تحریک کرده و راه را برای عفونت هموار کنند.

بارداری و زایمان: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد.

تغییرات در سطح هورمون های بدن: به عنوان مثال، در دوران یائسگی، تولید استروژن کاهش می یابد و با کاهش آتروفی واژن، مقاربت دردناک تر می شود و خطر عفونت افزایش می یابد

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

مهمترین نکات در رعایت بهداشت واژن.

برای محافظت از ناحیه تناسلی خود در برابر عفونت و بیماری، موارد زیر را در نظر بگیرید:

تعادل PH را حفظ کنید

PH واژن معمولا بین 3.8 تا 4.5 است. اما دوش می تواند سطح PH واژن را تغییر داده و اسیدیته را کاهش دهد. در این صورت باکتری های مفیدی که به طور طبیعی در محیط واژن زندگی می کنند از بین می روند و زمینه عفونت های باکتریایی و سایر عفونت ها افزایش می یابد. دوش در بسیاری از موارد فقط بوی نامطبوع واژن را از بین می برد و هیچ خاصیت درمانی ندارد. استفاده از صابون نیز به دلیل قلیایی بودن بر روی فلور طبیعی واژن تاثیر منفی می گذارد و اسیدیته آن را کاهش می دهد.

بنابراین برای حفظ تعادل pH واژن فقط از آب یا ژل بهداشتی زنانه برای شستشو استفاده کنید. ژل پاک کننده واژن، به گفته بسیاری از پزشکان، نباید هر روز استفاده شود، اما استفاده از آن چندین بار در هفته، اثر پیشگیری کننده از عفونت خواهد داشت.

رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت واژن

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی و مایعات می تواند به سلامت واژن شما کمک کند. برخی از غذاها مانند ماست به پیشگیری و درمان عفونت های قارچی کمک می کنند. ماست سرشار از پروبیوتیک است و بنابراین می تواند باکتری های مفید بدن را افزایش دهد و خطر عفونت را کاهش دهد.

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

رابطه جنسی محافظت شده با استفاده از کاندوم

برای کمک به بهداشت واژن، باید در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. زن بودن یا مرد بودن کاندوم فرقی نمی کند. استفاده از کاندوم به پیشگیری از بیماری های مقاربتی مانند HPV، تبخال تناسلی، سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا کمک می کند.

هنگام تغییر رابطه جنسی دهانی یا مقعدی به رابطه جنسی واژینال، باید کاندوم را تعویض کنید تا از ورود باکتری های مضر به واژن جلوگیری کنید. البته سکس مقعدی هرگز توصیه نمی شود.
به اشتراک گذاشتن رابطه جنسی نیز می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. این نیز باید اجتناب شود. سعی کنید چندین بار در سال به پزشک مراجعه کنید و از نظر بیماری های مقاربتی معاینه شوید.

به ترکیبات موجود در ژل های روان کننده توجه کنید

استفاده از ژل روان کننده برای کاهش درد در هنگام مقاربت می تواند بسیار عالی باشد و همچنین تاثیر مثبتی بر میل جنسی دارد. اما باید به محتوای ژل روان کننده نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر گلیسیرین در ترکیب ژل روان کننده باشد، می تواند رشد باکتری ها را در ناحیه تناسلی افزایش دهد. برخی ترکیبات دیگر نیز pH طبیعی واژن را کاهش می دهند. به عنوان مثال: پارابن ها، اسانس ها، طعم دهنده ها، رنگ های مصنوعی.

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

حتما بعد از هر آمیزش ادرار کنید تا با کاهش خطر عفونت های دستگاه ادراری به حفظ سلامت واژن کمک کنید.

از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید

حتماً لباس زیر نخی را انتخاب کنید و سعی کنید آن را کمی گشاد نگه دارید تا جریان هوا در ناحیه تناسلی مسدود نشود. لباس های نخی خاصیت جذب رطوبت را دارند و اجازه نمی دهند رطوبت اضافی باعث افزایش باکتری در اندام تناسلی شود. اگر لباس زیرتان خیس شد، حتما آن را عوض کنید تا احتمال عفونت کاهش یابد. همچنین همیشه به خاطر داشته باشید که باید هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.

نکات مهم برای شستن ناحیه تناسلی

برای حفظ بهداشت واژن، پس از دفع مدفوع باید از جلو به عقب بشویید تا از آلودگی باکتریایی واژن و کاهش خطر عفونت مثانه جلوگیری شود. در طول دوره قاعدگی باید نوار بهداشتی خود را به طور مداوم تعویض کنید تا سلامت واژن و رحم به خطر نیفتد. اگر ترشحات طبیعی واژن روی بدنتان زیاد است، لباس زیرتان را بعد از خیس شدن بشویید.

شب ها بدون لباس زیر بخوابید.

هنگام خواب لباس زیر را در بیاورید تا هوای بیشتری به اندام تناسلی و به اصطلاح تنفسی برسد. حتی اگر می توانید، کاملا برهنه بخوابید تا پوست شما بتواند بدون هیچ پوششی نفس بکشد. تحقیقات نشان می دهد که دمای پایین و هوای خنک می تواند برای سلامتی عالی باشد. پس حتما سعی کنید بدون لباس بخوابید و خواهید دید که چقدر احساس آزادی خواهید کرد.

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟

واکسیناسیون

از واکسن های موجود برای حفظ سلامت واژن خود استفاده کنید. یکی از این واکسن ها Gardasil است که از بدن انسان در برابر ویروس HPV محافظت می کند. اگر ویروس پیشرفت کند، می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. یکی دیگر از این واکسن ها واکسن هپاتیت B است که این بیماری از راه جنسی نیز منتقل می شود و با واکسیناسیون کاملاً قابل پیشگیری است.

 کوتاه کردن موی تناسلی برای بهداشت واژن خوب است

منابع مختلف پاسخ های متفاوتی در این مورد ارائه می کنند. طبق برخی منابع، کوتاه کردن مداوم موهای زائد خطر عفونت در ناحیه واژن را افزایش می دهد. موهای زائد از ورود عرق و باکتری های مضر به اندام تناسلی جلوگیری می کند. هر چه کمتر اندام تناسلی خود را شانه کنید، کمتر احساس خارش و تحریک پوست خواهید داشت. اما برخی منابع همچنین می گویند که برای بهداشت واژن حتما موهای ناحیه تناسلی خود را کوتاه نگه دارید. چیزی که می توان نتیجه گرفت این است که حداقل در اسرع وقت موهای زائد ناحیه تناسلی خود را کوتاه نکنید.

نتیجه

در این مقاله هر آنچه که برای رعایت بهداشت واژن باید بدانید را برای شما شرح داده ایم. با رعایت این نکات می توانید از انواع عفونت ها در امان باشید و خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید. سعی کنید چندین بار در سال برای بررسی عفونت های واژن و رحم به متخصص زنان مراجعه کنید.

چگونه واژن سالم داشته باشیم ؟