SiteLogo

روش مصرف شیاف واژینال + آموزش تصویری

17 287403
روش مصرف شیاف واژینال

شیاف نوعی دارو به شمار می آید که قدرت عمل بالایی نسبت به قرص و شربت دارد، شیاف واژینال پس از مصرف سریع در بدن حل می شود و سپس به کمک رگ های روده ای وارد جریان خون می شود، چون رگ های روده ای که مسئول انتقال مواد حاصل از حل شدن شیاف هستند از کبد عبور نمی‌کنند، به همین دلیل آنزیم‌های کبد نمی‌توانند روی شیاف اثر بگذارند. شیاف مصرف غیر خوراکی دارد واز راه مقعد و واژن مصرف می شود. زمان مصرف شیاف چندان اهمیتی ندارد چون شیاف تداخل غذایی ندارد.

در خیلی از موارد تجویز شیاف به دلیل استفاده موضعی آن است، مثلا برای عفونت‌های واژن در دوران حاملگی از شیاف واژینال استفاده می‌شود چون شیاف به دلیل تماس موضعی، تاثیر آن خیلی بیشتراز پماد است. در دوران حاملگی ممکن است پزشک زنان برای کم کردن درد شیاف واژینال راتجویز کند. بیشتر موارد مصرف شیاف واژینال در دوران حاملگی است چون تقریبا شیاف نسبت به داروهای دیگر عوارض کمتری را برای جنین دارد. البته پزشک زمان تجویز شیاف واژینال حتما سن حاملگی را درنظر می گیرد.

در این مقاله شما را با روش استفاده از شیاف واژینال بیشتر آشنا می کنیم.

 نحوه گذاشتن شیاف

روش مصرف شیاف واژینال چگونه است؟

سعی کنید برای جلوگیری از میکروب وعفونت قبل از هرکاری دستهایتان را با آب ولرم و صابون بشویید.دهانه و اطراف واژن را با آب ولرم و صابون غیر معطر بشویید چون مواد معطر باعث تغییر PH محیط واژن می شوند سپس با یک حوله تمیزواژن و اطراف آن را خشک کنید.

استفاده از شیاف

سپس شیاف واژینال را آماده کنید، اگر از اپلیکاتور (وسیله ای که به کمک آن شیاف داخل واژن قرار می گیرد) آن را از جعبه در آورید و آماده‌ کنید. انتهای آن را با یک دست بین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید و از دست دیگر برای قرار دادن شیاف در ورودی آن کمک بگیرید سپس قسمت انتهایی اپلیکاتور را فشار دهید. اگر از اپلیکاتور استفاده نمی‌کنید آن را با انگشت سبابه به داخل واژن فشار دهید.

شیاف

پس از مصرف شیاف سعی کنید صاف دراز بکشید تا شیاف به خوبی جذب بدن شود. برای جذب شیاف واژینال تقریبا یک ساعت زمان لازم است اگر شیاف واژینال جذب بدن نشده باشد ممکن است احساس کنید که از واژن مایع ترشح می شود.

روش استفاده از شیاف

قرار گرفتن در پوزیشن مناسب بدنی. پاهای خود را حدود عرض شانه‌ها باز کنید؛ یک پای خود را بر روی سکویی همانند گوشه توالت فرنگی یا یک صندلی کوتاه قرار دهید تا قدری از زمین فاصله بگیرد. وضعیت مناسب دیگر دراز کشیدن بر روی کمر با زانوهای جمع شده می‌باشد.دهانه واژن خود را باز کنید. با دست غیر عامل خود لبه‌های واژن (لابیا) را باز کنید و اپلیکاتور را در دهانه آن قرار دهید.
شیاف را به درون واژن خود فشار دهید. برای وارد کردن شیاف به درون واژن می‌توانید اهرم پیستون مانند اپلیکاتور شیاف را فشار دهید یا از انگشت اشاره خود برای این کار کمک بگیرید. تا جایی که احساس نارحتی نمی‌کنید شیاف را به درون فشار دهید. اگر از پیستون اپلیکاتور استفاده می‌کنید تا ورود کامل شیاف به واژن، پیستون آن را فشار دهید.
نگهداری از اپلیکاتور. اپلیکاتور را از دهانه واژن خود خارج کنید و اگر مجدا از آن استفاده می‌کنید آن را بخوبی با آب و صابون مایع بشویید؛ در غیر اینصورت آن را داخل سطل زباله بیندازید. پس از آن دست‌های خود را نیز با آب و صابون بشویید و خشک نمائید. ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد تا شیاف استعمال شده جذب بدن شما شود. بنابراین اگر در این حین از جای خود بلند شوید ممکن است نشت مایع از واژن خود را احساس نمائید.

شیاف واژینالی

زمان استفاده از شیاف واژینال باید به این نکات توجه کنید:

هیچگاه از شیاف واژینال بدون تشخیص پزشک استفاده نکید خصوصا در دوران حاملگی

بهتراست شیاف را قبل از خواب در واژن قرار دهید چون فرصت بیشتری برای استراحت دارید.

تاحد امکان برای استفاده از شیاف واژینال در دوران حاملگی از اپلیکاتور استفاده نکنید. قبل از قرار دادن شیاف در واژن، دست های خود را ضدعفونی کنید سپس شیاف واژینال را به اندازه دو بند انگشت داخل واژن قرار دهید.

شیاف‌ها را در دمای اتاق نگهداری کنید.

بعضی از افراد هنگام استفاده از شیاف واژینال دچار حساسیت هایی از قبیل تورم در ناحیه واژن یا اطراف آن و خارش، کهیر و احساس تنگی در ناحیه قفسه سینه می شوند در این مواقع بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

شیاف واژینالی چه زمانی مصرف شود

عوارض جانبی شیاف واژینال فیتوواژکس

شیاف واژنی  عارضه خاصی ندارد اما مانند هر دارویی ممکن است در برخی افراد سوزش و خارش ایجاد کند. در صورت بروز چنین علایمی مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید .
نحوه ی مصرف شیاف

ارسال دیدگاه

آخرین دیدگاه ها

عسل وطن‌خواه
عسل وطن‌خواه

میگوید

2 سال قبل

سلام این شیاف مگه نباید ۷تا اپلیکاتور داشته باشه؟ چرا داخل بسته ۳تاهست

پریناز
پریناز

میگوید

2 سال قبل

شیاف دیکلوفناک میشه واژینال استفاده کرد ؟

پرویز
پرویز

میگوید

2 سال قبل

شیاف واژینال مترونیدازول را میشه از راه معقد استفاده کرد

مرضیه
مرضیه

میگوید

3 سال قبل

سلام.آیا دختران مجرد هم میتوانند از این شیاف استفاده کنند؟

نفیسه

در صورتیکه که پرده بکارت داشته باشید خیر بهتره از قرص خوراکی استفاده کنید که البته باید پزشک زنان نوع قرص رو براتون تجویر کنند.

ساناز
ساناز

میگوید

3 سال قبل

سلام من از شیاف واژن استفاده کردم روز بعد ترشحات خونی خارج شد میشه دلیلشو بگین

نفیسه

احتمالا موقع استفاده از اپلیکاتور به دهانه واژن خودتون آسیب زدین یعنی ایلیکاتور رو بد وارد واژن کردین و باعث شده مویرگ های اون قسمت دچار پارگی و اسیب بشن و خونریزی کمی داشته باشند.

نانا
نانا

میگوید

3 سال قبل

سلام من ۷شب از شیاف فیتوواژکس استفاده کردم الان ۲شبه که تموم شده اما امروز صب از واژنم ترشح کرم رنگ خارج شد که بوی گیاهی میده و یمقدار چرب هست این نشانه چیع؟!

نفیسه

همون باقی مانده شیاف بوده که ازتون خارج شده و جای نگرانی نیست

نیوشا شیرمردی
نیوشا شیرمردی

میگوید

3 سال قبل

سلام من عفونت داشتم ب پزشک مراجعه کردم تست پاپ اسمیردادم مشکلی نداشت برام دارونوشتن بعدازمصرف داروهاچندمدت خوب بودم ولی بازعفونتم شروع شدلطفاراهنمایی میکنیددلیلش چی هست

سارا
سارا

میگوید

3 سال قبل

سلام من شیاف را استفاده کردم ولی الان یه هفتس عفونت قهویی از واژنم خارج میشه خیلی میترسم؟؟

یگانه

خود شیافته

مامان کوچولو
مامان کوچولو

میگوید

3 سال قبل

سلام..وقتی شیاف استفاده کردم ک معمولا قبل خواب اینکارو میکنم صبح روز بعدش شیاف به حالت ترشح ازم خارج میشه..این عادیه یا نه؟؟؟همه ی شیاف باید جذب بشه؟؟

تیم پزشکیاب

سلام، شیاف متناسب با نیاز بدنتان، جذب میشه و مابقی آن خارج میشه. پس نگران نباشید.

&
&

میگوید

3 سال قبل

شیاف را چگونه استفاده کنم؟؟

دلنیا یوسفی

مقاله بروز شد و چگونگی استفاده از شیاف را در مقاله می تونید مشاهده کنید.

مقالات مرتبط