SiteLogo

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی

(دلنیا یوسفی) 23 آبان 1402
0 678
Young brunette woman drinking a glass of milk

مصرف شیر برای همه ی انسان ها لازم و مفید است. متخصصان می گویند زنانی که در طول دوران حاملگی از شیر استفاده نمی کنند نوزادان ضعیف با وزن پایین به دنیا می آورند. از نظر متخصصان تغذیه شیر بهترین و کامل ترین نوشیدنی در دوران حاملگی است. ما در اینجا سعی می کنیم اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی و تاثیراتش روی جنین را بررسی کنیم.

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی و تاثیر آن بر جنین

شیر با داشتن چندین ماده ی مغذی مهم برای سلامت و رشد جنین مهم است از جمله با داشتن:

پروتئین

پروتئین موجود در شیر با داشتن تمام اسید آمینه های مورد نیاز بدن به عنوان منبع پروتئین کامل به شمار می رود.

پروتئین به تکثیر و رشد سلول های جنین کمک می کند و باعث بهبود عملکرد آنها می شود. همچنین پروتئین موجود در شیر در دوران حاملگی به تقویت رحم، بهبود خون رسانی به سلول ها و تغذیه جنین کمک می‌کند.

اگر در دوران حاملگی پروتئین به اندازه کافی به جنین نرسد ممکن است باعث کم وزنی جنین شود.

کلسیم

زنان در طول دوران حاملگی به مقدار قابل توجهی کلسیم برای تأمین نیازهای معدنی جنین نیاز دارند. کلسیم حاصل از مصرف شیر در دوران حاملگی به رشد قد و استحکام استخوان های جنین کمک می کند.

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی

ویتامین B12

شیرمنبع مناسبی برای دریافت ویتامین ب۱۲ یا همان کوبالامین است. ویتامین B12 در سلامتی و کارکرد صحیح مغز و سیستم عصبی جنین نقش دارد.

 فرد باردار با مصرف مرتب شیر و تخم مرغ می تواند ویتامین B12مورد نیاز خود وجنین را تامین کند. ویتامین  B12 در دوران  حاملگی در پیشگیری از اختلالات و ناهنجاری های عصبی جنین و نیز تقویت هوش جنین تاثیر مثبتی دارد.

ید

میزان ید موجود در شیر در دوران حاملگی باعث تقویت رشد مغز جنین و افزایش ضریب هوشی در کودکان می‌شود.

ویتامین D

ویتامینD باعث افزایش وزن جنین می شود. مصرف  کافی ویتامین D در دوران حاملگی می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی در کودکان را در آینده را کاهش دهد.

کمبود ویتامین D احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. از جمله فواید ویتامین D در دوران حاملگی می توان به کنترل  فشاردوران حاملگی و مسمومیت حاملگی، کاهش احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و کاهش درد زایمان اشاره کرد.

زنانی که در دوران حاملگی  کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض پره اکلامپسی یا فشار خون بالا هستند و احتمال سزارین در آنها بیشتر است.

چون شیر در وزن گیری جنین موثر است کسانی که در سه ماهه ی آخر بارداری شیر بیشتری مصرف می کنند نوزادانی با وزن بالا به دنیا می آورند.

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی

انتخاب شیر در دوران حاملگی

بهترین انتخاب شیر برای دوران حاملگی شیر کم چرب و بدون چربی است. شیر کم چرب برای حفظ سلامتی زنان حامله از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوارض نخوردن شیر در دوران حاملگی:

  • نوزادانی با وزن پایین به دنیا می آورند.
  • سیستم مغزی و عصبی با تاخیر رشد می کند.

اگر زنان در طول دوران حاملگی مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف نکنند، جنین برای تامین کلسیم مورد نیاز خود از کلسیم بدن مادر استفاده می‌کند که می‌تواند باعث پوکی استخوان مادر بعد از زایمان شود.

اهمیت مصرف شیر در دوران حاملگی