SiteLogo

آیا سبک زندگی بر روی ناباروری تاثیر می گذارد؟

0 509
سبک زندگی بر روی ناباروری

هر فردی خود انتخاب می کند چگونه زندگی کند و چه سبک زندگی ای داشته باشد سبک زندگی ما با عادت های روزانه ما ساخته می شود. عادات های خوب برای ما سلامتی به ارمغان می آوردند، عادت های بد به بدن ما آسیب می رسانند. سبک زندگی غلط می تواند تمام جوانب سلامتی ما از جمله قدرت باروری تحت شعاع قرار دهد، در این مقاله عادت های ناسالمی که منجر به ناباروری می شوند را بررسی می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

ناباروری چیست؟

برای اینکه بررسی کنیم چه عاداتی منجر به ناباروری می شوند ابتدا باید معنای ناباروری برسی کنیم، منظور از ناباروری ناتوانی در تولیدمثل است. به عبارتی زوجی را نابارور می‌گویند که رابطه جنسی منظم و محافظت نشده آن ها بعد از 12 ماه منجر به بارداری نشود، در صورتی که سن خانم بالای 35 سال باشد این بازه به 6 ماه کاهش می یابد.

 

عوامل موثر بر ناباروری

ناباروری یک بیماری است. همان طور که داشتن یک شیوه زندگی غلط باعث بروز انواع بیماری مانند دیابت یا سرطان می شود در صورت سهل انگاری و داشتن سبک زندگی ناسالم قدرت باروری فرد کاهش پیدا می کند و برای بچه دار شدن به مشکل می‌خورد. در ادامه 8 عاملی که باعث نازایی معرفی می کنیم.

1- تغذیه

تغذیه تاثیر مستقیمی روی سلامتی دارد. آناتومی رحم به‌ گونه‌ ای است که کمبود انواع ویتامین مثل ویتامین D می تواند عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. همین طور برای موفقیت لقاح لازم است زن و مرد تغذیه درستی داشتی باشند و ویتامین های ضروری مانند اسید فولیک و B12 و D را دریافت کنند.

بهتر است قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید و برنامه غذایی مناسب خود را دریافت کنید، رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از بهترین رژیم های مناسب بارداری است.

2- مصرف کافئین

زیاده‌روی در دریافت روزانه کافئین برای بارداری خوب نیست، پزشکان توصیه می کنند روزانه بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنید. مصرف کافئین و الکل در کنار هم شانس بارداری در زنان را به بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

 

3- مصرف دخانیات

کسانی که دخانیات مصرف می کنند شانس کمتری برای بارداری دارند و پروسه بارداری آن ها طولانی می شود. احتمال ناباروری در زنان سیگاری 2 برابر زنان غیر سیگاری است، مضرات سیگار فقط مختص خانم ها نیست و باعث ناتوانی جنسی در مردان می شود.

اگر دخانیات مصرف می کنید و قصد دارید در آینده مادر شوید توصیه می کنیم یک عکس رنگی رحم بگیرید تا ببینید وضعیت سلامتی رحم شما چگونه است؛ و بهتر است حداقل چهار ماه قبل از اقدام برای بارداری مصرف دخانیات را قطع کنید تا رحم شما بهبود پیدا کند.

 

4- استرس

استرس می تواند روی باروری تاثیر منفی بگذارد، گاهی افراد با بالاترین سطح استرس باردار می شوند. البته گروه دیگری هم هستند که مانند گروهی قبلی خوش شانس نیستند و میزان بالای هورمون کورتیزول در خون آن ها مانع تخمک گذاری می شود شرط بارداری راحت دوری از استرس است و قرار دادن ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن را در برنامه روزانه است. پیش یک روانشناس بروید و افکار منفی را دور بریزید.

5- مصرف الکل

تحقیقات نشان می دهد مصرف مشروبات الکلی کیفیت تخمک گذاری کاهش می‌دهد. پزشکان توصیه می کنند زنان باردار و زنانی که قصد دارند در آینده باردار شوند از مصرف نوشیدنی الکلی خودداری کنند، اثرات الکل فقط به کاهش قدرت باروری خلاصه نمی شود و برای سلامتی جنین هم خطرآفرین است، مصرف الکل قبل از لقاح برای جنین نقص قلبی به همراه می آورد.

شما برای اینکه قبل لقاح از سلامتی خود مطمئن شوید می توانید انواع چکاب های زنانه را انجام دهید در بین آزمایش های مختلف هزینه عکس رنگی رحم مناسب‌تر و اطلاعات جامع‌تری در مورد دستگاه تناسلی‌تان در اختیار شما می گذارد.

 

6- مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موجود در پاک ‌کننده ‌ها، محصولات زیبایی، هوا می تواند تاثیر منفی روی باروری زن و مرد بگذارد. در مردان باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم شود و در زنان تخمک گذاری را سخت‌تر کند. به طور کلی مواد شیمیایی با اختلال در غدد درون ریز، آسیب به دستگاه تناسلی زنان و مردان و اختلال در رشد جنین باعث ناباروری می شودند.

7- وزن

کسانی که وزن متناسبی دارند شانس بیشتری برای بارداری دارند کمبود یا اضافه وزن هر دو می تواند برای باروری ایجاد مشکل کند، برای اینکه بفهمید وزن شما متناسب است می توانید به پزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید این مورد را برای شما بررسی کند.

اضافه وزن و چاقی شکمی می تواند عامل تخمدان پلی کیستیک شود، تخمدان پلی کیستیک یکی از اصلی‌ترین علت های نازایی است، چاقی در مردان هم مشکل ساز است و باعث کاهش تعداد اسپرم سطح هورمون های جنسی مردانه مانند تستسترون می شود.

همان‌طور که اضافه وزن می تواند عامل نازایی باشد لاغری بیش از اندازه هم می تواند بر قدرت باروری تاثیر منفی بگذارد، استروژن جزو مهم ترین هورمون های باروری و تخمدان است، در کسانی که چربی کمی دارند این هورمون کمتر ترشح می شود و تاثیر منفی در چرخه قاعدگی می گذارد.

 

8- دارو

بعضی از دارو ها مانند دارو فشارخون و دارو های روان‌گردان می توانند عوارضی مانند ناباروری داشته باشند. از جمله دارو هایی که تاثیر آن ها بر رو ناباروری اثبات شده داروهای استروئیدی مانند کورتیزون و پردنیزون، کرم ها و ژل هایی که حاوی استروژن و پروستروژن، دارو های فشار خون قدیمی مانند متیل دوپا، سولفاسالازین و دارو های ضدافسردگی است.

9- مصرف کافیئن

زیاده‌روی در دریافت روزانه کافئین برای باروری خوب نیست، پزشکان توصیه می کنند روزانه بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنید. مصرف کافئین و الکل در کنار هم شانس بارداری در زنان را به بیش از 50 درصد کاهش می دهند.

10- ورزش

انجام تمرینات ورزشی برای بدن بسیار مفید و باعث خون رسانی و اکسیژن رسانی به تخمدان ها می شود، اما پزشکان بر این باور هستند انجام ورزش سنگین و حرفه ای بیش از 5 ساعت در هفته برای کسانی که تازه فعالیت ورزشی خود را می خواهند آغاز کنند می توانند باعث تخمک گذاری را متوقف کند.

 

سخن پایانی

اگر شما تصمیم به فررند آوری دارید بهتر است به سبک زندگی خود توجه کنید و یک سبک زندگی سالم برای خود بسازید. برای حفظ قدرت باروری ورزش کنید، تغذیه سالم داشته باشید، استرس را از خود دور کنید و وزن خود را کنترل کنید. سلامت جنین به سلامت شما بستگی دارد در طول 9 ماه بارداری بدن شما خانه نوزادتان خواهد بود و شما مسئول ساختن بهترین خانه هستید.