SiteLogo

درمان فشار خون پائین

0 577
فشار-خون-پایین

یکی از بیماری های مزمن که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند بیماری فشار خون است. بیشتر افراد از خطرات بیماری فشار خون بالا مطلع هستند زیرا فشار خون بالاتر از 90.140 میلیمتر جیوه خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

طبق بررسی های انجام شده حدود 18% افراد با افت فشار خون مواجه هستند و این افراد دارای فشار خون پایین هستند. برخلاف فشار خون بالا افراد مبتلا به افت فشار خون یا دارای فشار خون پایین دچار هیچ گونه اختلال ونگرانی جدی نمی شوند مگر در موارد خاص.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت فشار خون زیر 60/100 در زنان و70/110 در مردان فشارخون پایین محسوب می شود و متخصص باید علت اصلی افت فشار خون را بررسی کند، تا مطمئن شود که علت افت فشار خون بدلیل یک اختلال ارگانیک است و یا موقت و گذرا است.برای مثال ممکن است افت فشار خون ناشی از کم کاری غده تیروئید و یا نارسایی قلبی باشد.

فشار خون پائین اگر به دلیل اختلالات ارگانیک نباشد، بیماری محسوب نمی شود. از علایم شایع کسانی که دچار افت فشار خون هستند می توان به سرگیجه، وزوز کردن گوش، احساس خستگی، دست و پای سرد اشاره کرد.

پزشکان افت فشار را به سه گونه ی: تنظیمی، مزمن و اپیزودیک تقسیم بندی کرده اند.

فشارخون پایین

افت فشار تنظیمی:

افت فشار تنظیمی باتغییر سریع حالت بدن اتفاق می افتد برای مثال زمانی که بدن از حالت دولا یا نشسته سریعا به حالت ایستاده تغییر حالت بدهد، در این حالت ممکن است شخص دچار سرگیجه شود. اما افت فشار مزمن یا اپیزودیک مربوط به اختلال در سیستم گردش خون است که در این حالت شخص دچار ضعف حافظه یا خستگی سریع می شود.

افراد پیر باید توجه بیشتری به افت فشار خون داشته باشند زیرا افت فشار خون باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها می شود، درنتیجه ممکن است این عارضه در این افراد موجب لغزش و زمین خوردن و شکستگی استخوان شود.

افت فشار خون

درمان فشار خون پائین:

اگر علت افت فشار خون موقت و گذرا باشد و مربوط به اختلالات تیروئید یا قلبی نباشد نیاز به مصرف داروی خاصی نیست. تنها باید به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشند. استفاده از جوراب واریس می تواند به بهبود جریان خون و گردش خون و در نتیجه افزایش فشار خون کمک کند. اما حتما قبل از استفاده از جوراب واریس با پزشک مشورت کنید.

داشتن تحرک می تواند از افت فشار خون جلوگیری کند وبه گردش سریع خون کمک کند. افرادی که دچار افت فشارخون هستند می تواند صبح ها قبل از بلند شدن در حالت درازکش با پا دوچرخه بزنند. درغیر این صورت ممکن است هنگامی که بلند می شوند چشمشان سیاهی برود یا دچار سرگیجه شوند. افرادی که دارای افت فشار خون هستند باید آهسته تر و با احتیاط تر از جای خود بلند شوند.

ورزش های هوازی مفید برای پیشگیری ازعواقب وبهبود افت فشارخون می توان به پیاده روی، دوچرخه سواری و اسکی اشاره کرد. همچنین تناوب بین دوش آب گرم و سرد سیستم قلبی- عروقی را تحریک کرده و به گردش خون کمک می کند.

افرادی که دچار افت فشار خون هستند می توانند غذاهای پرنمک مصرف کنند. همچنین این افراد سعی کنند وعده های غذایی خود ومصرف مایعات را افزایش دهند.

کاهش فشار خون