SiteLogo

۹ روش درمان وزوز گوش

(دلنیا یوسفی) 24 خرداد 1401
0 383
درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش آیا ممکن است؟ چرا امروزه درمان های مختلفی برای وزوز گوش وجود دارد؟

وزوز گوش دلایل مختلفی دارد همچنین فیزیولوژی بدن افراد نیز با همدیگر متفاوت می باشد. بنابراین طبیعی است که درمان های مختلفی نیز برای وزوز گوش وجود داشته باشد. حال آیا این درمان های وزوز گوش موثر هستند؟ در جواب باید گفت که اگر پاتولوژی و دلیل وزوز گوش را بشناسیم و درمان مناسب با بیمار را انتخاب کنیم، قطعا درمان وزوز گوش جوابگو خواهد بود.

درمان وزوز گوش

امروزه چندین روش درمان وزوز گوش توسط پزشکان تجویز می شود. همچنین مبتلایان به وزوز گوش نکاتی را برای مدیریت سبک زندگی پیدا کرده اند که علائم آنها را بهبود می بخشد. گاهی اوقات، یک تغییر ساده در سبک زندگی شما نیز می تواند به عنوان یک درمان وزوز گوش عمل کند. در ادامه ۹ روش درمان وزوز گوش ذکر شده است که جزو جدیدترین درمان وزوز گوش می باشند.

روش هایی که پزشک برای درمان وزوز گوش توصیه می کند

طی سال‌ها تحقیق، هنوز یک درمان ۱۰۰ درصد موثر برای وزوز گوش وجود ندارد. اما درمان‌های زیادی وجود دارد که شنوایی شناس یا متخصص وزوز گوش ممکن است برای کاهش وزوز گوش‌تان پیشنهاد کند. آنچه اغلب بهترین نتیجه را دارد، ترکیبی از دو یا چند استراتژی تسکین وزوز گوش است. برخی درمان ها به طور مستقیم به کاهش وزوز گوش شما کمک می کنند. روش های دیگری نیز وجود دارند که میزان آزار و اذیت و حس بد وزوز گوش را کاهش می دهند.

اکثر درمان‌های وزوز گوش که امروزه در دسترس هستند، به نادیده گرفتن میزان شنیدن وزوز گوش تمرکز دارند. اگرچه ممکن است این روش ها بی اثر به نظر برسند، اما درمان‌هایی که در ادامه توضیح داده می شوند، از طریق آزمایش‌های بالینی ثابت شده‌اند که به افراد دچار وزوز گوش کمک می‌کنند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

۱. درمان مشکلات پایه ای و زمینه ای وزوز گوش

خیلی چیزها می توانند باعث وزوز گوش شوند. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که وزوز گوش می تواند نشانه یک اختلال در سلامت شما باشد. دقیقا عین درد که نشانه وجود مشکل در جایی از بدن است. بعنوان مثال، ممکن است در اثر عفونت گوش یا سینوس دچار وزوز گوش شوید. لازم به ذکر است که وزوز گوش می تواند یک مورد ساده از تجمع جرم گوش باشد. عوامل دیگری که باعث وزوز گوش می شوند عبارتند از:

  • کم شنوایی
  • واکنش به دارو
  • آسیب سر یا گردن
  • فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی
  • کلسترول بالا
  • اضطراب، استرس یا افسردگی
  • ضربه مغزی
  • آرتروز
  • مشکلات تیروئید
  • دیابت
  • فلج بل

هنگامی که پزشک یا متخصص شما تصویر کاملی از سابقه پزشکی شما دریافت می کند، می تواند شما را راهنمایی کند که کدام درمان به کاهش وزوز گوش شما کمک می کند.

۲. سمعک

سمعک گوش

بسیاری از موارد ابتلا به وزوز گوش ناشی از کم شنوایی می باشد. در این موارد، سمعک نه تنها به جبران کم شنوایی شما کمک می کند، بلکه می تواند وزوز گوش شما را نیز بهبود بخشد. بنابراین سمعک جزو وسایل درمان وزوز گوش می باشد. امروزه سمعک های مختلفی در بازار وجود دارند که می توانند در درمان وزوز گوش کمک کننده باشند. از جمله این سمعک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سمعک فوناک
  • سمعک سیگنیا
  • سمعک رکستون

در گوش داخلی ما سلول های مویی شنوایی وجود دارند. اگر این سلول ها بمیرند، دوباره رشد نمی کنند. این همان چیزی است که باعث کم شنوایی می‌شود (اگرچه، اخیرا برخی مطالعات جدید در زمینه رشد مجدد سلول های مویی گوش داخلی جهت درمان وزوز گوش و کم شنوایی در حال انجام است).

رایج ترین راه حل برای کم شنوایی سمعک است. تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۶۰ درصد از مبتلایان به وزوز گوش با استفاده از سمعک، وزوز گوششان کاهش می یابد. امروزه سمعک‌های مدرن با استفاده از اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی های هوشمند، نقش مهمی را در درمان وزوز گوش ایفا می کنند. شما بوسیله این اپلیکیشن ها می توانید برنامه درمان وزوز گوش خود را شخصی سازی کنید.

۳. دستگاه های پوشش دهنده صدا

درمان وزوز گوش

این دستگاه ها به طور خاص برای بیماران مبتلا به وزوز گوش طراحی شده اند. این دستگاه ها را می توان به طور خاص برای فرکانس وزوز گوش شما برنامه ریزی کرد تا باعث پوشاندن صدای وزوز گوشتان گردد.

در برخی موارد، علاوه بر درمان وزوز گوش می‌توان این دستگاه ها را طوری برنامه‌ریزی کرد که نویز سفید یا صدای ملایمی مانند آب جاری را پخش کنند تا باعث ایجاد حس خوشایند در شما گردد.

۴. دستگاه های نویز سفید

دستگاه‌های دارای نویز سفید برخلاف سمعک‌ها و دستگاه‌های پوشاننده صدا که بر روی گوش شما قرار می گیرند، بلندگوهای کوچکی هستند که در اتاق خواب قرار می گیرند تا صداهای طبیعت یا فرکانس‌های نویز سفید برنامه‌ریزی شده تولید کنند. همچنین می‌توانید از تبلت یا تلفن هوشمند خود برای این منظور استفاده کنید. بسیاری از مبتلایان به وزوز گوش به این امر واقف هستند که استفاده از نویز سفید بسیار در کاهش آزاردهندگی وزوز گوش موثر است.

۵. داروهای تجویزی

در حال حاضر، هیچ نسخه و داروی تایید شده ای توسط FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) به طور خاص برای درمان وزوز گوش وجود ندارد. اما برخی از پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که در اصل برای درمان سایر بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها در تسکین و درمان وزوز گوش کمک کننده هستند.

پزشکان از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی گرفته تا داروهای تشنج، آلزایمر، داروهای فشار خون بالا و … را جهت درمان وزوز گوش تجویز می کنند. پزشکان در حین تجویز این داروها از بیمار تاریخچه گیری بعمل آورده و بهترین نوع دارو را با توجه به مشکلات زمینه ای بیماران تجویز می کنند. در صورت تجویز دارو توسط پزشک خود، حتما از آن استفاده کنید.

۶. درمان شناختی رفتاری (CBT)

تقریباً در تمام مطالعات و مقالات تحقیقاتی در زمینه تکنیک های مدیریت و درمان وزوز گوش، درمان شناختی رفتاری (CBT) بارها و بارها به عنوان موثرترین درمان برای کاهش ادراک وزوز گوش و بهبود کیفیت کلی زندگی ذکر شده است. زیرا از دلایل وزوز گوش ممکن است استرس شدید، اضطراب، افسردگی یا بی خوابی باشد که این موارد را می توان به طور موثر با CBT مدیریت کرد.

درمان وزوز گوش با CBT، یک درمان اثبات شده است که در آن یک مشاور یا درمانگر حرفه ای بر اساس نیازهای شما طی چندین جلسه با شما کار می کند. این جلسات به شما کمک می‌کنند تا محرک‌های وزوز، الگوهای ذهنی که ممکن است در تشدید وزوز شما نقش داشته باشد را شناسایی کرده و یاد بگیرید که چگونه با شرایط خود زندگی کنید. ثابت شده است که افراد مبتلا به وزوز گوش که از CBT استفاده می‌کنند، علائم ناشی از وزوز گوش را کاهش داده‌اند.

۷. درمان وزوز گوش به روش بازآموزی (TRT)

درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT) در اوایل دهه 90 معرفی شد. این روش مشابه CBT، بر کمک به یادگیری نحوه زندگی با شرایط موجود تمرکز دارد، اما به طور خاص برای بهبود وزوز گوش طراحی شده است. سه مرحله وجود دارد که یک متخصص TRT با شما طی خواهد کرد:

  1. آنها نگاه بسیار عمیقی به تاریخچه پزشکی و شخصی شما و همچنین عادات روزمره شما خواهند داشت.
  2. دستگاه کوچکی برای قرارگیری در پشت گوش معرفی خواهند کرد که با ایجاد صدا، حواس شما را از درک وزوز گوش منحرف می کند.
  3. آنها به شما یاد خواهند داد که چگونه صدای وزوز گوش خود را نادیده بگیرید.

شنوایی شناسان همچنین ممکن است از تکنیک های تمرکز حواس و حفظ آرامش نیز استفاده کنند تا به شما در مقابله با استرس وزوز گوش کمک کنند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که TRT برای طیف وسیعی از مبتلایان به وزوز گوش بسیار مفید است.

۸. تمرینات فیزیکی

مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده اند که اکثر بیماری های مزمن امروزه ناشی از کمبود ورزش می باشند. ممکن است نسخه عجیبی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهند که وزوز گوش را می‌توان با شروع یک برنامه تمرینی بهبود بخشید. نیازی نیست که یک برنامه تمرینی شدید باشد. پیاده روی یا یک فعالیت آسان دیگر می تواند آن چیزی باشد که برای کنترل وزوز گوش خود نیاز دارید.

۹. مدیتیشن

چند سال پیش، مطالعه‌ای برای بررسی اینکه آیا مدیتیشن با کاهش استرس می تواند در کاهش درد نیز دخیل باشد، انجام گردید. محققان مشاهده کردند که مدیتیشن می تواند موارد زیر را بهبود بخشد:

  • بیخوابی
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • آسم
  • فیبرومیالژیا
  • اضطراب
  • وزوز گوش

مطالعه دیگری تحت عنوان “اثرات مدیتیشن ذهن بر وزوز گوش” نشان داد که مدیتیشن ذهن می تواند به مدیریت وزوز گوش کمک می کند. مدیتیشن ذهن شامل چندین تکنیک است که به شما این امکان را می دهد تا بر آگاهی خود تمرکز کنید. استفاده از تکنیک های تنفس و تصویرسازی هدایت شده یک تمرین رایج در مدیتیشن است. آموزش مدیتیشن به شما این امکان را می دهد که تمرکز خود را از وزوز گوش خارج کرده و به طور کامل بر روی خودآگاهی تمرکز کنید.

درمان وزوز گوش در کلینیک رُزنتال

کلینیک رُزنتال با بهره گیری از بهترین و جدیدترین دستگاه ها و شنوایی شناسانی که دارای مدرک دکتری تخصصی هستند، اقدام به درمان وزوز گوش شما عزیزان می نماید. برای درمان وزوز گوش خود می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۴۸۱۶۹۵ تماس حاصل نموده و مدارک خود را نیز به همین شماره واتس آپ نمایید. متخصصین ما در سریعترین زمان ممکن شما را راهنمایی خواهند کرد.