SiteLogo

جویدن ناخن درکودکان و راهکار های جلوگیری از آن

0 869
جویدن ناخن درکودکان

شما نیز ممکن است با تصاویری از جویدن ناخن در کودکان مواجه شده باشید و این موجب آزارتان شده باشد و از این تصاویر احساسات ناخوشایندی را تجربه کرده باشید. به نظر شما به چه دلیل کودکان ناخن های خود را می جوند ؟ آشنایی با این دلایل می تواند به شما کمک کند تا به درمان این دسته از اختلالات در کودکان خود کمک های بسیاری نمایید. این روزها کودکان بسیاری را می توان یافت که ناخن های خود را می جوند اما بایستی بدانید این امر مضرات قابل توجه ای برای آن ها داشته و لازم است در راستای از بین بردن جنین عاداتی تلاش کرد تا از بیمار شدن کودک خود جلوگیری نمود.

با توجه تحقیقاتی که تاکنون صورت پذیرفته است والدین نگرانی های قابل توجه ای در راستای جویدن ناخن در کودکان خود دارند و همواره به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای برطرف نمودن این مشکل هستند. این دسته از عادات و یا اختلالات ناشی از اضطراب های دورنی است که بیشتر کودکان به آن مبتلا هستند و شما به عنوان والدین آن ها بایستی با ملایمت به کودکان خود کمک کنید تا با این اضطراب های درونی مقابله نموده و به این طریق فرزند خود را درمان کنید. با مطالعه مطالبی که تاکنون بیان شد ممکن است بپرسید که دلیل اصلی جویدن خانم در کودکان چیست و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد ؟

 

جویدن ‌‌ناخن

جویدن ناخن ها را به عنوان نوعی رفتار وسواسی می شناسند که در حال حاضر کودکان بسیاری بدون اطلاع یعنی به صورت ناخواسته آن را انجام می دهند البته این بدان معنا نیست که بزرگسالان نیز این عمل را انجام نمی دهند در حالی که بزرگسالانی را نیز می توان مشاهده نمود که به طور غیر ارادی ناخن های خود را می جوند بنابراین نمی توان این مجموعه از وسواس های رفتاری را محدود به کودکان نمود اما بایستی بدانید در کودکان شیوع بیشتری دارد.

دلایل مختلفی می توانند زمینه های رفتارهای وسواسی را فراهم سازند که اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی به آن ها داشته باشیم می توان اضطراب ، خستگی ، استرس و تنهایی را نام برد که در هر فرد شدت متفاوتی دارند اما به طور کلی می توانند موجب جویدن ناخن شوند. در حوزه روان شناختی نیز یک مجموعه اختلال را که منتهی به جویدن ناخن در کودکان می شوند معرفی نموده اند که این اختلالات شامل اختلال وسواس فکری _ عملی ، اختلالات اضطرابی ، شب اداری و اختلال تمرکزی بیش فعالی می شوند. با این تفاسیر می توان یکی از راه های درمان جویدن ناخن در کودکان را درمان این اختلالات زمینه ای دانست.

 

علت و دلایل جویدن ناخن در کودکان

جالب است بدانید براساس تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته اند 38 درصد از کودکانی که سنی بین 4 تا 6 سال دارند با اختلال جویدن ناخن مواجه بوده و والدین آن ها نیز نگرانی های بسیاری در این زمینه دارند. برخی ممکن است بر این باور باشند که این اختلال پس از مدتی برطرف خواهد شد در حالی که این باور کاملا اشتباه بوده و بایستی بدانید این اختلال عادتی نیست که یکی دو روزه برطرف شود و حتی ممکن است در سنین 10 سالگی به ارج خود برسد بنابراین لازم است به فکر یک راه چاره برای درمان آن باشید اما به چه صورت ؟

شما درگام اول باید با دلایل بروز جویدن ناخن درکودکان آشنا شوید زیرا این امر به شما کمک می کند تا روند درمانی موفقیت آمیزی را طی کنید. برخی از دکتر های روانشناس بر این باورند که این عادت ناشی از فشارهای روحی و روانی بوده و مشکلاتی که ممکن است روزانه برای کودکان شما اتفاق بیافتند قادرند تا زمینه های بروز این عادت را فراهم سازند.

اگر شما نیز در دسته ی افرادی قرار دارید که فکر می کنید بچه ها در عوالم بچگی خود اضطراب و یا فشار عصبی خاصی را تحمل نمی کنند باید بگوییم که کاملا اشتباه فکر می کنید چرا که هرگونه برخورد تند با     بچه ها می تواند به راحتی موجب ایجاد فشار عصبی و اضطراب در آن ها شده و متعاقبا باعث شود تا ناخن های خود را بجوند. توجه داشته باشد که کمبود اعتماد به نفس و یا خجالتی بودن نیز از مهم ترین دلایل جویدن ناخن در کودکان به شمار می روند که نباید نادیده گرفته شوند.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از جویدن ناخن در کودکان

جویدن ناخن درکودکان

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به راهکارهایی اشاره داشته باشیم که می توانند به شما در جلوگیری از جویدن ناخن در کودکان کمک های شایانی نمایند. به عنوان اولین گام برخورد مناسب با کودک خود را فراموش نکنید زیرا همان گونه که بیان نمودیم علت اصلی جویدن ناخن فشارهای عصبی است که کودکان از سوی اطرافیان خود تحمل می کنند. این رفتار شماست که تعیین می کند که آیا فرزندتان می تواند این عادت بد خود را ترک کند یا خیر؟

در این راستا توصیه داریم به هیچ عنوان کودک خود را سرزنش ننموده و از سرکوب نمودن برای درمان فرزند خود استفاده نکنید زیرا این امر نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه موجب می شود تا کودک شما بیشتر رفتار خود را ادامه دهد. همیشه ناخن های کودک خود را کوتاه کنید و زمانی که با صحنه جویدن ناخن در کودکان خود مواجه شدید خونسردی خود را حفظ نموده و سعی کنید حواس وی را پرت کنید و به این طریق فرزندتان را مجبور کنید ناخن خود از دهانش بیرون بکشد.

از تنبیه ، تحقیر و یا سرزنش نمودن کودک خود بپرهیزید چرا که چنین رفتارهایی بیشتر زمینه های اضطراب را برای کودک شما فراهم ساخته و می تواند اعتماد به نفس او را کاهش دهد بنابراین ترساندن کودک خود را کنار بگذارید. رفتارهایی که شما در چنین شرایطی از خود نشان می دهید تاثیرات مستقیمی بر روی درمان جویدن ناخن در کودکان شما دارد بنابراین این شما هستید که تعیین کننده درمان فرزند خود می باشید.

 

درمان جویدن ناخن در کودکان

جویدن ناخن درکودکان

شما برای درمان جویدن ناخن در کودکان بایستی با احتیاط عمل کنید و نکات بسیار مهمی را رعایت کنید. مواردی که در ادامه بیان می کنیم می توانند در این زمینه به شما کمک های بسیاری نمایند.

  • با آرامش و ملایمت عادت بد کودک خود را به وی تذکر دهید.
  • ابزارهای بازی کوچکی را برای کودک خود فراهم سازید که بتواند به راحتی آن ها را در دست های خود نگه دارد.
  • همیشه به ناخن های کودک خود توجه کنید.
  • تنبیه کردن فرزند خود را کنار بگذارید.
  • از روش جایگزینی استفاده کنید.
  • به کودک خود پاداش بدهید.
  • اضطراب ها و فشار عصبی وی را درمان کنید.

 

برای درمان به روانشناس مراجعه کنیم یا دکتر کودکان ؟

گاهی ممکن است با شدت بالایی از جویدن ناخن در کودکان خود مواجه شوید و این دلیلی جز اضطراب ندارد. در چنین شرایطی لازم است با دکتر روانشناس و یا دکتر متخصص کودکان (اطفال) مشورت کنید تا بتوانید این اضطراب ها را درمان نموده و شرایط مناسبی را برای درمان این عادات بد فراهم سازید. فراموش نکنید که شما برای از بین بردن این عادت بایستی تلاش بسیاری کنید اما یک روانشناس به خوبی می تواند در این مسیر شما را همراهی کند.

متخصص اطفال : متخصص کودکان و اطفال به مراقبت‌ها و درمان های بدو تولد نوزاد تا شروع بزرگسالی وی می پردازد. نگرانی‌های والدین و شرایط ویژه اطفال، حساسیت تخصص کودکان و نوزادان را بیشتر می‌کند.

دکتر روانشناس : دکتر روانشناس خوب با توجه به رابطه بین عملکرد مغز و رفتار می تواند ارتباط بین محیط و رفتار را بررسی کند.

 

نتیجه گیری

جویدن ناخن در کودکان نوعی اختلال به شمار می رود که دلیل اصلی آن فشار عصبی و اضطراب است که گاهی کودکان با آن ها مواجه می شوند. شما برای درمان این عادات بد کودک خود لازم است تنبیه کردن و یا سرزنش نمودن کودک خود را کنار گذاشته و با فراهم کردن یک فضای آرام به برطرف نمودن این عادات کودک خود کمک کنید و یا از دکتر متخصص کودکان و دکتر روانشناس کمک بگیرید.

منبع : سایت نوبت دهی و مشاوره آنلاین دکترتو