SiteLogo

تغذیه در دوران بارداری

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 389
تغذیه در دوران بارداری

تغذیه مناسب باعث بارداری سالم و راحت می شود. این به شما انرژی بیشتری می دهد ، خطر عوارضی مانند کم خونی ، تهوع صبحگاهی و یبوست در دوران بارداری را کاهش می دهد و به طور کلی باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. تغذیه مناسب برای کودک در حال رشد بسیار مفید است.

تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز کودک در حال رشد را تأمین می کند. این امر خطر نقص مادرزادی را کاهش می دهد و احتمال داشتن یک کودک سالم را بهبود می بخشد.

 تغذیه  نامناسب در دوران بارداری

از طرف دیگر ، تغذیه  نامناسب می تواند بارداری شما را دچار مشکل کند. عواقب یک رژیم غذایی ضعیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

وزن کم
محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
عوارض بارداری
تولد زودرس
کودکی که بیمار یا دارای نقص مادرزادی است
از دست دادن بارداری
بیماری مزمن در زندگی نوزاد دیررس
اگرچه مرگ و میر نادر ، مادر و نوزاد
اگر از دستورالعمل های پزشک در مورد تغذیه مناسب ، رژیم غذایی و افزایش وزن پیروی کنید ، احتمال بارداری سالم و داشتن کودکی سالم بیشتر است. آنچه درمورد تغذیه دوران بارداری ، نکات مربوط به افزایش وزن و برخی نکات مربوط به سلامتی باید بدانید ، در اینجا آورده شده است.

تغذیه در دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

در دوران بارداری ، مراقبت های زودرس و منظم قبل از تولد برای نظارت بر تغذیه ، افزایش وزن و سلامت کلی شما بسیار مهم است. هنگامی که توسط پزشک خود در مورد یک رژیم غذایی مناسب مشاوره و مشاوره خوبی دریافت می کنید ، به احتمال زیاد میزان توصیه شده وزن را در دوران بارداری افزایش می دهید. در هنگام ویزیت های قبل از تولد ، پزشکان همچنین با نظارت و درمان شرایط سلامتی که می توانند بر وضعیت تغذیه ای شما تأثیر بگذارند ، از بروز عوارض جلوگیری می کنند.

مواردی که می توانند سلامت تغذیه ای شما را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

سن شما
وزن قبل از بارداری
سلامتی قبل از بارداری
وضعیت اقتصادی اجتماعی
چند بار باردار شده اید
سیگار کشیدن
استفاده از الکل
استفاده از داروها
دیابت
فشار خون بالا
بیماری کلیوی
بیماری قلبی
سرطان
بیماری های عفونی مانند HIV
افسردگی

تغذیه در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی شدید

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بیشتر دیده می شود. همیشه باید در مورد علائم بیماری با پزشک خود صحبت کنید ، اما حالت تهوع و استفراغ خفیف نادر است. با این حال ، حدود 2٪ از زنان باردار ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. حالت تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری وضعیتی به نام هایپرمیزیس گراویداروم است.

استفراغ زیاد حاملگی منجر به کم آبی و کاهش وزن می شود. زنان باردار مبتلا به حالت تهوع زیادمعمولاً در بیمارستان با استفاده از مایعات و داروهای IV درمان می شوند. با درمان ، پزشکان سلامت تغذیه ای شما را حفظ می کنند تا به کودک آسیب نرساند. اما بدون درمان ، حالت تهوع و استفراغ بیش از حد می تواند برای شما و کودک در حال رشد خطرناک باشد.

افزایش وزن

وزن قبل از بارداری و میزان درآمد شما در دوران بارداری می تواند تحت تأثیر قرار گیرد:

رشد کودک شما
سلامتی بارداری
زایمان و زایمان شما
وزن تولد کودک شما
سلامتی طولانی مدت کودک شما
پزشک براساس شاخص توده بدنی (BMI) میزان سود شما در دوران بارداری را توصیه می کند. دستورالعمل های کلی عبارتند از:

زنان با وزن متوسط ​​25-35 پوند اضافه می کنند.
خانم های کم وزن باید حدود 28-40 پوند وزن اضافه کنند.
زنان دارای اضافه وزن باید سعی کنند وزن خود را بین 15 تا 25 پوند نگه دارند.
زنان چاق حدود 11-20 پوند وزن اضافه می کنند.
به طور متوسط ​​، زنان سالم در سه ماهه اول حدود 6 پوند و سپس حدود 0.5-1 پوند در هفته تا پایان بارداری اضافه وزن می گیرند.

تغذیه در دوران بارداری

کم وزن

کمبود وزن قبل از بارداری یا عدم اضافه وزن کافی در دوران بارداری می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و تولد زودرس شود. نوزادانی که با وزن کمتری به دنیا می آیند ، در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلات خاص سلامتی در اواخر زندگی مانند بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و دیابت هستند.

اضافه وزن

زنانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن می شوند یا در دوران بارداری بیش از حد چاق می شوند نیز می توانند با مشکل روبرو شوند. از عوارض چاقی و افزایش وزن بیش از حد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار خون بالا
دیابت بارداری
پره اکلامپسی
زایمان زودرس
تحویل توسط بخش C
مسائل بهداشتی برای مادر و کودک که بیش از بارداری ادامه دارد
نوزادانی که از مادران چاق متولد می شوند بیشتر با چاقی کودکان و بیماری های مزمن همراه آن مقابله می کنند.

تغذیه در دوران بارداری

درست غذا خوردن

یک زن سالم و با وزن متوسط ​​در طول بارداری هر روز باید حدود 300 کالری بیشتر دریافت کند. بعضی از مادران باردار این را بعنوان دعوت برای خوردن انواع غذاهای بی ارزش می دانند. اما انواع کالری که انتخاب می کنید به اندازه دریافت کافی مهم است. مطمئناً در دوران بارداری مجبور نیستید خود را از خوردن شیرینی جات و غذاهای ناخواسته محروم کنید ، اما می خواهید مطمئن باشید که مواد مغذی مهمی را که بدن و کودک شما به آنها احتیاج دارد قربانی نمی کنید.

شما باید سعی کنید انواع غذاها را از همه گروه های غذایی بخورید و کالری های سالم را از این طریق دریافت کنید:

گوشت لخم – گوشت کمچربی
غذاهای دریایی ایمن
سبزیجات
میوه تازه
غلات کامل
محصولات لبنی
آجیل
چربی های سالم

تغذیه در دوران بارداری

ویتامین ها و مواد مغذی

یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما و کودک کمک می کند تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز خود را دریافت کنید ، اما در اینجا چند ماده غذایی ذکر شده است که باید در دوران بارداری در ذهن داشته باشید.

اسید فولیک: اسید فولیک (یا شکل طبیعی) یک ویتامین B است. به جلوگیری از اختلالات عصبی مانند بیفیدا نخاع و سایر عوارض بارداری کمک می کند. نان و غلات غالباً با اسید فولیک غنی می شوند ، در حالی که فولات به طور طبیعی در صنوبر ، اسفناج ، آووکادو ، کلم بروکلی و عدس یافت می شود.

  DHA    :  DHA  یک اسید چرب امگا 3 است. نقش مهمی در رشد مغز و چشم کودک دارد. می توانید DHA را از ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد ، ماهی تن ، هلیبوت یا تخم مرغ و غذاهای غنی شده با DHA دریافت کنید.

آهن: شما از آهن موجود در بدن خود برای ساختن گلبول های قرمز خون استفاده می کنید. آهن برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری و آهن برای ایجاد خون رسانی سالم به نوزاد مورد نیاز است. گوشت ، جگر ، ماهی ، لوبیا ، سبزیجات برگ دار ، غلات و آجیل ها سرشار از آهن هستند. اگر آهن کافی دریافت نمی کنید یا آزمایش خون شما کم است ، پزشک ممکن است مکمل های آهن را برای شما تجویز کند.

کلسیم: کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک شما ضروری است. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای قلب و سیستم عصبی است. می توانید کلسیم را از طریق محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و یا از طریق محصولات غنی شده با کلسیم مانند آب پرتقال دریافت کنید. اگر به اندازه کافی از رژیم روزانه خود استفاده نمی کنید ، ممکن است نیاز به مکمل داشته باشید.

ویتامین D: ویتامین D و کلسیم با هم کار می کنند. آنها به استخوان ها و دندان های محکم در کودک در حال رشد کمک می کنند. ویتامین D برای پوست و چشم مهم است. ویتامین D را می توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از طریق لبنیات غنی شده مانند شیر به دست آورد.

ویتامین های دوران بارداری: تهیه تمام مواد مغذی مورد نیاز روزانه از رژیم روزانه دشوار است ، بنابراین ویتامین های قبل از تولد را مصرف کنید. ویتامین های قبل از زایمان حاوی ترکیبی از کلسیم ، اسید فولیک ، ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال ، ویتامین های قبل از تولد جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیستند. همراه با غذاهای سالم به شما کمک می کند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و کودک را دریافت کنید.

تغذیه در دوران بارداری

مایعات

شما و کودک در حال رشد خود به آب نیاز دارید. برای داشتن رطوبت و سلامتی باید روزانه حدود هشت تا ده لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. اگر ورزش می کنید یا هوا بسیار گرم است ، ممکن است به موارد بیشتری نیاز داشته باشید. با نوشیدن انواع نوشیدنی ها مانند:

اب
شیر
آب میوه
چای سرد
چای داغ
سوپ ها
شما فقط می خواهید سعی کنید نوشیدنی های شیرین و میزان کافئین روزانه خود را محدود کنید.

نکات مربوط به تغذیه

بعضی از خانم ها همیشه خوب غذا می خورند و انتقال آن به دوران بارداری را آسان می دانند. زنان دیگر برای سازگاری با یک رژیم غذایی سالم مشکل ترند و در ایجاد تغییرات توصیه شده مشکل دارند. اما به یاد داشته باشید ، شما لازم نیست که کامل باشید. اگر به توصیه های پزشک خود گوش دهید و آن را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید ، در مسیر خود قرار خواهید گرفت.

تغذیه در دوران بارداری

در اینجا چند نکته تغذیه ای برای کمک به شما در حفظ سلامتی تا حد ممکن در دوران بارداری آورده شده است.

برای پیگیری تغذیه ، افزایش وزن و سلامت عمومی در دوران بارداری ، برای مراقبت های زودرس و منظم قبل از تولد به پزشک مراجعه کنید.
در صورت امکان ، مصرف مکمل روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک را قبل از بارداری شروع کنید. سپس ، مصرف اسیدفولیک را در دوران بارداری خود ادامه دهید و انواع غذاهای حاوی فولات را بخورید.
در دوران بارداری غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید. همچنین می توانید ویتامین C را به همراه غذاهای غنی از آهن مصرف کنید تا به بدن کمک کند آهن بیشتری جذب کند.
سعی کنید کلسیم کافی دریافت کنید و ویتامین قبل از تولد خود را به علاوه سایر مکمل هایی که پزشک سفارش می دهد ، مصرف کنید.
براساس BMI و راهنمایی های پزشک مقدار مناسبی از وزن خود را به دست آورید.
از کنار گذاشتن وعده های غذایی یا روزه داری خودداری کنید. در عوض ، پنج بار در روز از جمله صبحانه ، ناهار ، شام و میان وعده ها بخورید.
وقتی احساس خستگی می کنید وقت بگذارید و استراحت کنید. این به مبارزه با خستگی و استرس کمک می کند.
با نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب بدن را هیدراته نگه دارید.
در صورت داشتن هرگونه بیماری مانند دیابت یا فشار خون بالا ممکن است به توصیه های رژیم غذایی اضافی نیاز داشته باشید. با پزشک ، متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه صحبت کنید.
اگر دکتر شما گفت اشکالی ندارد ، سعی کنید فعال بمانید. ورزش خفیف تا متوسط ​​معمولاً به خوبی تحمل می شود به شرطی که عارضه بارداری را تجربه نکنید.
به عنوان پشتیبانی به دوستان و اعضای خانواده خود مراجعه کنید و یا در گروه های آنلاین یا حضوری برای یافتن کمک در طول بارداری به دنبال زنان بگردید. به اشتراک گذاشتن دستورالعمل های خوشمزه و سالم با سایر زنان باردار می تواند به شما در حفظ مسیر درست کمک کند.
در دوران بارداری خود از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید و اگر سیگار می کشید ، سعی کنید آن را ترک کنید.
اگر در مورد سلامتی یا رژیم خود سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

تغذیه در دوران بارداری

نکته

رژیم غذایی و تغذیه بخشی مهم از بارداری و سلامت کلی است. تغذیه مناسب می تواند به بارداری راحت تر ، راحت تر و کودک سالم تر چه در بدو تولد و چه در طولانی مدت منجر شود. ممکن است خوردن صحیح غذا به طور مداوم دشوار باشد و احتمال اینکه مجبور شوید برخی از تنظیمات را در رژیم غذایی قبل از بارداری انجام دهید ، پس از فهمیدن اینکه انتظار دارید ، باید تغییراتی را انجام دهید. اما ، با انجام تمام توان خود برای خوردن وعده های غذایی متعادل در هر روز ، پیروی از توصیه های پزشک برای افزایش وزن ، مصرف ویتامین های قبل از تولد و پرهیز از الکل ، داروها و سیگار کشیدن ، گام های درست در جهت داشتن یک بارداری سالم و عزیزم سالم

تغذیه در دوران بارداری