SiteLogo

آرتروز در دوران بارداری | علائم و درمان آن

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 477
آرتروز در دوران بارداری

از آنجا که آرتروز مفاصل سراسر بدن را درگیر می کند ، افزایش وزن در دوران بارداری می تواند درد و ناراحتی را افزایش دهد. این امر به ویژه در زانو قابل توجه است. فشار بیش از حد بر ستون فقرات می تواند باعث اسپاسم ماهیچه ای یا بی حسی در پاها شود. وزن آب می تواند باعث ایجاد سندرم تونل کارپ یا سفتی در لگن ، زانو ، مچ پا و پاها شود. این علائم معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می روند.

آرتروز چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

تغییرات فیزیکی که معمولاً در دوران بارداری اتفاق می افتد می تواند به روش های زیر بر ماهیچه ها و مفاصل تأثیر بگذارد:

_مفاصل شل شده و ثبات آنها کاهش می یابد و باعث می شود که زنان باردار دچار پیچ خوردگی شوند.

_مشکلات زانو با افزایش وزن یا ضعیف شدن ماهیچه های اطراف زانو تشدید می شود، که می تواند هنگام بالا رفتن از پله یا صاف شدن زانو باعث درد زانو شود.

_رشد رحم ، انحنای ستون فقرات را برای جبران این رشد افزایش می دهد، که می تواند منجر به اسپاسم عضلات در ناحیه کمر شود و گاهی اوقات منجر به درد ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پاها شود.

_گردش خون در بدن در دوران بارداری افزایش می یابد ، بنابراین عملکرد طبیعی قلب در این دوران بسیار مهم است. اگر قلب شما به طور عادی کار می کند ، مشکلی نخواهید داشت ، اما اگر مشکلات قلبی مانند پریکاردیت (التهاب کیسه ای که قلب را احاطه کرده است) یا میوکاردیت (التهاب عضله قلب) دارید ، ممکن است پزشک از شما بخواهد منتظر بمانید. تا زمان کنترل این مشکلات ، بارداری خود را به تعویق بیندازید.

_افزایش وزن آب می تواند باعث خشکی مفصل شود ، به ویژه در مفاصل تحمل کننده وزن (لگن ، زانو ، مچ پا و پا). این مشکلات همچنین می توانند منجر به سندرم تونل مچ دست شوند ، وضعیتی که باعث درد ، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در انگشت شست و وسط می شود و معمولاً پس از زایمان برطرف می شود. هنگام مراجعه به مطب ، باید میزان آب را به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید. در صورت مشاهده آبریزش غیرطبیعی در ساق پا ، مانند ران یا صورت ، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

_تنفس: ماهیچه های تنفسی با رشد جنین به سمت بالا حرکت می کنند و باعث تنگی نفس خفیف می شوند. اگر دچار تنگی نفس شدید یا تغییر در تنفس خود دارید ، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

آرتروز در دوران بارداری

درمان آرتروز در دوران بارداری

  • اگر قبل از بارداری دچار آرتروز شده اید تا در دوران بارداری و بعد از زایمان احساس خوبی داشته باشید ، سعی کنید تا حد امکان آرتریت خود را قبل از بارداری کنترل کنید. این بدان معناست که شما باید قبل از بارداری و بعد از آن با پزشک خود تماس بگیرید و برنامه درمانی خود را با دقت دنبال کنید.
  • درمان آرتروز شما ممکن است از قبل شروع شده باشد. وقتی باردار می شوید ، باید بخشی از این برنامه را تغییر دهید. به عنوان یک زن باردار مبتلا به آرتروز ، باید موارد زیر را در برنامه درمانی خود در نظر بگیرید:
  • داروهای استئوآرتریت – داروهای استئوآرتریت خود را بشناسید و چه تاثیری بر جنین دارند
  • ورزش – برای حفظ قدرت عضلانی و انعطاف پذیری مفصل باید ورزش کنید.
  • رژیم غذایی: رژیم متعادل داشته باشید.
  • حفاظت از مفاصل – روشهای تسکین درد مفاصل و کاهش فشار بر آنها را بیاموزید.
  • مدیریت استرس: برای کمک به کاهش ناراحتی های احساسی بارداری ، باید استرس خود را مدیریت کنید.
  • داروهایی که بر درمان آرتروز در دوران بارداری تأثیر می گذارد.
  • به عنوان یک مادر باردار مبتلا به آرتروز در دوران بارداری ، باید در مورد مصرف داروهای آرتروز در دوران بارداری با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. مطمئن شوید که تمام مکمل های بدون نسخه ، نسخه و مکمل های غذایی که با پزشک مصرف می کنید را ذکر کنید. مصرف برخی داروها می تواند برای سلامت جنین شما بی ضرر باشد. اما دیگران می توانند به کودک شما آسیب برسانند. پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است بتواند داروی شما را تا بعد از تولد نوزاد تغییر دهد. اگر قصد دارید به نوزاد خود شیر دهید ، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

آرتروز در دوران بارداری

برای کاهش درد و سفتی مفاصل ، باید نکات ساده ای را در دوران بارداری رعایت کنید. مهمترین آنها موارد زیر است:

  • از کمپرس سرد و گرم روی مفاصل خود استفاده کنید.
  • بیشتر روز به مفاصل خود استراحت دهید.
  • برای کاهش فشار بر زانو و مچ پا ، پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
  • شب خوبی داشته باشید و بخوابید.
  • تا پایان زایمان ، تنفس عمیق یا سایر تکنیک های آرامش را امتحان کنید.
  • به وضعیت بدن خود توجه کنید ، زیرا ضعیف بودن می تواند فشار زیادی بر مفاصل شما وارد کند.
  • از پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری خودداری کنید. کفش های راحتی را انتخاب کنید که از پاهای شما پشتیبانی کافی داشته باشد.

آیا آرتروز در دوران بارداری خطرناک است؟

پره اکلامپسی وضعیتی است که در آن یک زن باردار فشار خون بالا و احتمالاً پروتئین بیش از حد در ادرار ایجاد می کند. این وضعیت به ندرت می تواند پس از زایمان رخ دهد. این می تواند یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی برای مادر و نوزاد باشد.

آیا بعد از زایمان دچار آرتریت می شویم؟

برخی از زنان در عرض چند هفته پس از زایمان دچار آرتریت می شوند. اگر در دوران بارداری داروی استئوآرتریت خود را از دست داده اید ، وقت آن است که در مورد بازنشستگی با پزشک خود مشورت کنید.

شما باید بتوانید ورزش را ادامه دهید ، که طیف وسیعی از حرکات و تقویت عضلات را تقویت می کند. قبل از ورزش از پزشک خود بپرسید.

اگر قصد شیردهی به نوزاد خود را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها از طریق شیر مادر منتقل می شوند و می توانند برای کودک شما مضر باشند.

آرتروز در دوران بارداری