SiteLogo

پستانک و معایب استفاده از آن

0 661
پستانک و معایب استفاده از آن

پستانک، سرپستانِ پلاستیکی، یا سیلیکونی است که برای مکیدن وآرام کردن موقت به نوزادان داده می‌شود. به طورمعمول پستانک دارای یک سرپستان، سپر دهان و دسته است. سپر دهان ویا دسته به اندازهٔ کافی بزرگ ساخته می‌شود تا از خفگی یا بلعیدن آن توسط کودک جلوگیری شود.

پستانک و معایب استفاده از آن

پزشکان و متخصصان کودک هرگز استفاده از پستانک را برای نوزادان و کودکان توصیه نمیکنند زیرا: 

پستانک باعث نفخ و دل درد میشود.

کودک با مکیدن آن هوای اضافی را وارد معده میکند واین هوای اضافه باعث ایجاد نفخ ودل درد میشود. هرچه اندازه وتعداد سوراخهای سر پستانک بیشتر باشد درنتیجه هوای بیشتری به معده ی کودک وارد میشود وهمین امر بی قراری کودک را افزایش میدهد.

 بروز مشکلات فک و دهان

 پستانک باعث می‌شود دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین باشند و در ظاهر صورت فرد تغییر ایجاد میکند. روی هم قرار گرفتن دندانها در مدت زمان طولانی باعث بروز مشکلاتی از قبیل دیر آموختن توانایی جویدن و تاخیر تکلم و حتی نوک زبانی حرف زدن کودکان شود، همچنین پستانک تمایل کودک به برقراری ارتباط وصحبت کردن با دیگران را کاهش میدهد.

پستانک و معایب استفاده از آن

اختلال در روند شیردهی

شیرخوار در بدو تولد با مکیدن سر سینه ی پستان باعث تحریک و ترشح شیر میشود؛ اما پستانک تمایل کودک به مکیدن پستان را کاهش میدهد که نتیجه ی آن کاهش شیر مادراست، بنابراین شیرخوارانی که از پستانک استفاده می‌کنند، قطع شیرمادر در ۶ ماهگی در آنها، چهار برابر بیشتر از بقیه نوزادان است.

ایجاد عفونتهای قارچی در دهان

پستانک هر چقدر هم که ضد عفونی شود، باز هم مکانی برای تجمع انواع میکروب ها و انگل ها است و می تواند کودک را دچار عفونت ها، زخم‌های دهانی و حساسیت کند. پستانک با افزایش ترشح بزاق و کاندیدا باعث افزایش پوسیدگی و افزایش میزان باکتریها میشود که عامل مهمی در بوجود آمدن عفونتهای قارچی محسوب میشود. میزان بروز کاندیدا در استفاده کنندگان از پستانک نسبت به بقیه دو برابربیشتر است، چون پستانک میزان ترشح بزاق دهان را افزایش میدهد.

پستانک و معایب استفاده از آن

 اختلال در روند وزن گیری و کاهش وزن

نوزاد با مکیدن سینه ی مادر و خوردن شیر انرژی و مواد غذایی مفید را وارد بدن خود میکند، اما با مکیدن پستانک بدون اینکه چیزی دریافت کند در واقع انرژی را هم از دست میدهد و با مکیدن آن میل نوزاد به خوردن شیر کم میشود در نتیجه باعث کاهش وزن او شده و در روند وزن گیری نوزاد و کودک تاثیر می‌گذارد.

عفونت گوش میانی در نوزادان

کودکان و نوزادان با مکیدن پستانک در واقع راه را برای ورود انواع باکتریها از مجاری بینی به گوش میانی باز میکنند که باعث ایجاد عفونت و درد و بی قراری کودک میشود. زمانی که پستانک با سطح زمین یا هر سطح دیگری در تماس باشد میکروبها و باکتریهای زیادی را به خود جذب میکند که این میکروبها باعث ایجاد عفونتهای گوارشی میشوند. اکثر پزشکان و متخصصان استفاده از آن را مناسب نمیدانند، چون معایب استفاده از آن به مراتب از فواید آن بیشتر است.

پستانک و معایب استفاده از آن