SiteLogo

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

0 453
روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

اگر دندان های سالمی دارید و می خواهید سلامت آنها را حفظ کنید و یا اگر دندان های شما در معرض پوسیدگی قرار دارند، ما در اینجا روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به سادگی، مانع از پوسیده شدن دندان هایتان شوید. اما اگر دندان های شما پوسیدگی های عمقی و شدید دارند بهتر است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید تا با روشهای درمانی نسبت به رفع مشکلات دندان ها اقدام گردد. پس از این مرحله می توانید با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در اینجا، نسبت به جلوگیری از پوسیدگی دندان هایتان اقدام نمایید.

 

دلایل اصلی پوسیدگی دندان ها

قبل از طرح روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان، بهتر است با دلایل اصلی پوسیدگی دندان ها آشنا شویم. این موارد عبارتند از:

  • ضعف بهداشت دهان و دندان
  • سبک زندگی و تغذیه فرد
  • وجود برخی از بیماری ها
  • خشکی دهان
  • تماس دندان ها و لثه با آلودگی
  • استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکی
  • عدم مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دوره ای

و چندین مورد دیگر که موارد ذکر شده از مهمترین دلایل پوسیده شده دندان ها هستند.

 

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

باقیمانده غذاها و قند برخی از نوشیدنی ها بر روی دندان مانند اسید، عمل می کند و موجب خرابی دندان ها می گردد. با روزانه حداقل دو بار مسواک زدن بخصوص نوبت مهم قبل از خواب، می توان به سادگی مانع این فرآیند شد. هر دو سه روز یکبار نیز با استفاده از نخ دندان، می توان مواد غذایی باقیمانده در بین دندان ها را خارج کرد. استفاده از دهانشویه نیز موجب مقاوم شدن دندان ها شده و عملا فرآیند شیمیایی پوسیده شدن دندان ها، متوقف شده و یا نزدیک به صفر می شود. لطفا توجه داشته باشید که مساله بهداشت دهان و دندان جزو مهمترین اصول حفاظت از دندان ها بوده و نقش بسیار کلیدی در جلوگیری از پوسیده شدن آنها دارد.

شما می توانید برای خرید مسواک، خمیر دندان، نخ دندان، دهانشویه و سایر محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان به سایت داروخانه آنلاین دکتر کاکایی مراجعه نمایید.

 

سبک زندگی اشتباه و تغذیه نامناسب

خوردن نقلات، شیرینی ها و مواد غذایی مضر برای دندان ها موجب فراهم شدن زمینه پوسیدگی دندان ها می گردد. مواد غذایی حاوی قند، اگر مدت زیادی بر روی دندان ها باقی بمانند موجب پوسیده شدن دندان ها می شوند.

 

وجود برخی از بیماری ها

افرادی که به بیماری هایی مانند دیابت و ریفلاکس معده مبتلا هستند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان ها قرار دارند. در این خصوص بهتر است با درمان بیماری ها مانع بروز پوسیدگی در دندان ها نیز شد.

 

خشکی دهان

افرادی که آب کمی مصرف می کنند و یا در هنگام خواب، با دهان باز می خوابند در معرض پوسیدگی دندان ها قرار دارند. خشکی دهان این فرصت را به باکتری ها می دهد که با سرعت بسیار بیشتری به تخریب دندان ها بپردازند. بنابراین اگر با دهان باز می خوابید بهتر است به فکر حل این مشکل باشید تا علاوه بر جلوگیری از مشکلات جسمی دیگر، از پوسیده شدن دندان ها نیز جلوگیری نمایید.

 

تماس دندان ها و لثه با آلودگی

برخی افراد عادت دارند با هر شی نوک تیزی که دم دستشان است به جان دندان هایشان بیافتند! با توجه به اینکه این اشیا معمولا حاوی میکروب های بسیاری هستند بنابراین آلودگی به شکل سریعی به دندان ها و لثه منتقل شده و روند پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند. همچنین اینکار موجب آسیب زدن به بافت لثه ها شده و مشکلاتی مانند عفونت و خونریزی لثه را در پی خواهد داشت.

 

استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکی

دخانیات و مشروبات الکی دارای مواد شیمیایی فراوانی هستند که به سادگی موجب زردی و پوسیده شدن دندان ها می گردد.

 

عدم مراجعه به دندانپزشک

یکسری پوسیدگی ها مانند پوسیدگی دندان عقل به شکل پنهان هستند و ما قادر به شناسایی آنها نیستیم. با مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص بصورت هر 6 ماه یکبار، اگر چنانچه مشکلی وجود داشته باشد بلافاصله قابل حل بوده و موجب پوسیدگی عمیق دندان و سرایت آن به دندان های دیگر نمی شود.

———————————————————————-

تهیه شده در: کلینیک دندانپزشکی سفید صدفی