SiteLogo

اصول شیردهی به نوزاد

(دلنیا یوسفی) 28 شهریور 1402
0 457
اصول شیردهی به نوزاد

نوزادان در روز چندین بار گرسنه می‌شوند و شیر می‌خورند بعضی از مادران تصور می‌کنند تا نوزاد گریه نکند نباید به او شیر داد شناخت درست علائم گرسنگی و سیری نوزاد باعث می‌شود که مادران بتوانند به‌درستی به شیردهی نوزادان را تنظیم کنند.    

علائم گرسنگی نوزادان

در گرسنگی نوزادان ما دودسته علائم راداریم :

علائم اولیه یا زودرس، علائم ثانویه یا دیررس

گرسنگی زودرس به ترتیب و مرحله‌به‌مرحله اتفاق می‌افتد در این مواقع نوزاد سرش را به‌طرف مادر می‌چرخاند و چشم‌هایش را بسته مانند زمانی که خوابش می‌آید و دهانش را باز می‌کند و لباس یا هر چیزی که دم دستش است را به‌طرف دهانش می‌برد و زبانش را تکان داده دستش را به‌طرف دهانش می‌برد و شروع به مکیدن می‌کند و همچنین صدای ملایمی از خودش درمی‌آورد و اگر ما با این علائم توجه نکنیم علائم ثانویه را شروع می‌کند دهانش را کاملاً باز می‌کند  و ابروها و پیشانی‌اش را در هم فرومی‌برد مانند حالت اخم کردن این بار به‌شدت سرش را می‌چرخاند و بعضی از بچه‌ها محکم لگد می‌زنند به حالتی که می‌خواهند اعتراضشان را نشان دهند و اگر باز متوجه نشدید گریه می‌کنند و بی‌قراری می‌کنند.

همه بچه‌ها به یک‌شکل بی‌قراری نمی‌کنند شاید در همه آن‌ها به‌این‌ترتیب نباشد اما در حالت کلی این شکل گرسنگی بچه‌هاست. بیشتر والدین تا بچه گریه نکند متوجه نمی‌شوند که بچه گرسنه است درحالی‌که گریه کردن آخرین مرحله است اگر ما در علائم اولیه متوجه گرسنگی نوزاد شویم کار ما بسیار راحت می‌شود و گریه کردن نوزاد لزوماً به معنای گرسنگی نیست.    

اصول شیردهی به نوزاد

نیاز کودک به شیر در هر وعده غذایی

اکثر نوزادان در ماه اول زندگی به 74 تا 89 میلی لیتر شیر مادر در هر بار تغذیه، تا 8 بار در روز نیاز دارند که در مجموع 591 تا 710 میلی لیتر در 24 ساعت است. پس از آن، مقدار متوسط ​​شیر مادر مورد نیاز کودک تا شش ماهگی تقریباً 769 تا 828 میلی لیتر در 24 ساعت است که به شش تا هشت وعده تغذیه تقسیم می شود و اگر کودک قبل از شش ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد کرده باشد، مقدار شیری که می خورید کاهش می یابد. به خاطر داشته باشید که این فقط یک دستورالعمل کلی است و اگر کودک شما نمی خواهد، لازم نیست سعی کنید هر روز 828 میلی لیتر شیر بدهید. همچنین، اگر کودک شما هنوز گرسنه به نظر می رسد، سینه را فقط به این دلیل که فکر می کنید قبلاً مقدار مشخصی غذا خورده است، نگیرید.

با کودکی که با شیشه شیر یا شیر خشک تغذیه می شود، تغذیه بیش از حد آسان است. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند می‌تواند شیر بسیار کمی بنوشد یا به اندازه‌ای بخورد که تشنگی خود را برطرف کند، اما کودکی که با شیشه شیر تغذیه می‌شود نمی‌تواند. کارشناسان می گویند که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، حتی زمانی که فقط کمی شیر می خواهند، معمولاً در نهایت مقدار زیادی شیر می نوشند، زیرا جریان شیر از شیشه شیر بسیار سریع است و برای کودک دشوار است که آن را متوقف کند.

برای کمک به دریافت مقدار مناسب شیر، به آهستگی شیر دهید و در طول شیردهی استراحت های کوتاهی داشته باشید، بنابراین اگر به نظر می رسد که کودک شما به سرعت شیر ​​مادر را می بلعد، پس از هر 10 بار شیر خوردن، به او فرصت نفس کشیدن بدهید. این امر به ویژه در چند ماه اول، زمانی که در حال یادگیری سرعت دادن به خودتان هستید، مهم است. اکثر نوزادان هفت تا 11 ماهه به دو تا سه وعده غذای جامد در روز، به علاوه میان وعده های کوچک، به علاوه 4 تا 5 بار تغذیه با شیر مادر نیاز دارند.

اصول شیردهی به نوزاد

چگونه بفهمیم نوزاد سیر شده است؟

وقتی‌که بچه توقفات بیشتری در حین مکیدن می‌کند و صدای بلعیدن شیر را دیگر نمی‌شنویم در این صورت بچه فقط مک می‌زند و شیر را نمی‌خورد علائم گرسنگی متوقف می‌شود و بعد از 20 دقیقه بچه آرام می‌شود. و بچه کم‌کم شل می‌شود و پستان مادر را رها می‌کند و بعضی وقت‌ها در این حالت به خواب می‌رود اگر این علائم را بشناسیم دیگر به بچه شیر اضافی نمی‌دهیم و بچه دیگر شیر اضافی را بالا نمی‌آورد بعضی وقت‌ها که مادر بیش‌ازاندازه به نوزاد شیر می‌دهد بچه شیر را از راه بینی بالا می‌آورد اگر به این موارد توجه کنیم و به‌اندازه کافی به بچه شیردهیم دیگر مجبور نیستیم به بچه پستانک دهیم برای کنترل گرسنگی بچه .

اصول شیردهی به نوزاد

چگونه بفهمیم وزن نوزاد نرمال است و خوب شیر می‌خورد ؟

برای اینکه بفهمیم کودک خوب شیر می‌خورد یا نه باید بدانیم نوزاد وقتی به دنیا آماده وزنش چند کیلو بوده است وزن طبیعی یک نوزاد سالم 3 کیلوگرم است و هنگامی‌که کودک به 6 ماهگی رسید باید وزنش 7ونیم کیلوگرم باشد این وزن متناسبی است و در این صورت می‌فهمیم کودک به‌اندازه کافی از شیر مادر تغذیه کرده است و همچنین از بدو تولد تا 6 ماهگی باید به بچه قطره A+D  روزانه 25 قطره بدهیم و از 6 ماهگی باید قطره آهن باید به نوزاد داده شود.

همچنین مادر نباید به‌اجبار به نوزاد شیر بدهد و باید از 6 ماهگی برای کودک غذای تکمیلی در نظر بگیر مانند حریر بادام و فرنی و سوپ برنج و …  برای دادن غذا کودک را مجبور به خوردن نکنیم و باید در کنار غذا شیر مادر هم داده شود بعضی از کودکان شب‌ها بهتر شیر می‌خورند و اگر کودک شما چنین بود شب شیر کافی به او بدهید  و اگر در 6 ماهگی وزن کودک شما کمتر از وزن نرمال و طبیعی بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.    

اصول شیردهی به نوزاد

توصیه های صحیح برای شیر دادن به نوزادان

برای تغذیه کامل نوزاد با شیر مادر، نکاتی وجود دارد که دانستن آنها برای تغذیه صحیح با شیر مادر ضروری و ضروری است:

  • پس از به دنیا آمدن نوزاد، سینه مادر برای شیردهی آماده می شود، تنها لازم است شیردهی را با قرار دادن مقدار زیادی هاله سینه در دهان نوزاد و در آغوش گرفتن مناسب و تطبیق صورت او با سینه آغاز کرد.
  • میزان موفقیت شما در شیردهی به اولین شیردهی اولیه، تماس پوست به پوست و مکیدن موثر کودک بستگی دارد.
  • تعداد پوشک های خیس کودک می تواند به عنوان معیاری برای تشخیص اینکه آیا شیر شما برای کودک کافی است یا خیر استفاده شود. در ابتدا ممکن است کودک به دلیل کم مصرفی یکی دو پوشک را خیس کند اما در آینده که حجم شیرش زیاد شود ممکن است 5 تا 8 پوشک را خیس کند.
  • در هنگام شیردهی سینه را از دهان کودک خارج نکنید زیرا از چربی شیری که در مراحل بعدی شیردهی وجود دارد محروم است.
  • برای جلوگیری از کاهش حجم شیر مادر، زمانی که نوزاد را به افراد دیگر می سپارید، حتماً آن را بدوشید زیرا در هنگام شیردهی بیشتر، شیر بیشتری به سینه ترشح می شود.
  • در هنگام شیر دادن سر و گردن نوزاد در یک خط و چانه نزدیک به سینه مادر باشد، زیرا اگر آویزان شود، کشیده می شود و به راحتی نمی تواند شیر بخورد.
  • بین بدن نوزاد و مادر نباید فاصله ای وجود داشته باشد، تماس پوست به پوست بین آنها وجود داشته باشد و در حین شیردهی کودک نباید در پتو پیچیده شود.
  • شما می توانید برای حفظ شکل سینه خود و تسهیل شیردهی برای نوزاد از سوتین استفاده کنید.
  • مادران برای شیر دادن نیازی به قرار دادن نوک پستان بین انگشتان خود ندارند، زیرا نوزاد فقط نوک سینه را می مکد و به درستی تغذیه نمی کند.

اصول شیردهی به نوزاد