SiteLogo

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

(دلنیا یوسفی) 11 آبان 1402
0 674
لیمو ترش بارداری

در دوران بارداری لازم است در مصرف غذاها اطلاعاتی داشته باشید به طور مثال مصرف سبزیجات و میوه ها در دوران بارداری لازم است و برای شما مفید است. در این نوشته قصد داریم تا شما را با خواص و مضرات مصرف لیمو ترش در دوران بارداری آشنا کنیم.

لیمو ترش چیست؟

لیمو ترش میوه درخت لیمو و از مرکبات است. اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو استفاده می‌شود، لیموها را بیشتر به علت آب آن‌ها پرورش می‌دهند. لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش آن‌ها می‌گردد.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

لیمو ترش از جمله مرکباتی است که حاوی ویتامین C است. لیمو سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم و فسفر است. از فواید و خواص مهم این میوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی و بیماری یبوست

علایم رایج در دوران حاملگی شامل تهوع صبحگاهی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، افزایش بویایی هستند که با مصرف یک لیوان آب لیموی گرم قابل کنترل و بهبود است.

کنترل فشار خون با مصرف لیمو ترش در دوران بارداری

مصرف این میوه در دوران حاملگی باعث می شود که رگ های خونی شما نرم و از سفتی آنها جلوگیری به عمل آید و این کار فشار خون شما را کنترل و از مراجعه زیاد به پزشک متخصص زنان و زایمان جلوگیری می کند.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

کاهش ورم پا در دوران بارداری

شما می توانید با مصرف یک قاشق چایخوری آب لیمو در آب گرم و یا ترکیبی از آب لیمو ترش و آبغوره از متورم شدن پاهایتان در دوران بارداری جلوگیری کنید.

کاهش یبوست با مصرف لیمو ترش

شما می توانید با یک برش کوچک از لیمو و گرفتن آب آن که دارای 0.7 گرم فیبر غذایی است باعث تحریک کبد و همچنین حرکت روده ها شوید و اینکار یبوست را خیلی سریع برطرف می کند.

بالا رفتن سیستم ایمنی بدن

لیمو ترش با داشتن آنتی اکسیدانها، رادیکالهای آزاد را از بین می برد و از پیری زودرس جلوگیری می کند. یک لیوان آب لیمو باعث رفع خلط می‌شود و راه عبور و مرور هوا را باز می‌کند. به دلیل خاصیت دیورتیک لیمو ترش، مصرف آب لیمو در دوران باردای کمک می‌کند تا سموم و آنتی ژن را از طریق ادرار از بدن خارج کند لیمو با داشتن مقدار زیادی ویتامین c به رفع عفونت ها کمک میکند.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

بهبود عملکرد سلول های مغز و حفظ و استحکام استخوانها

شما می توانید با مصرف این میوه به حفظ و سلامتی استخوانها کمک کنید. میزان پتاسیم موجود در لیمو ترش در عملکرد اعصاب و سلول‌های مغزی جنین موثر است. همچنین، کلسیم و منیزیم موجود در لیمو ترش به رشد استخوان‌های قوی و حفظ آنها کمک می کند. از این رو لیمو برای رشد سالم جنین در حال رشد ضروری است.

کاهش درد زایمان با مصرف لیمو

همه ی ما از دردهای زایمان چیزهایی شنیده ایم و از آن تصوراتی داریم اما مخلوطی از آب لیموترش با عسل طبیعی درآب گرم می تواند به کاهش این دردها کمک کند گفته می‌شود نوشیدن این معجون هر سه روز پس از اتمام سه ماهه اول بارداری درد زایمان را کمتر می‌کند.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی

ضررهای مصرف لیمو در دوران بارداری

لیمو هم مانند سایر مواد غذایی با داشتن فواید زیاد در صورت مصرف بی رویه می تواند ضررهایی را در پی داشته باشد.

  • لیمو با داشتن خاصیت اسیدی درموارد کمی از خانم ها باعث سوزش سردل می شود.
  • کلسیفیکاسیون استخوان و دندان: اسید سیتریک موجود در لیمو می‌تواند این شرایط را تشدید کند. رقیق کردن آب لیمو یا نوشیدن این مخلوط فوق العاده رقیق شده با نی می‌تواند به جلوگیری از مشکلات دندانی در دوران بارداری کمک کند. بعد از مصرف آب لیمو حتما آب دهان خود را به خوبی غرغره کنید.
  • در دوران بارداری سطح ایمنی بدن کاهش می یابد و مصرف آبلیموی صنعتی احتمال ویروس سالمونلا و ای کولای را افزایش می دهد پس بهتر است آبلیموی طبیعی را در منزل تهیه کنیم.
  • باوجود اینکه مصرف لیمو در بارداری مشکلی ندارد اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و مطمئن شوید که برای شما مشکلی بوجود نمی آورد.

خواص لیمو ترش در دوران حاملگی