SiteLogo

رابطه ی جنسی در دوران بارداری

(دلنیا یوسفی) 13 شهریور 1402
0 1321
rabeteh-jensi-dar-bardari-e1501426315231

متخصصان زنان و زایمان معتقد هستند که رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ خطری برای جنین ندارد، چون کیسه آب و ماهیچه‌های رحم از جنین محفاظت می‌کنند.  در هنگام نزدیکی آلت تناسلی مرد از واژن جلوتر نمی رود و وارد رحم نمی شود، بنابراین آسیبی به جنین وارد نمی شود. در دوران حاملگی ترشحات مخاطی غلیظی دهانه رحم را می بندد و جلوی انتقال عفونت در هنگام نزدیکی گرفته می شود، در نتیجه هیچگونه خطری در دوران حاملگی با داشتن رابطه ی جنسی جنین را تهدید نمی کند.

رابطه جنسی دربارداری

رابطه جنسی با جفت سرراهی یا جفت پایین

جفت  در طول دوران حاملگی اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد جنین را تهیه می‌کند و مواد زائد را از خون جنین دور می‌کند. اگر جفت در طول دوران حاملگی به جای قرارگیری  در دیواره‌ی رحم، روی قسمتی یا همه دهانه‌ی رحم قرار بگیرد،  به آن جفت سر راهی می‌گویند.

جفت سر راهی در زمان زایمان جلوی حرکت جنین به سمت دهانه رحم و کانال زایمان را می گیرد. اگر جفت، دهانه رحم را به طور کامل مسدود کند، به آن جفت سرراهی کامل می‌گویند.

اگر جفت در حاشیه دهانه رحم باشد، به آن جفت سرراهی حاشیه‌ای یا مارجینال می‌گویند و زمانی که جفت هنگام باز شدن رحم، بخشی از دهانه آن را مسدود می‌کند، از اصطلاح جفت سرراهی نسبی است. اگر لبه جفت در فاصله‌ای نزدیک به دهانه رحم قرار داشته باشد ولی روی دهانه آن نباشد، وضعیت جفت پایین نامیده می‌شود.

پزشکان داشتن رابطه ی جنسی را برای زنان بارداری که دارای جفت سرراهی ویا جفت پایین هستند منع می کنند زیرا فشار ناشی از رابطه ی جنسی می‌تواند به دهانه رحم فشار وارد کند  و این فشار به لبه جفت منتقل می شود و باعث کنده شدن یا خونریزی جفت و در پی آن سقط جنین می شود. زنانی که دارای جفت پایین هستند تا اتمام دوران حاملگی نباید نزدیکی جنسی یا معاینه ی واژنی داشته باشند. یکی از علایم  داشتن  جفت سرراهی، خونریزی ناگهانی  و بدون درد و خون روشن است که معمولا در اواخر سه ماهه دوم تا سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد.

رابطه جنسی دربارداری

رابطه جنسی در سه ماه اول بارداری

اگر بارداری طبیعی و نرمال دارید  داشتن رابطه ی جنسی در سه ماه اول بارداری هیچگونه خطر و آسیبی به جنین وارد نمی کند، اما اگر سابقه ی سقظ ، بارداری دو یاچند قلویی، جفت سرراهی، سابقه ی زایمان زودرس، خونریزی یا لکه بینی را دارید باید در مورد داشتن رابطه ی جنسی با پزشک مشورت کنید.

رابطه جنسی در سه ماه دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری به دلیل کاهش سطح هورمون  HCG  وتوازن بهتر بین پروژسترون و استروژن میل جنسی افزایش می یابد، درنتیجه  اگر در سه ماهه اول بارداری مشکل خاصی نداشته باشید  در سه ماهه دوم، هم داشتن رابطه جنسی هیچ مشکلی ندارد، بجز در مواردی که فرد سابقه ی سقط مکرر، جفت سرراهی، نشت مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس، دخول دردناک و خونریزی داشته باشد باید از داشتن رابطه جنسی پرهیز کند.

رابطه جنسی دربارداری

رابطه جنسی در سه ماه سوم بارداری

در سه ماهه آخرحاملگی  انقباضهای رحم بیشتر می شود، اما داشتن رابطه جنسی در سه ماهه سوم بارداری هم مشکلی برای جنین ندارد اگر فرد باردار دچار موارد زیر نباشد:

  • وجود جفت پایین یا جفت سرراهی
  • خونریزی بدون دلیل مشخص
  • ترشحات غیرمعمول
  • نشت کیسه ی آب

رابطه جنسی دربارداری

چه زمانی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری اجتناب کرد؟

در حاملگی های پرخطر، مانند موارد زیر، ممکن است پزشک از شما بخواهد که در دوران بارداری رابطه جنسی نداشته باشید:

  • خطر سقط جنین یا سابقه قبلی آن.
  • خطر زایمان زودرس (شروع انقباضات زایمان قبل از هفته 37)
  • خونریزی یا ترشح واژینال یا درد گرفتگی بدون علت شکمی
  • نشت مایع از کیسه آمنیوتیک یا پارگی آن.
  • باز شدن زودرس دهانه رحم.
  • قرار دادن جفت در قسمت پایینی رحم (جفت سرراهی)
  • باردار بودن دوقلو، سه قلو یا چند قلو