SiteLogo

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 538
مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

بارداری یکی از حساس ترین روزهای زندگی هر خانمی است. هرگونه کمبود مواد مغذی در این دوران عواقب ناگواری برای سلامت مادر و جنین خواهد داشت. در قرنی که ما در آن زندگی می کنیم، اکثر مردم به دلیل رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذاهای فرآوری شده دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این موضوع مهم در دوران بارداری را نمی توان به سادگی نادیده گرفت و از کنار آن گذشت. آیا می دانستید که کمبود مواد مغذی حتی می تواند منجر به مرگ زودرس جنین شود؟ خوشبختانه مکمل های غذایی می توانند به راحتی نیاز بدن به ریزمغذی ها را تامین کنند. به طور کلی توصیه می شود که همه خانم ها در کنار رژیم بارداری خود از بهترین مارک مولتی ویتامین بارداری استفاده کنند. مکمل های ضروری در دوران بارداری به جز مولتی ویتامین ها چیست؟

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

چرا باید در دوران بارداری مولتی ویتامین مصرف کرد؟

هنگامی که یک زن باردار می شود، بدن او به ریزمغذی های بیشتری نیاز دارد. برای رفع این نیاز می توان از محصولی به نام مولتی ویتامین استفاده کرد. اغلب توصیه می شود که مصرف قرص مولتی ویتامین را از زمانی که قصد بارداری دارید شروع کنید و تا پایان شیردهی ادامه دهید. نیاز به مولتی ویتامین در بارداری به دلایل زیر است:

  • خطر سقط جنین و زایمان زودرس را کاهش دهید
  • پیشگیری از پره اکلامپسی
  • خطر تولد نوزادان کم وزن را کاهش دهید
  • کاهش علائم گوارشی بارداری
  • کمک به زایمان سالم (بدون نقص مادرزادی)

بهتر است در دوران بارداری به جای مولتی ویتامین های ساده از قرص های مولتی ویتامین و مینرال استفاده شود تا به تامین مواد معدنی لازم برای بدن کمک کند.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

سایر مکمل های ضروری در دوران بارداری

علاوه بر مولتی ویتامین ها، مکمل های دیگری که پزشکان اغلب برای زنان باردار تجویز می کنند عبارتند از:

اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 یکی از ویتامین های گروه B است که نقش مهمی در سنتز DNA، تولید گلبول های قرمز خون و رشد و نمو جنین دارد. قرص های اسید فولیک در واقع شکل مصنوعی فولات (ویتامین B9) است که در بسیاری از مکمل ها یافت می شود. به مادران باردار توصیه می شود به دلایل زیر حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند:

  • خطر نقص لوله عصبی را کاهش دهید
  • پیشگیری از نقایص مادرزادی مانند شکاف کام یا نقص قلب

از آنجایی که بسیاری از بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتند و نقص‌های مادرزادی معمولاً در اوایل بارداری رخ می‌دهند، به همه زنان در سنین باروری توصیه می‌شود که روزانه حداقل 400 میکروگرم فولات مصرف کنند.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

قرص آهن

یکی دیگر از مکمل های ضروری در دوران بارداری، قرص آهن است. نیاز بدن به آهن در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد زیرا حجم خون مادر حدود 45 درصد افزایش می یابد. آهن برای انتقال اکسیژن به اندام ها و رشد و نمو جنین و جفت ضروری است. آمارها نشان می دهد که حدود 60 درصد زنان در ایران از کم خونی فقر آهن رنج می برند. کم خونی در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس، افسردگی مادر و کم خونی نوزاد شود. یک زن باردار در این دوران به حداقل ۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارد. متأسفانه برای بسیاری از افراد، قرص آهن عوارضی مانند حالت تهوع، یبوست و سایر مشکلات گوارشی ایجاد می کند. برای کاهش این عوارض، مصرف قرص آهن قبل از خواب یا همراه با غذا توصیه می شود.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

ویتامین D در دوران بارداری

این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت استخوان ها و تقسیم سلولی دارد. کمبود ویتامین D در دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است و همچنین خطر زایمان سزارین را افزایش می دهد. اگرچه گفته می شود میزان توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری 600 IU یا 15 میکروگرم در روز است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که بدن در دوران بارداری به ویتامین D بیشتری نیاز دارد. بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم از قرص های ویتامین D استفاده کنید.

مصرف قرص منیزیم در دوران بارداری

صدها واکنش شیمیایی در بدن به مقدار کافی منیزیم نیاز دارد. قرص منیزیم یک مکمل ضروری در دوران بارداری نیست، اما در صورت کمبود باید مصرف شود. منیزیم نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، عضلات و اعصاب دارد. کمبود منیزیم در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به فشار خون مزمن و زایمان زودرس را افزایش دهد. بنابراین، مصرف این مکمل های منیزیم می تواند از این خطرات جلوگیری کند.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

نیاز به مصرف قرص امگا 3 در دوران بارداری

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد مغز کودک ضروری هستند. مصرف مکمل های حاوی DHA و EPA به رشد مغز کودک کمک می کند و خطر افسردگی را در زنان باردار کاهش می دهد. DHA و EPA که در مکمل های روغن ماهی یا قرص های امگا 3 یافت می شوند، از زایمان زودرس جلوگیری می کنند و به محافظت از سیستم بینایی جنین کمک می کنند. اگر می خواهید اسیدهای چرب امگا 3 را از طریق منابع غذایی از بدن خود دریافت کنید، می توانید ماهی های بدون جیوه مانند سالمون را 2 تا 3 وعده در هفته مصرف کنید.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

قرص کلسیم در بارداری

تقریباً همه می دانند که برای محافظت از سلامت استخوان ها و دندان ها باید از منابع کافی کلسیم استفاده کرد. اگر بدن مادر باردار دچار کمبود کلسیم باشد، کلسیم مورد نیاز برای رشد جنین از استخوان های مادر تامین می شود. این امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را در سال های آینده افزایش می دهد. سطح کلسیم در مادر و جنین باید برای کمک به حفظ استخوان های سالم در بدن کافی باشد. در صورت کمبود کلسیم در دوران بارداری با نظر پزشک می توان از قرص کلسیم استفاده کرد.

اهمیت مصرف ید در بارداری

ماده معدنی ید نقش مهمی در رشد و تکامل مغز نوزاد دارد. زنان باردار بیشتر از سایرین به ید نیاز دارند. ید همچنین برای تولید هورمون های تیروئید مادر و جنین ضروری است زیرا عملکرد سیستم عصبی را تنظیم می کند. کمبود ید خطر بارداری تیروئید را افزایش می دهد. بنابراین لازم است در دوران بارداری از نمک یددار و سایر مواد غذایی حاوی این ماده به مقدار کافی استفاده شود. باید مطمئن شوید که مولتی ویتامینی که در دوران بارداری مصرف می کنید حاوی ید نیز باشد.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟

مکمل هایی که در دوران بارداری نباید مصرف شوند

ما مکمل های ضروری را برای شما در دوران بارداری فهرست کرده ایم. ویتامین های زیر در دوران بارداری نباید به مقدار زیاد مصرف شوند:

ویتامین A

ویتامین A اغلب در مولتی ویتامین ها در دوران بارداری وجود دارد. این ویتامین نقش موثری در عملکرد سیستم ایمنی و بینایی دارد. البته در دوزهای بالا، این ویتامین در دوران بارداری نباید مصرف شود. از آنجایی که ویتامین A محلول در چربی است، بدن شما مقادیر بیشتری را در کبد ذخیره می کند. این تجمع می تواند اثرات سمی بر بدن داشته باشد و منجر به آسیب کبدی یا نقص مادرزادی در جنین شود. مطالعات نشان می دهد که ناهنجاری های مادرزادی در بدو تولد می تواند با مصرف بیش از حد ویتامین A تشدید شود.

ویتامین E

این ویتامین همچنین محلول در چربی است و در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف دوزهای بالای این ویتامین در دوران بارداری خطر پارگی زودرس کیسه آب را افزایش می دهد و منجر به زایمان زودرس می شود.

مصرف چه مکمل هایی در دوران بارداری ضروری است؟