SiteLogo

علائم و درمان گوش درد در کودکان

0 406
عفونت-گوش-کودک

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان و دوران شیرخوارگی و نوزادی نسبتا شایع هستند. بیشتر عفونت ها به سرعت بهبود می یابند و معمولاً جدی نیستند. انواع عفونت گوش در کودکان شامل عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) و عفونت گوش بیرونی (اوتیتوز خارجی) می شود. در بین این دو نوع عفونت گوش در کودکان عفونت های گوش میانی شیوع بیشتری دارد که از تجمع مایعات در پشت پرده گوش ناشی می شود. در شرایط معمولی این مایع به تدریج از بین می رود اما در برخی از کودکان با عفونت های مکرر ممکن است عفونت برای مدت طولانی در پشت پرده گوش ها باقی بماند به گوش چسب تبدیل شود. گوش چسب ممکن است برای هفته ها یا ماه ها دوام داشته باشد و شنوایی کودک را مختل کند. در برخی مواقع گوش چسب ممکن است به طور موقت بر رشد زبان و تکلم بیمار هم تأثیر بگذارد.

علایم عفونت گوش

علل عفونت گوش میانی در کودکان:

عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. این اتفاق زمانی می افتد که مایع در قسمت پشت پرده گوش کودک ایجاد شود و سپس گوش آلوده می شود.

این عفونت ها اغلب از سرماخوردگی معمولی یا حساسیت ایجاد می شود. از آنجا که لوله مسدود شده گوش میانی را به پشت گلو و بینی متصل می کند، وظیفه تخلیه مایعات موجود در این منطقه را بر عهده دارد با این حال، در پی سرما خوردگی، سینوزیت یا انسداد ناشی از لوله تنفسی، ترشحات گوش در پشت پرده به دام می افتد و باعث درد و فشار می شود.

این اتفاقات از باکتری ها و ویروس هایی استقبال می کند که در محدوده تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد می کنند و منجر به عفونت میشود.برخی دلایل دیگر برای شیپور استاش که متورم یا مسدود شده اند، عفونت سینوسی، خلط زیاد، آدنوئید آلوده و یا در معرض دود توتون بودن است.

از آنجا که نوزادان سیستم های ایمنی توسعه نیافته ای دارند، آن ها اهداف آسانی برای این بیماری ها هستند.

استفاده از پستانک هم ممکن است خطر عفونت های گوش میانی را در کودکان و کودکان نوپا افزایش دهد.

گوش درد در کودکان

علائم عفونت گوش کودک

عفونت گوش معمولاً پس از یک سرماخوردگی یا عفونت سینوسی بروز می‌کند و ساده‌ترین راه برای تشخیص عفونت گوش یا در واقع هر بیماری دیگری در کودک، مشاهدۀ تغییرات خلق‌وخوی کودک است. اگر کودک شما بی‌قرار است یا بیش از حد معمول گریه می‌کند، به ویژه اگر تا چند ساعت در آغوش مادرش آرام نمی‌شود یا اگر دچار تب، چه تب خفیف و چه تب بالا شود، ممکن است دچار عفونت گوش باشد. همچنین عفونت گوش می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود. دیگر علائم عفونت گوش شامل موارد زیر است:

گرفتن یا کشیدن گوش: اگر کودکتان گوش‌های خود را می‌کشد یا می‌گیرد، می‌تواند علامت درد کشیدن او باشد. کودکان به دلایل بسیاری ممکن است گوش خود را بکشند و گاهی هم بدون هیچ دلیلی این کار را می‌کنند. بنابراین اگر کودک شما از جهات دیگر سالم به نظر می‌رسد، احتمالاً عفونت گوش ندارد.

اسهال یا استفراغ: عاملی که باعث عفونت گوش می‌شود، می‌تواند دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث اسهال یا استفراغ نوزاد یا شیرخوار شما شود.

کاهش اشتها: عفونت گوش می‌تواند باعث ناراحتی معده و روده شود. همچنین عفونت گوش می‌تواند بلعیدن و جویدن را برای کودک دردناک کند یا او را به‌طورکلی بی‌اشتها کند. همچنین ممکن است مشاهده کنید که کودک پس از خوردن چند جرعه شیر، خود را از سینه یا شیشه‌شیر عقب می‌کشد یا استفراغ می‌کند.

خروج مایع زرد یا چرک و خون یا بوی بد از گوش: خروج چرک یا خون اغلب برای نوزادان اتفاق نمی‌افتد، اما یک نشانۀ دقیق از عفونت است که همچنین نشان می‌دهد که یک سوراخ کوچک در پردۀ گوش ایجاد شده است که البته نیازی به نگرانی نیست، زیرا این سوراخ با درمان عفونت بسته می‌شود. همچنین ممکن است از گوش کودک بوی بدی بیاید. این را نیز بدانید که خروج ترشح زرد رنگ از گوش نوزاد شیرخواری که سرحال و طبیعی است، نشانۀ عفونت گوش نیست و شاید بهتر باشد این موضوع را با پزشک کودکتان به شکل دقیق‌تر بررسی کنید.

گوش-درد-در-کودکان

چطور می توانم از عفونت گوش ها پیشگیری کنم؟

حالا که می دانید آلودگی ها چگونه وارد گوش ها می شوند، در انتها راهنمایی هایی برای جلوگیری از انباشت آلودگی پشت پرده گوش کودک پیشنهاد می کنیم :
شیرمادر : شیر مادر ایمنی طبیعی بدن را بالا می برد
تغذیه به حالت عمودی با شیشه شیر : تغذیه کودک در وضعیت نیمه نشسته ( با زاویه حداقل 30 درجه ) و حفظ این وضعیت حداقل 30 دقیقه بعد از آن
استفاده از پستانک را محدود کنید : تحقیقات نشان داده است که میان استفاده از پستانک و عفونت های گوش میانی رابطه وجود دارد. اسثفاده از پستانک را به ویژه بعد از شش ماهگی نوزاد به زمان خواب شبانه کودک محدود کنید.
سیستم ایمنی کودک را تقویت کنید : میوه ها، سبزیجات و غذاهای دریایی سیستم ایمنی کودک را تقویت می کنند
کودک این مراحل را پشت سر خواهد گذاشت : خبر خوب این است که با رشد کودک، شیپور استاش بلندتر و باریک تر شده و بیشتر کج می شود، در نتیجه ورود آلودگی و مایعات در گوش میانی سخت تر می شود و به طور همزمان سیستم دفاعی کودک نیز به بلوغ کافی رسیده و میزان عفونت گوش را کمتر می کند.

عفونت گوش در کودکان

درمان‌های خانگی برای گوش درد نوزاد

در اینجا به چند راه حل خانگی برای درمان و کاهش گوش درد نوزاد اشاره می‌شود:

کمپرس آب گرم

سعی کنید یک کمپرس گرم و مرطوب (یا پارچه گرم و مرطوب) را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی گوش نوزاد خود بگذارید، این کار می‌تواند درد او را کاهش دهد.

روغن گرم

اگر از گوش کودک مایعی خارج نمی‌شود و پزشک هم به پارگی پرده گوش آن مشکوک نشده است، می‌توانید چند قطره روغن زیتون یا روغن کنجد گرم (مطابق دمای اتاق) را، در گوش کودک بریزید.

چگونه-گوش-درد-کودکان-را-درمان-کنیم-؟

اجازه ندهید آب بدن کودک کم شود.

به کودک خود مایعات دهید.

سر نوزاد خود را بالا نگه دارید.

سر کودکتان را بالا نگه دارید؛ می‌توانید یک یا دو بالش زیر تشک نوزاد خود قرار دهید.

سیر برای گوش درد

سیر مدتهاست که در طب سنتی برای تسکین انواع درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که سیر دارای خاصیت ضدمیکروبی است و می‌تواند با عفونت مبارزه کند. افراد نباید از آن به عنوان یک جایگزین برای آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک توصیه کرده است، استفاده نمایند. بلکه برای سریع‌تر کردن تسکین، اضافه کردن سیر به رژیم غذایی خود را در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از عفونت گوش، هر روز یک حبه سیر میل کنید.

قطره گوش سیر نیز ممکن است باعث کاهش درد شود و از بدتر شدن عفونت جلوگیری کند. دو یا سه حبه را در دو قاشق غذاخوری خردل یا روغن دانه کنجد بپزید تا قهوه‌ای شود. سپس مخلوط را از صافی رد کنید و یک یا دو قطره را به گوش‌ها بمالید.

 سیر

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود:

قرار گرفتن در معرض دود سیگار یکی از دلایل ابتلا به عفونت های گوشی در کودکان است. ورود دود به لوله استاشی با ناراحتی پشت بینی و گوش میانی مرتبط است. این منجر به تورم و انسداد می شود، که منجر به درد، نگهداری مایع و عفونت می شود. در نتیجه سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید و نوزاد خود را در معرض دود دست دوم قرار ندهید، که می تواند عفونت های گوشی را جدی تر و مکرر کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

با بروز اولین نشانه‌های عفونت گوش، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ، داخل گوش نوزاد را بررسی می‌کند. پرده گوش قرمز، متورم و دارای ترشح، به احتمال زیاد عفونت کرده است.

احتمال دارد پزشک با وسیله دیگری به نام اتوسکوپ نوماتیک، گوش کودک را بررسی کند؛ در این بررسی دستگاه جریان اندکی از هوا را داخل گوش تولید می‌کند، سپس پزشک مشاهده می‌کند که آیا پرده گوش در پاسخ به هوا حرکت می‌کند یا خیر. اگر حرکت نکند، نشانه این است که مایع در گوش میانی جمع شده و عفونت کرده است.

دردگوش کودک