SiteLogo

تاثیری که آب و هوا بر قاعدگی میگذارد

0 9421
درد-قاعدگی

 تماس با نور آفتاب یا عدم وجود آن  می تواند طول دوره های قاعدگی شما را تغییر دهد. “در تابستان،  ترشح FSH افزایش یافته ( هورمونی که از غده هیپوفیز ترشح شده و در تخمک گذاری نقش دارد)، درنتیجه اندازه فولیکول تخمدان به طور قابل توجهی بزرگتر شده که منجر به افزایش فرکانس  تخمک گذاری (97 درصد در مقابل 71 درصد) می شود و این یعنی  چرخه قاعدگی کوتاه تر (با 0.9 روز) خواهد شد. فعالیت تخمدان در تابستان در مقایسه با زمستان، در زنانی که در آب و هوای قاره ای با عرض جغرافیایی معتدل زندگی می کنند بیشتر است. در حالی که خود تغییر آب و  هوا نیز ممکن است چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد. اگر در اقلیمی با تغییرات فصلی شدید زندگی می کنید ، تغییر سبک زندگی در فصول مختلف سال به احتمال زیاد عامل اصلی در تعیین زمان پریود شما است. در زمستان تمایل به خروج از منزل و ورزش کمتر است. در مقابل وقتی هوا خوب باشد، ما نیز تمایل داریم بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه بگذرانیم و زمان بیشتری را به ورزش و فعالیت فیزیکی اختصاص می دهیم. هر چه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشیم کمتر احتمال دارد دچار  سندرم پیش از قاعدگی ویا  خونریزی شدید و نامنظم قاعدگی دچار شویم. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی بر میزان متابولیسم بدن نیز تاثیر می گذارد، که منجر به تغییر تعادل هورمون های جنسی  می شود . درنتیچجه  بر چرخه قاعدگی نیز تأثیر می گذارد.

افسردگی-قبل-از-قاعدگی

علائم قبل از قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) به علائم متعددی گفته می شود که چند روز قبل از پریود شروع می شود. این علائم شامل تغییرات رفتاری، نفخ، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است. خانم ها در فصل زمستان بیشتر اوقات را در خانه سپری می کنند که باعث می شود فرد احساس تنهایی و گوشه گیری کند. همچنین دور بودن از آفتاب نیز ممکن است سودا را افزایش دهد.

کمبود کلسیم به دلیل محرومیت از نور آفتاب و ویتامین د می تواند عامل محرک PMS باشد. مطالعات اخیر نشان داده است زنانی که حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف کرده اند علائم قبل از قاعدگی را با شدت کمتری داشته اند. غذاهای غنی از کلسیم و ورزش منظم می توانند علائم قبل از قاعدگی را در زمستان بهبود بخشد.

cramps-small

چرخه قاعدگی:

آب و هوای سرد به شدت روی دوره های قاعدگی تاثیر می گذارد. این تغییرات به بسیاری از عوامل از جمله فشار اتمسفر، دمای هوا و نور خورشید نسبت داده شده است. با این حال مطالعه اخیر نشان می دهد نور خورشید عامل اصلی و موثر در چرخه قاعدگی است و تخمدان ها در تابستان بیشتر از زمستان فعال هستند.

میزان تخمک گذاری در زمستانها از 97٪ به 71٪ کاهش می یابد. ترشح هورمون محرک فولیکولی نیز در مقایسه با تابستان کمتر و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه های قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری می تواند برای فرد خسته کننده باشد.

Ekhtelalat-Periodi

نقش ورزش در اختلالات قبل از قاعدگی

علایم سندرم قبل از قاعدگی در زنان ورزشکار یا وجود ندارد و یا با شدت خفیف دیده می شود. بنابراین برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های ورزشی منظم روزانه در درمان اختلالات قبل از قاعدگی توصیه می شود. کیفیت انجام تمرینات ورزشی بسیار مهم است ورزش باید لذت بخش، روزانه و منظم انجام گیرد. حداقل باید 30 دقیقه برای انجام حرکات منظم ورزشی اختصاص داده شود. ایروبیک، شنا، پیاده روی و دویدن از ورزش های مناسب می باشند.

ورزش

عدم تعادل هورمونی:

یکی دیگر از عوارض هوای سرد در زمستان عدم تعادل هورمونی است. کمبود تابش آفتاب بر سیستم غدد درون ریز تأثیر نمی گذارد و ممکن است عملکرد تیروئید کاهش یابد که منجر به کاهش متابولیسم می گردد، در نتیجه تا زمانی که بدن با تغییرات شدید هوا سازگار شود باعث طولانی تر شدن قاعدگی می شود.

عدم تعادل هورمونی ممکن است مشکلPMS را افزایش دهد.

هورمونها پس از سازگاری بدن با دمای جدید خود به خود متعادل می شوند. اگر چرخه های قاعدگی شما بعد از یک یا دو ماه به حالت عادی بازنگشت، باید در اسرع وقت به متخصص زنان و متخصص غدد مراجعه کنید.

پریود-نامنظم-که-هر-خانمی-باید-بداند