SiteLogo

درمان آرتروز زانو با 7 روش

(دلنیا یوسفی) 11 مرداد 1401
0 404
درمان آرتروز زانو

یکی از اصلی ترین ارکان حرکتی پا و حتی بدن، زانوها هستند. این عضو به دلیل کارکرد فراوان، تحمل فشار زیاد و برخی مشکلات مادرزادی و اکتسابی، حتی در سنین جوانی، ممکن است دچار آسیب شده و عملکرد صحیح خود را از دست بدهد.
آرتروز زانو یکی از رایج ترین مشکلات زانو است که می‌ تواند تأثیر مستقیم بر کاهش کیفیت زندگی افراد داشته باشد.
این عارضه در فصل سرما بیشتر خود را بروز می دهد و باعث اختلال در زندگی عادی فرد می شود. به طوری که حتی فرد قادر به انجام کارهای روزمره خود نیز نمی باشد و به دلیل احساس درد، شاهد کاهش کیفیت زندگی خود می باشد.

 

عوامل زمینه ساز آرتروز زانو

عواملی که موجب ایجاد و سرعت پیشرفت آرتروز زانو خواهند شد، عبارتند از:

  • عادات غلطی مانند دوزانو و چهار زانو نشستن، استفاده ازتوالت ایرانی و بالا و پایین رفتن مکرر از پله (بخصوص پله‌ های با شیب تند)
  • شرایط شغلی نامناسب که فشار مضاعف و بدون استراحت به مفصل زانو وارد می‌ کند.
  • ابتلا به بیماری های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری های عفونی در مفصل و…
  • ضربه و فشار ناگهانی به مفصل زانو مانند فشار ناشی از تصادف
  • دفورمیتی های مفصل زانو (پای ضربدری و پای پرانتزی)
  • پارگی رباط‌ ها، منیسک‌ ها و کپسول مفصلی زانو
  • در رفتگی ‌ها و شکستگی‌ های درون مفصلی
  • حرکت مفصل زانو به سمت عقب
  • بی‌ثباتی زانو به علت شلی رباط ‌ها
  • اضافه وزن
  • عوامل ژنتیکی

 

برای اطلاع از علائم پارگی مینیسنک زانو و روش های درمان آن و پاسخ سوالاتی از قبیل آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟، مقاله علائم و درمان پارگی مینیسینک زانو را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

 

علائم آرتروز

علائم بیماری آرتروز معمولا با درد زانو مخصوصا هنگام راه رفتن شروع می شود و پس از آن با پیشرفت بیماری ممکن است بیمار درد را حتی در حین استراحت نیز احساس کند.
درد زانو در بیماری آرتروز اغلب داخل یا اطراف مفصل زانو حس می شود. همچنین درد ممکن است در قسمت داخل، خارج یا پشت زانو نیز حس شود و به نواحی بالاتر و پایین تر زانو نیز گسترش پیدا کند.

علاوه بر موارد ذکر شده علائم آرتروز را می توان به صورت زیر بیان کرد :

– درد شدید زانو که به تدریج و به مروز زمان افزایش می یابد.

– ورم زانو و تحریک پذیری شدید آن

– قفل شدن ناگهانی زانو

– صدا دادن مفصل زانو

– کاهش دامنه حرکتی بیمار

– از بین رفتن فضای موجود میان مفاصل زانو به دلیل تخریب غضروف

– تغییر شکل زانو به دلیل ضعف عضلات اطراف مفصل زانو

درمان آرتروز زانو

 

روش های درمان قطعی آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو به منظور کاهش درد، بهبود عملکرد، توقف پیشرفت بیماری، و احتمالاً بر طرف کردن کامل درد انجام می شود.

  1. کاهش وزن

در اغلب موارد درمان های غیر دارویی و اصلاح سبک زندگی روش هایی موثر در درمان آرتروز و پیشگیری از ابتلا به آن به شمار می روند.
افراد دارای اضافه وزن که مبتلا به آرتروز نیز هستند با رسیدن به وزنی ایده آل می توانند علائم بیماری آرتروز زانو را تا حد زیادی کاهش دهند.
توجه داشته باشید که کاهش وزن باید تحت نظر متخصص تغذیه و طبق برنامه ای منظم انجام شود تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید.

  1. پیاده روی

پیاده روی سریع یکی از موثرترین فعالیت هایی است که در دسترس همگان قرار دارد و هر فرد با هر شرایطی می تواند به آن بپردازد.
پیاده روی در سلامت سالمندان مخصوصا افراد مبتلا به آرتروز، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی تاثیر مثبتی دارد.
اما باید دقت شود که هنگام پیاده روی از کفش های مناسب استفاده شده و از راه رفتن روی سطوح ناهموار و دارای شیب زیاد نیز خودداری شود.

  1. زانوبند طبی

استفاده از زانو بند یا سایر ابزارهای حمایتی می تواند به تثبیت وضعیت زانو و کاهش فشار وارد شده به مفصل کمک کند.
این ابزارها زمانی مناسب هستند که شما احساس ضعف و لرزش در زانوی خود داشته باشید. امروزه انواع مختلفی از آتل ها و ابزارهای حمایتی زانو وجود دارد.
موثرترین تکنیک استفاده شده در این ابزارها روشی است که فشار وارد شده به زانو را در بین عضلات پخش می کند و به این ترتیب از فشار وارد شده به محل آرتروز زانو می کاهد و درد بیمار را بطور چشمگیر کاهش می دهد.

درمان آرتروز زانو

جهت اطلاع از انواع زانوبند طبی و خرید مناسب ترین زانوبند، مقاله راهنمای خرید زانو بند طبی را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

  1. کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمپرس گرم یا سرد (که گاهی اوقات به نام گرما درمانی یا سرما درمانی شناخته می شود) بر روی مفاصل می تواند به کاهش درد و علائم آرتروز زانو در بعضی افراد کمک کند.
برای این کار می توان از کیسه های مخصوص گرم و سرد استفاده کرد که امکان سرد کردن آنها در فریزر یا گرم کردن آنها در مایکروویو وجود دارد و عملکرد آنها شبیه کمپرس های عادی گرم و سرد است.

  1. کفش مناسب

کفی طبی کفش می تواند به اصلاح موقعیت غیر عادی پا به عنوان بخشی از درمان آرتروز زانو کمک کند. سعی کنید کفش هایی را برای راه رفتن انتخاب کنید که پاشنه کوتاه تری داشته باشند و کفی آنها نرم باشد.
کفش های پاشنه بلند می توانند فشار وارد شده به زانو را در محل مفصل آن افزایش دهند و به همین خاطر نباید از آن ها استفاده کرد. کفی طبی در زمانی مفید است که شما در ارتباط با انحنای پای خود مشکل داشته باشید.
داشتن کف پای صاف باعث افزایش فشار به بخش داخلی زانو می شود. به این ترتیب امکان اصلاح نحوه قرار گرفتن پا با استفاده از کفش های طبی مخصوص طراحی شده وجود خواهد داشت.

درمان آرتروز زانو

برای اطلاع از انواع کفی طبی و خرید مناسب ترین کفی برای زانو درد با متخصصان دکترمهندس در ارتباط باشید.

  1. درمان آرتروز زانو با ماساژ درمانی

یکی از راه های تسکین التهاب عضلات در آرتروز فیزیوتراپی است. ماساژدرمانی از طریق بهبود جریان خون و گرم کردن ناحیه به تسکین درد و کاهش التهاب منجر می شود.

  1. درمان آرتروز زانو با ورزش

فعالیت فیزیکی و ورزش از اجزا اصلی درمان آرتروز زانو می باشند.
آنچه که موجب نگرانی بیماران می شود ایجاد درد با انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش است و تصور می کنند با استراحت، علائم و بیماری بهتر می شود.
همچنین تصور می‌ کنند که با انجام تمرینات ورزشی، مفاصلشان آسیب بیشتری می ‌بینند.
لازم است بدانید که آنچه موجب آسیب دیدگیِ بیشتر مفاصل می‌شود، عدم تحرک است. داشتن عضلات قوی برای حفظ سلامت مفصل زانو و پیشگیری از آرتروز حیاتی است. هر چقدر عضلات ران قوی تر باشند، بهتر مفصل زانو را احاطه کرده و موجب می شوند که کمتر به مفصل فشار وارد شود.

در مقاله 7 ورزش برای زانو درد در سایت دکترمهندس، به صورت تصویری می توانید بهترین تمرینات جهت کنترل آرتروز زانو را فرا بگیرید.