SiteLogo

انواع سردرد و چگونگی رفع آن‌ها

0 748
سردرد و انواع آن

سوزش سر، نشانه چه است؟ بررسی علل و درمان

سردرد در بسیاری از انواع مختلف وجود دارد، از جمله درد خفیف، درد تیز و شدید، درد تپنده، و سوزش ناشی از درد.احساس سوزش بسیار منحصر به فرد و مرتبط با سردردهای خوشه ای است با این حال، سردردهای سینوسی به علت سوزش در برخی از افراد مشهور هستند.

علت درد کف سر چیست

درد پوست سر می تواند به خاطر دلایل مختلفی باشد، از شوره سر گرفته تا عفونت یا آلودگی. علائم شایع درد کف سر شامل احساس خستگی ، سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن و همچنین پوسته پوسته شدن در ناحیه کف سر است.

درد کف سر

درد در دو طرف سر :

* علايم: درد روزانه در دو طرف سر به طوري که فشار شديدي به سر وارد مي شود.

* علت احتمالي: با کنار گذاشتن مصرف مسکن، سردرد برمي گردد و علايم ناشي از ترک دارو به وجود مي آيد. مصرف «پاراسيتامول» و «آسپرين» بيش از ۲ بار در هفته يا داروي مخصوص ميگرن به نام «تريپ تن» براي بيش از ۱۰ روز در ماه، خطر بروز سردردهاي شديد را در فرد افزايش مي دهد.

درمان: اگر سردرد غيرقابل تحمل باشد، پزشک داروي ضد افسردگي و ضد صرع تجويز مي کند که آستانه تحمل درد را بالا مي برد، مصرف اين داروها را مي توان به مرور زمان کم کرد.

درد دو طرف سر

سردردهایی که کل سر را تحت تاثیر قرار می دهند

این نوع سردرد می تواند احساس وجود بندی محکم در اطراف سر را ایجاد کند. این نوع اغلب به یک سردرد تنشی، شایع‌ترین اختلال سردرد اولیه اشاره دارد.

با این وجود، باید به این نکته اشاره داشت زمان هایی وجود دارند که درد میگرن می تواند هولوکرانیال باشد. این به معنای آن است که درد به جای این که تنها در یک سمت احساس شود، می تواند اطراف سر احساس شود.

در سردرد تنشی، درد و فشار ممکن است به گردن گسترش یابد و امکان احساس درد و حساسیت به لمس در اطراف پیشانی نیز وجود دارد.

سردردهای تنشی به واسطه انقباض های عضلانی در سر و گردن شکل می گیرند. این نوع سردرد به طور معمول چند ساعت ادامه می یابد، اما می تواند تا چند روز نیز ادامه داشته باشد.

سردرد تنشی می تواند به واسطه استرس یا مشکلات گردن شکل بگیرد. با این وجود، شما ممکن است یک سردرد همه جانبه را به واسطه موارد زیر نیز تجربه کنید:

– ترک کافئین

– فشار بیش از حد فیزیکی

– گرسنگی

– خماری

– خستگی

– ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

– آسیب دیدگی سر

– فشار بیش از حد بر چشم یا خیره شدن به نمایشگر رایانه برای طولانی مدت

– استفاده بیش از حد از داروهای سردرد که به نام سردرد ریباند یا بازگشتی شناخته می شود

سردرد تنشی گاه و بیگاه به طور معمول نیازمند مراقبت پزشکی نیست. اگر 15 روز یا بیشتر در ماه سردرد را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

سردرد

دردی که فقط یک طرف سرتان را درگیر می‌کند: میگرن

اگر درد فقط در یک طرف سر شما (چپ یا راست) وجود داشته باشد و در آن حالتی شبیه تپش داشتن و ضربان دار بودن احساس کنید به احتمال زیاد این نوع سردرد میگرناست. این درد معمولاً شدید است و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین ممکن است با علائمی مانند حساسیت به نور و صدا همراه باشد.
در مورد چگونگی خلاص شدن از شر این نوع سردردها، بهترین گزینه‌ای که به شما توصیه می‌شود این است که کارهایی که انجام می‌دهید را متوقف کرده و فقط استراحت کنید.

این سردرد معمولاً بین 4 تا 24 ساعت طول می‌کشد که بسیار طولانی است. پس اگر مدام تکرار می‌شوند می‌توانند بر زندگی‌تان تأثیر بگذارند، از پزشک معالجتان برای دریافت داروهای پیشگیری‌کننده کمک بگیرید. شاید نیاز باشد به همراه مسکن‌ها داروی ضد تهوع متوکلوپرامید را هم مصرف کنید. البته داروها باید حتماً تحت نظر پزشک باشد تا موجب عوارض جانبی دیگری نشود.

دردیک طرف سر

دردی که در صورتتان حس می‌شود: سردرد سینوسی

اگر در چشم‌ها و گونه‌هایتان احساس فشار می‌کنید، احتمالاً دچار سردردهای سینوسی شده‌اید. سینوزیت دلیل شایع سردردهای مزمن یا مکرر نیست و این موارد بسیار نادر هستند و اغلب همان سردردهای میگرنی‌اند که به احتمال زیاد باعث ایجاد درد در صورت می‌شوند. در سردردهای سینوسی معمولاً خم شدن به جلو باعث افزایش درد می‌شود.

اگر به عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا شده باشید و علائم واضحی از عفونت سینوس‌ها مانند درد در نواحی دندان و کم شدن حس بویایی را مشاهده کنید، پزشکتان به احتمال زیاد برایتان یا آنتی‌بیوتیک‌های لازم را تجویز می‌کند (اگر باکتریایی باشد) یا اسپری‌های ضد احتقان بینی و آنتی‌هیستامین‌ها را پیشنهاد می‌کند.

چگونه درمان می شود ؟

سردرد می تواند با بخور، و اسپری بینی ، دارو درمان شود در حالی که کیت های مرطوب کننده بینی می توانند با تخلیه مجاری بینی و کاهش التهاب کمک کنند. روش های تجویز شده شامل آنتی بیوتیک ( اگر سینوزیت به خاطر باکتری است ) و یا اسپری های آب نمک ( اسپری که التهاب بینی را کاهش می دهند و به کاهش عطسه، خارش و بینی کمک می کنند ). بخار از یک قابلمه آب داغ البته مراقب مویتان باشید در صورتی که مشعل هنوز روشن است )، مرطوب کردن با بخار آب می تواند کمک کند.

سردرد-سینوسی

درد گزنده و سوزشی در یک طرف سر: سردرد هواپیما

با این که سفر هوایی خیلی سخت نیست اما از هر 12 نفر یک نفر از مشکلی به نام سردردهای هواپیما رنج می‌برد. این نوع سردرد در اثر تغییر فشار در طول سفر با هواپیما به وجود می‌آید.

برای کاهش خطر ابتلای خود به این نوع سردرد، سعی کنید استرستان را کنترل کنید، هیدراته بمانید و هنگامی که احساس کردید ممکن است دچار سردرد شوید از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.

سردرد چشمی :

سردرد های چشمی در هر چند دوره یکبار به وجود می آیند و فشار زیادی را به بالای چشم وارد می کند در حدی که شما به زور چشم خود را باز می کنید . همچنین می تواند به طور ناگهانی باعث ایجاد درد در یک سمت سر شما شود و می توان گفت که علت آن هنوز مشخص نشده است و برای درمان آن می توانید از فلفل کاین استفاده کنید.

سر درد چشمی

سردرد های عصبی

هرگاه اعصاب نخاعی منتهی به بالای سر دچار مشکل شوند، سردرد عصبی ایجاد می شود. درد ناشی از این سردرد در قسمت پشت یا بالای سر است و احساسی مانند بستن بندی محکم دور سر به فرد می دهد.

افراد با این نوع سردرد معمولا احساس ناگهانی سوزش و درد یا ضربه در این قسمت از سر دارند. پزشک جهت درمان به رفع علت ابتدایی سردرد می پردازد.

سردرد های ناشی از بد خوابیدن

از جمله علت درد ملاج سر بد خوابیدن است. افرادی که وضعیت بدنشان هنگام خوابیدن مناسب نیست، دچار این سردرد می شوند. در این حالات، هنگام خواب، مجرای نخاعی فرد برجسته تر از قبل شده و پس از بیدار شدن موجب سردرد می شود.

داشتن حالت مناسب بدنی هنگام خواب به کاهش این نوع سردرد کمک می کند.

سـردرد ناشی از عفونت دندان

این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی ، درد از بین می رود.

سردرد ناشی از عفونت دندان

سردرد آلرژیک

این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.

allergy-headaches-

دردی که در بالای سر و یا صورتتان پدیدار می‌شود: سردردهای حساسیتی

اگرچه این نوع سردرد هم سینوس‌ها را درگیر می‌کند؛ اما سردردهای ناشی از آلرژی فصلی هستند و شما علائم دیگری مانند آبریزش بینی، عطسه و آبریزش از چشم‌ها را نیز تجربه خواهید کرد. برای تشخیص صحیح این نوع سردرد باید به پزشک مراجعه کنید.
برای تسکین سردردهای حساسیتی یا همان سردردهای ناشی از آلرژی، باید از عوامل به وجود آورنده‌ی آلرژی پیشگیری کنید و از داروهای آنتی‌هیستامینی بدون نیاز به نسخه و داروهای ضد احتقان استفاده کنید.

روش های تسکین درد بالای سر

از نشانه های که با درد بالای سر مرتبط هستند آبریزش چشم و التهاب است که امکان دارد این درد به شکل تابت و در دو سمت سر احساس شود و چون ممکن است این نوع سردرد به دلیل اضطراب، تنش و استرس باشد لذا مصرف داروهای شل کننده عضلات به تسکین درد بالای سر کمک می کند اما چون برخی از افراد تمایلی به مصرف دارو ندارند می توانند از ماساژ درمانی و دیگر روش های خانگی درمان سردرد برای بهبود آن کمک بگیرند که عبارتند از :

ماساژ عضله‌ی جناغی پستانکی
ماساژ عضله نواری سر
لمس کردن عضله نواری سر
استفاده از کمپرس سرد بر روی قسمتی که درد می کند.
استراحت کردن در اتاقی تاریک و ساکت
انجام تمرینات تنفس عمیق
نوشیدن مقادیر فراوانی آب
استفاده از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی با تجویز پزشک.
نوشیدنی کمی کافئین

سردرد حساسیتی

سردرد هنگام خم شدن:

علايم: سردرد هنگام خم شدن يا تکان دادن سر از يک جهت به جهت ديگر آغاز مي شود.

علت احتمالي: مصرف نکردن مايعات کافي براي حفظ ميزان آب بدن و الکتروليت مانند سديم، کلرايد و پتاسيم، منجر به کم آبي مي شود. متخصصان معتقدند، کم آبي بدن باعث تنگ شدن رگ هاي خوني مي شود و در نتيجه جريان خون و اکسيژن به مغز کاهش پيدا مي کند. از آنجا که مغز گيرنده درد ندارد، گيرنده هاي جداره آن، درد را ايجاد مي کند.

درمان: روزي ۶ تا ۸ ليوان آب بنوشيد.

انواع سردرد