SiteLogo

انواع شیاف و کاربرد آن

1 86731
انواع شیاف و کاربرد آن

شیاف(suppository) نوعی از اشکال استفاده از دارو و به صورت جامد است که در درجه حرارت بدن انسان نرم یا محلول می‌شود. شیاف به مقعد، واژن یا لوله ادراری وارد می‌شود. داروی موجود در شیاف، می‌تواند اثر موضعی یا کلی در بدن انسان داشته باشد. ممکن است از شیاف‌ها برای معالجه درد، تب، گرفتگی عضلانی، بواسیر و یبوست استفاده بشود. شیاف بدلیل سرعت و تأثیرگذاری سریع در افراد مسن بشدت استفاده می‌شود.

 

معرفی انواع مدل شیاف:

1- شیاف واژنی:

شیاف واژینال شکلی کروی دارد و برای معالجه عفونت های واژنی مصرف می شود.

شیاف-واژینالی

2- شیاف ادراری:

این شیاف برای رفع عفونت های ادراری مصرف می شود هرچند که امروزه کاربرد چندانی ندارد.

 

3- شیاف مقعدی:

شیاف مقعدی برای درمان طب ، درد ، یبوست و یا بواسیر استفاده می شود.شیاف مقعدی به صورت فشنگی شکل می باشد.

شیاف مقعدی

4- چشمی:

برای تقویت دید به کار می‌رود که در طب سنتی معمول و مرسوم است.

5- پرسی:

این روش ساختن شیاف خیلی قدیمی است و در حال حاضر به کار نمی‌رود. برای این نوع تولید، لازم است در درجه حرارت اتاق ماده اصلی شیاف و داروی جامد را مخلوط کرده و به وسیله دستگاه پرس شیاف را می‌سازند.

6- شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید یکی از داروهای رایج برای درمان هموروئید به شمار می‌رود که میتواند اثرات مثبتی را بر درمان این عارضه داشته باشد.

ین دارو دارای خواص قابض، ضد التهاب، بی حس کننده موضعی و …بوده و می تواند به سرعت علائم این بیماری مانند درد، سوزش، خارش، تورم و … را بهبود بخشد و درمانی موثر برای این عارضه به شمار می رود. در کنار رفع علائم هموروئید می توان از شیاف آنتی هموروئید برای درمان سایر اختلالات مجرای مقعد همانند التهاب راســت روده، شقاق همراه با فیستول و آزردگی و خارش اطراف مقعد استفاده نمود.

بهترین زمان مصرف شیاف آنتی هموروئید پس از هر اجابت مزاج است. مقدار مصرف این دارو معمولاً یک عدد صبح و یک عدد شب است،

anti-hemorrhoid

7- شیاف گلیسیرین

شیاف گلیسیرین یا ®Fleet Baby lax ( نام تجاری ) یا شیاف لاکساتور از داروهای مسهل شناخته می شود که سبب اتساع مقعد و تحریک احساس دفع می شود همچنین گلیسیرین با مکانیسم هیپراسمولار سبب جذب آب به درون کولون می شود. مهمترین کاربرد شیاف گلیسیرین برای درمان یبوست است و بیشتر در بیمارانی مصرف می‌شوند که به دفع طبیعی مدفوع با استفاده از ملین وابسته هستند.

جذب این دارو بسیار کم است و بعد از ۱۵ الی ۱ ساعت بعد شاهد تاثیر آن خواهید بود. این دارو به صورت موضعی انتشار یافته و از طریق مدفوع دفع می گردد.شیاف گلیسیرین را بیش از یک بار در طول ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

بیماری بواسیر یکی از انواع بیماری های مقعدی است که موجب تورم رگ ها در ناحیه رکتوم می شود علت این بیماری وارد آمدن فشار به ناحیه ی مقعد است و یکی از علت های اصلی این فشار، یبوست مکرر است. استفاده از شیاف گلیسیرین می تواند جهت کاهش درد و علائم ناشی از بواسیر بسیار موثر باشد همچنین در صورتی که به طور مکرر یبوست را تجربه می کنید، می تواند از ابتلا و یا بروز مجدد این بیماری جلوگیری نماید.

شیاف گلیسیرین

8- شیاف دیکلوفناک

شیاف دیکلوفناک (Diclofenac) یکی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که معمولا جهت کنترل درد استفاده می‌شود. دیکلوفناک به عنوان کاهنده درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی و نیز برای درمان دیگر موارد درد مثل سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان نیز استفاده می‌شود. دیکلوفناک از راه‌های خوراکی، تزریقی یا شیاف استفاده می‌شود.

شیاف-دیکلوفناک-برای-درد-آرتروز-و-دیسک

مقدار، نوع و توالی زمانی داروهایی که مصرف می کنید به موارد زیر بستگی دارد:

• سن بیمار

• نوع و شدت بیماری تحت درمان

• نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو

• سایر شرایط پزشکی بیمار

بزرگسالان :

• 75-150mg روزانه ، در دوزهای منقسم

• حداکثر دوز توصیه شده روزانه ولتارول 150 میلی گرم است.

شیاف دیکلوفناک

9- شیاف بیزاکودیل

استفاده از شیاف بیزاکودیلبرای تسکین یبوست، خالی کردن وآماده سازی روده برای جراحی یا معاینه روده یا مقعد است.

میزان استفاده از شیاف بیزاکودیل نباید بیشتر از دستور پزشک یا متخصص جراحی معالج شما باشد. استفاده طولانی مدت باعث می شود بدن برای حرکت منظم روده وابسته به ملین بوده و به روده آسیب رسانده و باعث سوء تغذیه شود. همچنین از نظر تعادل میزان آب و نمک در بدن مشکل ایجاد کند.

استفاده از شیاف بیزاکودیل فقط از طریق مقعد می باشد. دست ها را قبل و بعد از استفاده بشویید. برای استفاده از شیاف بیزاکودیل از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. بسته بندی فویل را جدا کنید.
  2. نوک شیاف را ابتدا با آب شیر سرد مرطوب کنید تا استفاده از آن آسان شود.
  3. به پهلو دراز کشیده و زانوی خود را به سمت سینه خود جمع کنید.
  4. با استفاده از انگشت خود، شیاف را ابتدا به سمت راست روده فشار دهید.
  5. به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر نمایید

روش مصرف شیاف

10- شیاف استامینوفن

استامینوفن دارویی است رایج که بدون نسخه پزشک قابل تهیه می باشد. این دارو یک مسکن غیرمخدر است که در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان درد، درد خفیف استئوآرتریت (آرتروز)، و دردهای ناشی از جراحی های کوچک کاربرد دارد. استامینوفن همچنین تب را کاهش می دهد. این دارو ممکن است در بسیاری دیگر از داروها با اسامی تجاری متفاوت وجود داشته باشد. به استامینوفن پاراستامول نیز گفته می شود

از استامینوفن به صورت شیاف داخل مقعد نیز استفاده می شود. هنگام بروز سردرد، درد عضلات، آرتروز، کمردرد، دندان درد، سرماخوردگی و تب از شیاف استامینوفن استفاده می شود.

 

درمان کوتاه مدت تب

1-پوشش شیاف را بردارید.

2-نوک شیاف را درآب بزنید

3- به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را به سمت قفسه سینه ببرید. اگر چپ دست هستید به پهلوی راست دراز بکشید وزانوی چپ حرکت دهید.

4- با انگشت شیاف را به اندازه دو ونیم سانتیمتر در بزرگسالان (و در کودکان 1.25 تا2.5 سانتیمتر) در مقعد جای دهید. چند لحظه صبر کنید.

5- بعد از 15 دقیقه از جای خود برخیزید. دستان خود رابشوئید وفعالیت معمول خود را شروع کنید.

شیاف استامینوفن