SiteLogo

عوارض لیزر زیر بغل و بیکینی چیست؟ | از شایعه تا واقعیت

0 913
لیزر زیر بغل و بیکینی

اگر شما هم می‌خواهید لیزر انجام دهید ولی به خاطر حرف‌های ضد و نقیضی که در مورد عوارض لیزر زیر بغل و بیکینی شنیده‌اید برای این کار مردد هستید این مقاله برای شماست. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم عوارض مختلفی که به لیزر نسبت داده می‌شود، مثل سرطان، را بررسی کنیم و بگوییم که تا چه حد صحت دارند.

 

عوارض لیزر موهای زائد بیکینی و زیر بغل چیست؟

اگر شما هم از عوارض لیزر موهای زائد بیکینی و زیر بغل می‌ترسید، بهتر است همین ابتدا خیال شما را راحت کنیم و به شما بگوییم که ادعاهایی مثل سرطان‌زا بودن لیزر موهای زائد زیر بغل و یا اینکه لیزر ناحیه بیکینی باعث نازایی می‌شود شایعه‌ای بیش نیستند. و اگر شما برای لیزر نزد مراکز معتبر بروید عوارض جانبی جزئی دیگری که ممکن است لیزر موهای زائد داشته باشد هم به حداقل می‌رسند. اگر هنوز برای انتخاب مرکز لیزر شیراز اقدام نکرده‌اید می‌توانید به مرکز لیزر شیراز بیوتی، مرکز لیزر زرگری شیراز و یا مرکز لیزر ارم شیراز مراجعه کنید.

 

لیزر موهای زائد و سرطان

لیزر زیر بغل و بیکینی

یکی از دغدغه‌هایی که در مورد عوارض لیزر موهای زائد بیکینی و زیر بغل وجود دارد این است که آیا اشعه لیزر خطر ابتلا به سرطان پوست یا سینه را بالا می‌برد یا خیر. سرطان پوست در صورتی به وجود می‌آید که در معرض نوع خاصی از اشعه فرابنفش (UV) قرار بگیرید. نور خورشید و برخی از منابع نور مصنوعی، مثل سولاریوم، حاوی اشعه UV هستند. طول موج این اشعه انرژی بالایی دارد و در محدوده دید انسان نیست.

اشعه UV آنقدر قوی است که می‌تواند به عوامل ژنتیکی درون سلول‌های ما آسیب بزند و اگر قسمت مشخصی از سلول‌های پوست آسیب ببیند می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. البته معمولا فرد باید سال‌ها در معرض آفتاب یا دیگر منابع اشعه UV باشد تا چنین اتفاقی بیفتد.  در مقاله‌ای که در مورد ارتباط لیزر و پالس‌های شدید نوری با ابتلا به سرطان در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده است، نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین لیزر و ابتلا به سرطان سینه یا پوست وجود ندارد.

لیزر زیر بغل و بیکینی

با اینکه برای حذف موهای زائد با لیزر از انرژی نور استفاده می‌شود، اما در آن هیچ‌گونه اشعه فرا بنفشی وجود ندارد. طول موج اشعه‌ای که در دستگاه‌های لیزر برای هدف قرار دادن فولیکول موهای زائد استفاده می‌شود نسبت به اشعه UV بلندتر است و انرژی کمتری دارد. این امواج هیچ‌گونه آسیبی به عوامل ژنتیکی موجود در سلول‌ها نمی‌توانند برسانند. بنابراین لیزر موهای زیر بغل و بیکینی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند.

 

لیزر موهای زائد بیکینی و ناباروری زنان

یکی دیگر از رایج‌ترین شایعه‌ها در مورد عوارض لیزر بیکینی این است که باعث ناباروری می‌شود. اما این موضوع هم شایعه‌ای بیش نیست و هیچ‌گونه اساس علمی ندارد. دستگاه‌های لیزر موهای زائد تنها پیگمنت‌های موجود در فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهند. به‌علاوه این لیزرها تنها تا عمق 1 میلی‌متری پوست نفوذ می‌کنند و اصلا امکان ندارد که به تخمدان‌ها و رحم برسند. حتی اگر هم برسند، که اصلا و ابدا چنین اتفاقی نمی‌افتد،‌ هیچ خطری نخواهند داشت.

 

لیزر موهای زائد بیکینی و ناباروری مردان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم قدرت نفوذ اشعه لیزر به قدری نیست که به ارگان‌های داخلی برسد و تنها پیگمنت‌های فولیکول مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین لیزر موهای زائد برای مردان هم نمی‌تواند عوارضی هم‌چون مشکل نعوظ، کاهش میزان اسپرم و یا دیگر مواردی که باعث ناباروری در مردان می‌شوند را به همراه داشته باشد. هرچند به خاطر حساس بودن ناحیه بیکینی مردان توصیه می‌شود که فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد را به درستی تنظیم کنید تا پوست شما زمان کافی برای ترمیم شدن را داشته باشد.

 

عوارض لیزر موهای زائد بیکینی در بارداری

لیزر زیر بغل و بیکینی

در مورد خطرناک بودن لیزر ناحیه بیکینی در دوران بارداری هیچ‌گونه تحقیقات علمی صورت نگرفته است. بنابراین نمی‌توان با قطعیت در مورد خطرناک بودن یا نبودن آن نظری داد. به همین خاطر هم برخی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که جوانب احتیاط را رعایت کنید تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود. از جمله دلایل دیگری که به طور کلی لیزر در دوران بارداری پیشنهاد نمی‌شود این است که به خاطر تغییرات هورمونی در این دوران امکان جواب نگرفتن از لیزر زیاد است.

 

عوارض معمول لیزر چیست؟

لیزر موهای زائد هم مانند دیگر انواع لیزر که برای زیبایی به کار می‌رود دارای عوارض جانبی بسیار جزئی و زودگذر است. از رایج‌ترین عوارض جانبی لیزر می‌توان به قرمزی و حساسیت پوست و تیره یا روشن شدن رنگ پوست اشاره کرد. هر سه این عوارض نهایتا طی چند ساعت از بین می‌روند و جای نگرانی ندارند. اما در صورت طولانی مدت شدن این عوارض یا مشاهده عوارض دیگر حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

کلام آخر

لیزر موهای زائد توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تایید شده است و هیچ گونه عوارض جدی به همراه ندارد. پس بهتر است به شایعات در مورد عوارض لیزر زیر بغل و بیکینی توجه نکنید و با خیال راحت برای لیزر اقدام کنید. اگر می‌خواهید در مورد لیزر موهای زائد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می‌توانید به وبسایت شیراز بیوتی مراجعه کنید.

 

سوالات پرتکرار

عوارض لیزر زیر بغل و بیکینی چیست؟

لیزر زیر بغل و بیکینی در صورتی که در مراکز معتبر و توسط افراد مجرب انجام شود هیچ گونه عارضه جدی به همراه ندارد و تنها مانند لیزر مناطق دیگر بدن ممکن است پوست شما دچار کمی حساسیت و قرمزی یا تغییر رنگ شود.

آیا لیزر زیر بغل باعث سرطان سینه می‌شود؟

خیر. عمق نفوذ اشعه لیزر به گونه‌ای نیست که به اندام‌های داخلی بدن برسد و کارکرد آ‌ن‌ها نیز به گونه‌ای است که تنها بر پیگمنت فولیکول‌های مو اثر می‌گذارند. در کل لیزر موهای زائد بدن باعث هیچ گونه سرطانی نمی‌شود.

آیا لیزر موها در دوران شیردهی و بارداری خطرناک است؟

تا به حال هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر خطرناک بودن لیزر موهای زائد در دوران شیردهی یا بارداری ارائه نشده است. اما در هر صورت توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید. لیزر موهای زائد در دوران شیردهی و بارداری به دلیل تغییرات هورمونی می‌تواند بی‌نتیجه باشد.

آیا لیزر بیکینی خطرناک است؟

لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی هیچ خطر و عارضه جدی از قبیل سرطان و ناباروری به همراه ندارد. تنها عوارض آن قرمزی و حساسیت پوست و در موارد شدیدتر سوختگی خفیف یا زخم است.