SiteLogo

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

0 777
مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

ریه ها یکی از حیاتی ترین اعضای بدن ما به شمار می روند از این رو حفظ سلامت آن ها حائز اهمیت است. یکی از روش هایی که به حفظ سلامت ریه ها کمک می کند تغذیه مناسب است.

 

مراقبت های لازم و نکات مهم برای داشتن ریه سالم

ریه ها مهم هستند و باید از آن ها مراقبت شود اولین و مهم ترین چیز ،

دوری کردن از سیگار است:

سیگار کشیدن به مویچه هایی که کمک میکنند تا آلودگی و عفونت زدوده شود، آسیب می زند و باعث بسته شدن راه های هوایی می گردد، هم چنین از آلودگی ها چه در خانه و چه در خارج از خانه اجتناب کنید.

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

ورزش کردن:

ورزش لزوما ریه ها را تقویت نمی کند زیرا آن ها به ماهیچه های دیافراگ وابسته هستند ، ولی هر بهبودی در سیستم قلبی عروقی ، کار ریه ها را آسان تر می کند .روزانه هر فعالیتی را به مدت 30 دقیقه انجام دهید، تا باری که بر روی ریه ها تحمیل می شود را سبک تر کنید و عملکرد انتقال اکسیژن و متابولیسم را افزایش دهید .

این 30 دقیقه می تواند حتی به طور ناپیوسته در طول روز انجام شود . ماشینتان را دورتر از فروشگاه پارک کنید ، از پله ها استفاده کنید ، از پشت میز بلند شوید و دور ساختمان راه بروید ، چند حرکت پروانه ای بزنید ، در محله پیاده روی کنید و یا حتی کمی در جا بدوید ،هر کاری بهتر از نشستن است .

 

مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باعث تقویت ریه‌ها می‌شود

 چغندر

چغندر سرشار از نیترات است که نشان داده شده برای عملکرد ریه فوایدی دارد. نیترات به ریلکس کردن رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن خون می‌شود.

نشان داده شده که مکمل‌های چغندر عملکرد فیزیکی و کارکرد ریه‌ها را در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی بهبود می‌بخشند. علاوه بر این چغندر حاوی منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید است که همگی برای سلامتی ریه‌ها مفید هستند.

 

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

فلفل‌

فلفل در میان غنی‌ترین منابع ویتامین C قرار دارد. این ویتامینِ محلول در آب به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. دریافت کافی ویتامین C به‌طور ویژه برای افرادی که سیگار می‌کشند اهمیت دارد. به دلیل اثرات مضر دود سیگار روی ذخایر آنتی‌اکسیدا‌ن‌های بدن، توصیه می‌شود افراد سیگاری نسبت به سایر افراد، ۳۵ میلی‌گرم بیشتر ویتامین C مصرف کنند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین C برای افراد سیگاری مفید است؛ به طوری که عملکرد ریه‌ها در افراد سیگاری که مقدار بیشتری از این ویتامین را مصرف می‌کنند، بهتر از افرادی است که ویتامین C کمتری دریافت می‌کنند. با خوردن یک عدد فلفل قرمز شیرین متوسط که حدود ۱۱۹ گرم وزن دارد، ۱۶۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدنتان به ویتامین C برطرف می‌شود.

 

سیر

سیر سرشار از آلیسین است و خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. مصرف سیر خطر عفونت و التهاب را که باعث اختلالات تنفسی مانند آسم یا برونشیت و بیماریهای جدی مانند سرطان ریه می شوند را کاهش می دهد.

 

 زنجبیل

زنجبیل نیز همانند سیر خاصیت ضد التهابی دارد در هندوستان معمولاً از آن به عنوان ادویه برای افزودن عطر و طعم به غذا استفاده می کنند برخی آن را به چای اضافه میکنند زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و سرفه و سم زدایی ریه ها مفید است از این رو می تواند یک ماده غذایی مناسب برای درمان عفونت ریه باشد.

زنجبیل

زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین می باشد کورکومین ترکیبی است که خاصیت ضد التهابی دارد و به مبارزه با عفونت ها و ابتلا به آسم کمک می کند.

 

گردو

از آنجایی که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است مصرف روزانه آن می تواند به بدن برای دفع اختلالات تنفسی کمک کند.

 

میوه های نارنجی رنگ

میوه های نارنجی رنگ مانند پاپایا پرتقال و کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند از این رو این میوه ها به مبارزه با عفونت ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

 

 انار 

آب انار روند رشد تومور های ریوی را آرام می کند . انار حاوی بسیاری از انواع آنتی اکسیدان ها شامل الاژیک اسید است که در تحقیقات مربوط به سرطان گام های بلندی برداشته است .

 

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

انگور 

نارینژین ، فلاونوئیدی موجود در انگور ، مانع از فعالیت آنزیم هایی می شود که باعث ایجاد سرطان هستند . انگور سفید حاوی مقادیر زیادی از این فلاونوئید است ، در حالی که انگور سفید هم زمان با آن حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن نیز است ،مخصوصا بعد از ترک سیگار انگور برای تمیز کردن ریه ها خیلی خوب است .

 

توت ها

توت ها از جمله توت فرنگی، تمشک، کرنبری، توت سیاه و بلوبری حاوی اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، تانن ها، اسید اسکوربیک و سایر مواد شیمیایی گیاهی مفید هستند. افزون بر تقویت سلامت ریه، این مواد غذایی به کاهش التهاب، تقویت ایمنی، محافظت از قلب، و مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می کنند.

 

زردآلو

زردآلو نه تنها میوه ای خوشمزه است بلکه محافظی قدرتمند برای ریه های شما محسوب می شود. زردآلو منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و لیکوپن است. تمام این ترکیبات آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند. زردآلو از خواص ضد آلرژی، ضد میکروب، ضد التهاب و ضد سرطان برخوردار است.

 

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

بروکلی

بروکلی منبع خوبی برای سولفورفان است که از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، ضد سرطان، و ضد میکروب برخوردار است. همچنین، این ماده توانایی خود در پیشگیری از سرطان های ریه، معده و سینه را نشان داده است.

برای تقویت سلامت کلی خود می توانید یک پیمانه بروکلی تفت داده یا کبابی را یک روز در میان مصرف کنید.

 

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و ویتامین B6 تیامین اسید فولیک و منیزیم است و همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که همه خاصیت ضد التهابی دارند این مواد با سم زدایی ریه ها از بیماری‌هایی مانند سرطان آسم و غیره جلوگیری می کنند.

 

 پیاز

پیاز منبع غنی از اسید فولیک ویتامین B6 و ویتامین c می باشد این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و از گرفتگی برونش جلوگیری می کنند همچنین مصرف پیاز برای بیماران آسمی توصیه می شود چراکه می تواند اسپاسم برونش را کاهش دهد.

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

هویج

 هویج به دلیل داشتن ویتامین آ، ث و آنتی اکسیدان ها مثل لیکوپن به بهبود سلامت ریه کمک می کند و خطرات بیماری های ریوی را کاهش می دهد. متخصصان همچنین بر این باورند که افزودن چند هویج به رژیم غذایی به طور منظم می تواند خطرات ابتلا به سرطان ریه را تا ۵۰ % کاهش دهد. نشان داده شده است که هویج می تواند به کاهش اثر آمفیزم وکاهش التهاب در ریه ها کمک کند.

 

عدس

عدس منبع غنی آهن، منیزیم، مس و پتاسیم است. مصرف عدس در یک رژیم غذایی سالم و متعادل، خطر ابتلا به سرطان ریه و COPD را کاهش می دهد.

 

کدو تنبل

با داشتن بتاکاروتن، لوتئین و زیزانتین یکی از غنی ترین منابع غذایی در مبارزه با التهاب است. مصرف کاروتنویید ها در رژیم غذایی برای سلامت ریه ها بسیار موثرند. تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری یا کسانی که آسیب ریوی دیدند تا ۲۵درصد کاروتنویید کمتری نسبت به افراد سالم دارند. بنابراین جبران کردن این کمبود یا پیشگیری از آن به کمک مواد غذایی و سبک زندگی، در عملکرد ریه مفید است.

به خاطر داشته باشیم هیچ ماده غذایی به تنهایی توان معجزه و تغییر گسترده در وضعیت بدنی را ندارد، بلکه باید در قالب یک مجموعه کامل از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم، دوری از عوامل محرک و آسیب زا مانند انواع دخانیات و سبک زندگی سالم انجام شوند تا سلامت بدن را تضمین کنند

مواد غذایی مفید برای ترمیم ریه

غذاهایی که برای ریه های شما مضر هستند

در اینجا به برخی از غذاهایی که برای سالم نگه داشتن ریه ها باید به طور کامل از آن ها اجتناب کنید اشاره می‌کنیم.

  • محصولات لبنی
  • غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده مرغ سرخ شده سمبوسه چیپس و غیره
  • تخم مرغ
  • نوشیدنی های گازدار
  • غذاهایی که موجب رفلاکس اسید شوند مانند قهوه ادویه و سس گوجه
  • خرچنگ لابستر و میگو
  • بادام زمینی

مواد غذایی مضر برای ترمیم ریه