SiteLogo

واریس و رگهای عنکبوتی چیست؟

0 662
واریس و گ های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی چست؟

رگ‌های قرمز یا آبی به این دلیل که شبیه به تار عنکبوت هستند رگ‌های عنکبوتی نام گرفته‌اند و غالباً در سطح ساق پا شکل گرفته و ممکن است در هر سنی ایجاد شوند. رگ‌های عنکبوتی رگ‌های خونی سطحی متسع شده مانند رگ‌های واریسی هستند اما کوچک‌تر بوده و به سطح پوست نزدیک‌تر هستند. رگ‌های عنکبوتی غالباً در قسمت‌های پشت زانو ایجاد می‌شوند اما ممکن است در هر قسمت دیگری از بدن نیز ایجاد شوند.

چه عواملی باعث ایجاد رگ های واریسی و عنکبوتی می شود و آیا می توان از بروز آنها جلوگیری کرد؟

در حالی که علت دقیق آن ناشناخته است ، اما یک عامل موثر در آنها فشار بیش از حد بر رگها است. رگها مسئول بازگشت خون از پاها به قلب شما هستند، اما آنها عضله ای ندارند که خون را به قلب شما برسانند. عضله ساق پا مانند پمپ عمل می کند و خون را فشرده می کند. دریچه هایی در داخل رگها دارید که از حرکت خون به سمت عقب جلوگیری می کند ، اما با گذشت زمان می توانند ضعیف شوند و باعث جمع شدن خون می شود. این می تواند منجر به متسع شدن رگها و ضعیف شدن دیواره ها شود ، که منجر به واریس می شود.

واریس

چه عواملی می توانند منجر به ایجاد رگهای واریسی و عنکبوتی شوند؟

کشیدن سیگاری، داشتن اضافه وزن و بارداری میتوانند عوامل ایجاد رگهای واریسی و عنکبوتی شوند که بیشتر در زنان دیده شده ولی مردان هم دچار واریس و رگ های عنکبوتی شوند ، اما بسیاری از بیماران زن می گویند که اولین رگ های واریسی خود را پس از اولین بارداری گرفتند. افزایش وزن در دوران بارداری و همچنین اضافه وزن باعث افزایش فشار روی رگها می شود که منجر به تشکیل رگهای واریسی می شود.

علائم  واریس

این بیماری نسبتا” شایع بوده و موجب ایجاد رگهای برجسته ، احساس سنگینی و خستگی در پا ، ورم پا ، تغییر رنگ پوست ، درد خفیف و در موارد پیشرفته ایجاد زخم در پا می شود .

All-About-Reticular-Veins

چند راهکار برای خلاص شدن از رگ های عنکبوتی

 پاهای تان را روی هم نیندازید

 اگر عادت دارید هنگام نشستن پاهای تان را ضربدری روی هم بیاندازید، زودتر این عادت را ترک کنید. درست است که نوع نشستن راحت تر است، اما سنگینی پاها باعث فشردگی رگ های خونی شده و مانعی بر سر راه جریان خون ایجاد می کند.

جوراب های طبی فشاری بپوشید

 اگر کارتان طوری است که باید تمام روز را سر پا باشید، توصیه می شود که از جوراب های طبی فشاریاستفاده کنید. این جوراب ها برای برگرداندن خون به سمت قلب کمک می کنند. می توانید این جوراب ها را از داروخانه تهیه کنید. این جوراب ها یکی از بهترین راه های جلوگیری از بروز رگ های عنکبوتی و واریس هستند.

جوراب-واریس-بالای-زانو-1

لیزر و RF

این روش بصورت سرپایی و بدون بیهوشی صورت می گیرد .
فیبر نازک و قابل انعطاف لیزر یا RF از طریق یک سوراخ کوچک روی پوست وارد سیاهرگ شده و در حین تابش لیزر یا امواج RF از سیاهرگ خارج می شوند .
به این ترتیب رگ معیوب در زمان کوتاهی بسته می شود و واریس بهبود می یابد .

-لیزر-برای-درمان-رگ_های-عنکبوتی

 کاهش وزن

 کاهش وزن (در صورت لزوم) و ورزش هم به بهبود وریدهای واریسی و عنکبوتی کمک می‌کنند.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی هم یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است که از دهه‌ها پیش مورد استفاده بوده است. در اسکلروتراپی، موادی مستقیم به درون رگ تزریق می‌شود که باعث از بین رفتن ورید بعد از 3 تا 6 هفته می‌شود. فرآیند آن ساده و به نسبت ارزان است و می‌تواند در مطب نیز انجام شود. اسکلروتراپی ممکن است باعث عوارض نادری مثل تغییررنگ پوست، تاول‌های پوستی یا در موارد نادر ایجاد زخم پوستی شود. بیماران تشویق می‌شوند که بلافاصله بعد از تزریق فعالیت طبیعی خود را از سربگیرند. بعد از اسکلروتراپی، بیمار حتی می‌تواند رانندگی کند و به خانه بازگردد چرا که این فرآیند، به نسبت بدون درد است و نیازی به بی‌حسی ندارد.

درمان واریس

پوشیدن لباس راحت

پوشیدن لباس های تنگ و چسبان به خصوص در ناحیه باسن، کمر باعث افزایش احتمال بروز واریس می شود . کفش راحت و با پاشنه متناسب هم برای پیشگیری از رگهای عنکبوتی و واریس توصیه می شود. کفش پاشنه بلند پمپ عضلانی ساق پا را با مشکل روبرو می سازد و تضعیف می کند. بهتر است تا حد امکان کفش راحت پوشیده شود و فقط در مناسبتها و مجالس رسمی برای مدت کوتاه از کفش پاشنه بلند  استفاده شود.

مصرف نکردن خودسرانه داروهای هورمونی

مصرف قرص پیشگیری از بارداری بایستی تحت نظر پزشک انجام شود. بسیاری از بانوان باوجود اطلاع از عوارض این داروها بدون نظرخواهی از دکتر این قرصها را مصرف می کنند. بهتر است در موارد غیر ضروری قرصهای هورمونی مصرف نشوند . برای مواردی مثل جوش صورت (اکنه) در بیماران مستعد رگهای عنکبوتی این قرصها قابل توصیه نیستند.

مصرف نکردن خود سرانه دارو

بالا نگه داشتن پاهایتان

یکی از توصیه هایی که بایستی جدی گرفته شود و مرتب به آن عمل کنیم بالا نگه داشتن پاها در زمان استراحت است این کار برای افراد با مشاغل دائماٌ ایستاده و پشت میز نشین توصیه می شود قرار دادن پاها بالاتر از سطح بدن به نحوی که خون راحتتر به سمت قلب پمپ شود به کاهش شدت ورم ناشی از واریس در پاها کمک  می کند.

رگ‌های واریسی و عنکبوتی خطرناک هستند؟

رگ‌های عنکبوتی به ندرت یک مشکل سلامتی جدی هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از تجمع خون در عمقی باشند که نمی‌توانید روی پوست ببینید. در این صورت ممکن است همان علائمی که در رگ‌های واریسی می‌بینید را داشته باشید.

رگ‌های واریسی ممکن است باعث هیچ مشکلی نشوند یا احتمال دارد باعث درد، ضربان و ناراحتی شوند. در برخی موارد، این رگ‌ها می‌توانند منجر به مشکلات جدی‌تری شوند، از جمله:

زخم در پوست
خونریزی
ترومبوفلبیت سطحی (لخته خونی که در یک رگ در زیر پوست ایجاد می‌شود)
ترومبوز عمقی ورید (لخته خونی در یک رگ عمیق‌تر)

همه-چیز-درباره-رگ-های-واریس-پا-علت-و-سونوگرافی-تشخیص-واریس-min